Novi pravilnici o ocenjivanju učenika: Vladanje utiče na uspeh, kada se poništava kontrolni
Ministarstvo prosvete objavilo je nove pravilnike o ocenjivanju učenika u ustanovama osnovnog i srednjeg obrazovanja i vaspitanja, kao i Pravilnik o društveno-korisnom radu, odnosno humanitarnom radu, saopštilo je to ministarstvo.
Novi pravilnici su deo aktivnosti kojima se jača vaspitna uloga škola i obrazovni sistem za prevenciju i odgovor na nasilje, a doneti su radi usaglašavanja sa izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, koji je usvojen u novembru prošle godine i predviđa brojčano ocenjivanje vladanja u osnovnim i srednjim školama, počev od 2. razreda osnovne škole, navedeno je u saopštenju Ministarstva prosvete Republike Srbije.
Ministarka prosvete prof. dr Slavica Đukić Dejanović objasnila je da se pravilnicima preciziraju postupanje i kriterijumi za ocenjivanje vladanja učenika, koje se vrši dva puta u polugodištu i utiče na opšti uspeh učenika.
"Cilj ove mere je da bude i preventivna. Važno je da učenici znaju da se i njihovo ponašanje ocenjuje i da ocena iz vladanja utiče na njihove rezultate i opšti uspeh", rekla je ministarka Đukić Dejanović.
Ministarka je objasnila da će prilikom zaključivanja ocene iz vladanja, odeljensko veće uzimati u obzir i angažovanje učenika u vannastavnim aktivnostima, u planiranju i realizaciji preventivnih aktivnosti, njegovo ponašanje prema drugim učenicima i zaposlenima i izvršavanje školskih obaveza, izostanke, izrečene vaspitne i vaspitno-disciplinske mere.
Poništavanje pismenog kada je više od polovine učenika dobilo kečeve
Uređen je i način ocenjivanja učenika duže opravdano odsutnog s nastave, specifičnosti ocenjivanja u muzičkim i baletskim školama i precizirane su već postojeće odredbe koje se odnose na poništavanje pisanih provera znanja kada je više od 50 odsto negativnih ocena. Preciziranje donosi da se pisana provera poništava u slučaju da 50 odsto učenika koji su proveru radili dobije negativnu ocenu.
Uređeno je i postupanje škola u slučaju da roditelji više od polovine učenika iz istog odeljenja smatraju da određeni nastavnik nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada, vrednovanje, praćenje, proveravanje i ocenjivanje učenika ne sprovodi u skladu propisima, kao i kada stručni saradnik ne ostvaruje zadatke propisane Zakonom.
Za srednje škole dodatno je uređen i broj ocena za predmete i programe za fond časova manji od 2 nedeljno, kao i ocenjivanje u srednjem stručnom i dualnom obrazovanju u odnosu na specifičnosti praktične nastave.
Pravilnik o obavljanju društveno-korisnog, odnosno humanitarnog rada
Ministarka je dodala da je objavljen i Pravilnik o obavljanju društveno-korisnog, odnosno humanitarnog rada u ustanovama obrazovanja i vaspitanja, koji sada, ima, pre svega, preventivnu ulogu.
"Svrha društveno-korisnog rada u školama je razvijanje empatije, solidarnosti i saradnje i aktivizma. Kroz ove aktivnosti učenici bi trebalo da unaprede veštine potrebne za odgovorno učešće u društvu, kao i da budu osnaženi da poštuju i promovišu ljudska prava. Društveno-korisne aktivnosti u školama su sastavni deo preventivnog plana zaštite od nasilja koji se planira godišnjim planom rada škole i ostvaruje se radi uključivanja svih učenika", rekla je Slavica Đukić Dejanović.
Ministarka je najavila da će narednih dana biti objavljene procedure postupanja ustanova obrazovanja i vaspitanja u kriznim događajima, koje će biti deo Pravilnika o protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje, zlostavljanje i zanemarivanje. Pripremljen je i priručnik "Postupanje ustanova obrazovanja i vaspitanja u kriznim događajima" i obuke u cilju osnaživanja zaposlenih za blagovremeno reagovanje u kriznim situacijama.
Pomenuta podzakonska akta urađena su u stalnim konsultacijama i saradnji s nadležnim institucijama i predstavnicima škola, zajednica škola, svih reprezentativnih sindikata prosvetnih radnika, kao i strukovnih udruženja, koji dostavili svoje predloge, zaključuje se u saopštenju Ministarstva prosvete Republike Srbije.