Srbija i Balkan

Deda zatirao Srbe, unuk zatire istinu: Drago Pilsel pokušava da opere zločine genocidne NDH

Pilsel je još jedan od onih koji osporavaju broj žrtava u Jasenovcu od 600.000 do 700.000 koji pominju visoki nemački oficiri tokom Drugog svetskog rata i jevrejski svedoci na suđenju naci­stičkom zločincu Ajhma­nu u Izraelu. Oni jaseno­vačke žrtve proglašavaju "srpskom mitomanijom"
Deda zatirao Srbe, unuk zatire istinu: Drago Pilsel pokušava da opere zločine genocidne NDHGetty © Keystone / Stringer

Kada je u SFRJ po­kojni Titov general i nadriistoričar Franjo Tuđman počeo da umanjuje broj žrtava u Jasenovcu, mnogi to nisu shvatali ozbiljno. Onda su došle devedesete i Tuđ­man je upravo na tvrdnji da je u jasenovačkoj fa­brici smrti ubijeno manje od 3.000 Srba dobio pred­sedničke izbore, izbrisao srpski narod iz ustava i pokrenuo rat.

Ovo podsećanje je važno u vreme novog revizioni­zma koji pokušava da po­ništi činjenicu da je NDH sa svim njenim institu­cijama, zakonima i podr­škom u tadašnjoj hrvatskoj javnosti bila genocidna. Pošto su Srbi u Hrvatskoj posle etničkog čišćenja u "Oluji" svedeni na nivo statističke greške, čemu služi novo ubijanje jase­novačkih žrtava?

Izgleda da je cilj Repu­blika Srpska, sudeći po kampanji koju je nedavno pokrenuo jedan sarajevski portal emitujući snimak vladike Jovana Ćulibrka star četiri godine, koji je iz publike na jednom malom skupu iznosio svo­je mišljenje o kulturi se­ćanja o Jasenovcu, pišu "Večernje novosti".

Autor snimka je hrvatski "novi­nar i borac za ljudska pra­va" Drago Pilsel, koji je 2021. napisao nezapaženu kolumnu: "Mit o 700.000 Srba ubijenih u Jasenovcu ruši upravo Srpska pra­voslavna crkva". Uz cilja­no recikliranje Ćulibr­kovog snimka podgrejana je i Pilselova kolumna.

Sveti arhijerejski Si­nod SPC nije mogao da prećuti ovu prljavu igru i izdao saopštenje u ko­me naglašava da "sa ža­ljenjem i indignacijom prati medijsku kampanju koju je, reciklirajući jed­nu staru - inače potpuno netačnu i krajnje štetnu - izjavu o broju srpskih žrtava u genocidu nad Sr­bima, Jevrejima i Romima na teritoriji NDH, po­krenuo izvesni sarajevski portal ..."

Pilsel je odmah od­govorio podrugljivom kolumnom "Doći će dan kada će i Sinod SPC-a znati pisati saopštenja" u kojoj ponavlja: "Cifra o 700.000 umorenih Srba u Jasenovcu je mitološka, ona je čista izmišljoti­na, rekao bih i da je nemo­ralna..." On smatra nemoralnim i nepotrebnim i podizanje spomenika jase­novačkim žrtvama na gu­bilištu u Donjoj Gradini.

Pilsel je još jedan od onih koji osporavaju broj žrtava u Jasenovcu od 600.000 do 700.000 koji pominju visoki nemački oficiri tokom Drugog svetskog rata i jevrejski svedoci na suđenju nacističkom zločincu Ajhma­nu u Izraelu. Oni jaseno­vačke žrtve proglašavaju "srpskom mitomanijom", jer ustaše nisu ostavile uredan popis genocida sa njihovim generalijama na šalteru Nirnberškog suda.

Štaviše, podsećaju "Večernje novosti", ono što je od objekta logora ostalo posle Drugog svetskog ra­ta po naređenju hrvatskog komunističkog vrha je uništeno, a sistematsko iskopavanje gubilišta nikada nije obavljeno. Stanovništvu u okolini logora dat je na upotrebu građevinski materijal srušenih logorskih zgra­da. Mnogo je simbolike u činjenici da su kuće oko kompleksa logora smrti u socijalističkoj Hrvatskoj građene krvavom jaseno­vačkom ciglom.

Naredbodavci i izvr­šioci genocida nad Srbi­ma u NDH su vatikanskim "pacovskim kanalima" uz pomoć britanskih tajnih službi pobegli u Latin­sku Ameriku. Među njima su bili i Pilselovi pre­ci. Upravo zbog toga, za ra­zliku od ogromne većine, manje ili više ozbiljnih, istraživača jasenovačkog stratišta, koji do svojih zaključaka moraju da dola­ze posredno preko razli­čitih pisanih, ili nepo­sredno što je sada skoro pa nemoguće retkih usmenih izvora (koji su, uostalom, mogli da govore samo o vremenu svoga stradanja, a ne o celokupnom trajanju jasenovačkog gubilišta), ili preko naredbi i smernica koje im se dosta­vljaju na "primanje na zna­nje i izvršenje", Pilsel je do svojih brojeva mogao da dođe iz prve ruke. Nepo­sredno. I to ne o nekoj od faza u razvoju jasenovačke klanice nego o osmišljava­nju, sprovođenju i pokušaju brisanja tragova (koji, gle čuda, i dalje traju!).

Sa Foklanda u franjevce

Drago Pilsel rođen je 1962. u emigrantskoj po­rodici iz NDH u Buenos Ajresu, a prešao je put od mladog ustaše, preko fratra - franjevca i dra­govoljca Tuđmanove vojske do predvodnika parade homoseksualaca. Pilse­lov deda po ocu bio je tvr­dokorni ustaša, a otac Adolf Pilses član usta­škog "Hrvatskog oslobo­dilačkog pokreta" i neko vreme telohranitelj Ante Pavelića, porodičnog prijatelja.

Kao srednjoškolac je bio "posvećeni hrvatski naciona­lista", koji je neumorno ispisivao grafite protiv Jugoslavije i širio mržnju prema njoj, a po sopstvenom priznanju jednom je i razbio prozor sinagoge. Učestvovao je u argentinsko-britanskom ratu na Foklandima. Zatim je osetio poziv vere i stupio u franjevački red (isti onaj koji je čuvao i podržavao ustaše između dva svetska rata, a zatim i aktivno učestvovao u genocidu nad Srbima).

U Zagreb je do­šao 1989. kao franjevac, a od septembra 1991. ra­tovao je u 4. brigadi Zbo­ra narodne garde. U martu 1992. upisao je Katolič­ki bogoslovski fakultet u Zagrebu, a diplomirao je na Visokoj evangeli­stičkoj teološkoj školi u Osijeku. Radio je kao novinar i bio jedan od osnivača Hrvatskog hel­sinškog odbora iz koga je isključen 1997. posle čega je neko vreme živeo u Sa­rajevu.

U Zagrebu je 2002. imao istaknutu ulogu kao predvodnik "prve povor­ke ponosa", posle koje je otkrio da je postao i "an­tifašista". U kabinetu hrvatskog predsednika Ive Josipovića bio je šef odeljenja za anali­tiku. Sada je stručnjak za Jasenovac koji vešto pre­brojava kosti Srba koje su njegovi preci ubijali, pokrštavali i proteri­vali.

Kakvu bi samo, opravdanu - podra­zumeva se, buru izazvao pokušaj da o broju žrtava u koncentracionim lo­gorima poput Aušvica, Dahaua ili Mauthauzena diskutuje neko od bliskih srodnika bilo kog od ar­hitekata ili izvođača Holokausta? I to da di­skutuje na takav način da broj postradalih dovodi u pitanje.

Sigurno je da bi sa gnušanjem osudili takva besprimerna nasto­janja ne samo oni čiji su preci - rođaci, prijatelji i zemljaci tamo pobijeni, nego i oni čiji su preci te zločine izvršili a koji, uprkos tome što ih spajaju niti krvnog srodstva sa dželatima, imaju zrno sačuvane savesti i osećaja za dobru meru ne samo u građanskom dru­štvu nego i pred zgađenim licem istorije. Bez obzi­ra na to koliko lično bio upoznat i zainteresovan, motivisan i nadahnut da pridoda svoju kunu ovoj raspravi Pilsel, iz gore navedenih razloga, to ne treba da čini. Niti treba da je umnožava na račun jasenovačkih livada uža­sa, bola i tuge, zaključuje list.

image