Srbija i Balkan

Počinje testiranje vozila bez vozača u Srbiji

Dozvola je izdata za ograničeni prostor i uz obavezu da na mestu vozača sedi osoba sa vozačkom dozvolom, koja je posebno obučena da kontroliše rad takvog vozila i ima mogućnost da u bilo kom trenutku isključi automatizovani sistem vožnje i preuzme kontrolu nad vozilom
Počinje testiranje vozila bez vozača u SrbijiGetty © Alexander Koerner/Getty Images

Ministarstvo unutrašnjih poslova Srbije izdalo je dozvolu za probnu vožnju za dva vozila koja mogu da se kreću bez vozača i predstavljaju vozila nivoa tri autonomne vožnje, što su pre toga uradile samo četiri evropske države, rečeno je danas Tanjugu u Vladi Srbije.

Ova dozvola izdata je za ograničeni prostor i uz obavezu da na mestu vozača sedi osoba sa vozačkom dozvolom, koja je posebno obučena da kontroliše rad takvog vozila i ima mogućnost da u bilo kom trenutku isključi automatizovani sistem vožnje i preuzme kontrolu nad vozilom.

Savetnik u kabinetu premijerke Stefan Badža objasnio je da prema brojnim međunarodnim standardizacijama postoji šest nivoa autonomne vožnje, od nula do pet.

"Nivoi od nula do dva su sistemi podrške vozaču i neke od njih, poput pomoći pri kočenju i parkiranju ili slično, već dugo predstavljaju standardnu opremu velikog broja vozila. Nivoi od tri do pet razlikuju se prema autonomiji vozila u odnosu na vozačke mogućnosti, kao i mogućnost upravljanja u različitim okruženjima. Srbija je dozvolila probnu vožnju i testiranje vozila koje je nivoa tri, što su pre toga u praksi uradile samo četiri evropske države. Ova činjenica govori da kompanije koje razvijaju autonomna vozila, delove i sisteme za ta vozila, prepoznaju Srbiju kao zemlju tog nivoa razvoja", izjavio je Badža za Tanjug.

On kaže da je takav napredan razvoj autonomne vožnje najbolja garancija da je Srbija spremna i da ide u dobrom pravcu da u planirano vreme obezbedi i testiranje autonomnih vozila nivoa pet i dodao da nas je dosadašnji pristup pozicionirao među naprednije države po ovom pitanju i da ćemo ako tako nastavimo do 2027. godine, na "EKSPU" imati autonomna vozila.

Badža Napominje da tržište autonomnih vozila i njihovog razvoja već vredi više od 100 milijardi evra i da će vredeti 20 puta više za 10 godina.

"To je veoma važno jer će naša spremnost za razvoj autonomnih vozila privući sve veći broj kompanija i obezbediti dodatni razvoj", naveo je on.

Objasnio je da se današnja automobilska industrija sve više kreće u pravcu razvoja softvera, bilo za kretanje vozila, bilo za druge stvari, poput informacionog sistema koji omogućava sagledavanje kvarova na vozilima, navigacije i slično.

"U Srbiji postoji veći broj svetskih tehnoloških kompanija koje razvijaju softver za svoja vozila. Omogućavanje testiranja autonomnih vozila obezbediće okruženje za dodatni razvoj, unapređenje tehnologija i dodatne investicije u našu zemlju", kaže Badža.

On je naveo da je Srbija još 2019. bila prva država u ovom delu Evrope sa usvojenom Strategijom za razvoj veštačke inteligencije, koja je definisala i razvoj regulative koja bi doprinela primeni novih tehnologija.

"Srbija je, takođe, prva država u jugoistočnoj Evropi koja je osnovala Institut za veštačku inteligenciju i pustila u rad Platformu za razvoj veštačke inteligencije. Takođe smo prepoznati kroz međunarodne inicijative poput Globalnog partnerstva za veštačku inteligenciju kao jedna od 29 država članica, gde su neke od najrazvijenijih država", istakao je Badža.

On je istakao da su sva istraživanja pokazala da bi veći broj autonomnih vozila doprineo značajnom smanjenju saobraćajnih nesreća, jer su napravljena tako da poštuju sva saobraćajna pravila.

"Autonomna vozila već imaju veliki broj godina testiranja softvera i testiranja na zatvorenim poligonima ili u saobraćaju pod određenim uslovima. Ta vozila napravljena su da budu veoma pažljiva i vode računa o saobraćajnim propisima bezuslovno i veoma su bezbedna", rekao je Badža.

Dodaje da u kasnijim fazama treba omogućiti testiranje bez vozača na mestu za vozača već na mestu suvozača ili nekom drugom mestu u vozilu, ali uz mogućnost preuzimanja kontrole nad vozilom u svakom trenutku.

Badža je kazao da kako tehnologija bude napredovala, i naš pristup regulativi će morati da se adaptira i menja, a cilj je da se obezbedi bezbednost svih učesnika u saobraćaju, te da, kako je naglasio, "promovišemo inovacije, ali istovremeno obezbedimo da etičke vrednosti koje cenimo kao društvo, budu u srcu ove revolucije u transportu".

Na pitanje ko će tu koga obučavati kada je reč o upotrebi takvih vozila, kaže da je suština veštačke inteligencije upravo u dvostranom odnosu.

"S jedne strane, veštačka inteligencija uči od nas kako treba da se ponaša, a s druge strane, mi učimo kako da živimo sa tom tehnologijom. U ovom slučaju, što više vozilo ide našim ulicama, to će više stvari naučiti, čime raste njihova upotrebna vrednost i mogućnosti", zaključio je Badža.

Šta zakon kaže?

Pukovnik u Upravi saobraćajne policije Bojan Radovanović je potvrdio da je u skladu sa zakonom izdata dozvola za testiranje autonomnog vozila, nivoa autonomnosti tri, što znači da se u tom vozilu obavezno nalazi vozač i to na mestu za vozača i naveo da je zbog toga bilo moguće dozvoliti testiranje po važećim pravilima saobraćaja za probnu vožnju.

On ističe da su Predlogom izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima predviđena posebna pravila saobraćaja o testiranju autonomnih vozila kojima će se dati pravni okvir za bezbedno testiranje.

"Oblast autonomne vožnje je relativno nova u svetu. Nisu uspostavljena jedinstvena pravila, već svaka država propisuje pravila shodno svojim bezbednosnim principima i uz uvažavanje specifičnosti svoga saobraćajnog sistema", naveo je Radovanović.

Radovanović je rekao da će predloženim izmenama zakona prvi put biti uveden pojam autonomnog vozila i da je samo propisana mogućnost testiranja, bez mogućnosti učešća u saobraćaju.

"U tekstu predloga tog zakona nisu dati bezbednosni uslovi za testiranje, već će to biti uređeno podzakonskim aktom koje donosi MUP, tako da će radnu grupu koja će biti oformljena za izradu tog akta predstavljati eminentni stručnjaci iz te oblasti", kazao je on.

Radna grupa za izradu podzakonskog akta biće multidisciplinarna i u njenom sastavu očekuje se da budu predstavnici Mašinskog fakulteta, ministarstva za saobraćaj, Agencije za bezbednost saobraćaja, ministarstva za nauku i inovacije, Saobraćajnog fakulteta i slično, i trebalo bi da da budu doneti u roku od šest meseci od dana usvajanja zakona.

"Bezbednosni uslovi će biti propisani gradacijski, odnosno biće propisivani oštriji uslovi za veće nivoe autonomnosti vožnje", objasnio je Radovanović.

Na pitanje da li će se zahtevati posebna obuka za upotrebu takvih vozila, kaže da do sada nije bilo čvrstih stanovišta o potrebi posebne obuke vozača autonomnog vozila, ali da je to pitanje i dalje otvoreno.

"Prema Predlogu zakona, jedina dozvola koja će biti potrebna jeste dozvola za testiranje autonomnog vozila koju izdaje MUP, a osim opštih uslova propisanih zakonom, prilikom testiranja autonomnog vozila moraju biti ispoštovani i posebni uslovi iz dozvole dok je za nepoštovanje pravila saobraćaja predviđena odgovornost pravnog subjekta koji je dobio dozvolu za testiranje i vozača", rekao je Radovanović.

Radovanović je rekao da se primenom te tehnologije mogu prevazići i problemi u saobraćaju u velikim gradovima kao što je smanjenje gužvi i slično.

On naglašava da će međunarodna specijalizovana izložba "EKSPO" 2027, do kada Srbija planira da dostigne nivo pet autonomnih vozila, biti ekskluzivna prilika i mesto gde će Srbija pokazati rezultate tehnološkog razvoja u toj oblasti.

Na pitanje da li bi smeo da odspava tokom vožnje u autonomnom vozilu, odgovorio je da uopšte ne sumnja u bezbednost takvih vozila i da su poslednja istraživanja u SAD pokazala da se na pređenih milion milja, nebezbedne situacije evidentiraju u svega četiri odsto.

Pukovnik naglašava da će autonomna vozila u Srbiji morati da poštuju sva ograničenja i propise i da će se kretati trasama koje su za to odobrene.

image