Svi detalji o registraciji električnih trotineta: Čemu služi nalepnica i da li će biti besplatna
Mnoge učesnike u saobraćaju, pa i pešake, nerviraju električni trotineti, kojih prema podacima MUP-a ima između 250 i 400 hiljada, a njihovi vlasnici će uskoro morati da ih registruju.
Od 5. aprila, kako se navodi u Pravilniku koji je objavljen u Službenom glasniku 1. marta, svi koji poseduju laka električna vozila moraće da traže nalepnicu za njihovu registraciju, odnosno dokaz da poseduju lako električno vozilo, jer bez toga neće moći da učestvuju u saobraćaju. Rok koji je naveden je 15. jun.
"Nakon 15. juna 2024. godine, u saobraćaju na putu mogu učestvovati samo laka električna vozila na kojima je postavljena nalepnica u skladu sa odredbama ovog Pravilnika", navodi se u Pravilniku o načinu izdavanja, vođenja evidencija, izgledu i načinu postavljanja nalepnice za laka električna vozila.
Kako se podnosi zahtev za nalepnicu?
Prijem i obrada zahteva, izdavanje i postavljanje nalepnice vrši se na mestima koja Agencija za bezbednost saobraćaja utvrđuje na svom zvaničnom internet sajtu www.abs.gov.rs, po stupanju na snagu ovog Pravilnika.
U zahtevu za izdavanje nalepnice treba navesti:
– lične podatke (ime i prezime, JMBG, datum rođenja, mesto rođenja)
– podatke o prebivalištu (mesto, poštanski broj, ulica i kućni broj, telefon, mejl), kao i podatke o lakom električnom vozilu (marka, trajna nominalna snaga elektromotora, najveća konstruktivna brzina, masa praznog vozila).
Uz zahtev se mora dostaviti i tehnička dokumentacija za lako električno vozilo, iz koje se može utvrditi marka vozila, trajna nominalna snaga elektromotora, najveća konstruktivna brzina i masa praznog vozila.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Kako će izgledati nalepnica?
Nalepnica koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja, biće pravougaonog oblika, vidljiva u dnevnim i noćnim uslovima, samouništavajuća pri pokušaju uklanjanja, sivo-srebrne boje je i dimenzija 36×60 milimetara.
U gornjem delu nalepnice nalaziće se logo Agencije za bezbednost saobraćaja, a u središnjem oznaka za lako električno vozilo LEV na ćirilici i na latinici, ispod nje brojčane vrednosti o nominalnoj snazi elektromotora (W), najvećoj konstruktivnoj brzini (km/č) i masi praznog vozila (kg).
Predviđeno je da nalepnica bude postavljena na lako uočljivo mesto, u gornjem delu nepomičnog stuba upravljača električnog trotineta.
Okanović: Nadam se da će nalepnice biti besplatne
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja objasnio je za RT Balkan da su te nalepnice zapravo dokaz da se radi o lakom električnom vozilu, a ne nekoj drugoj napravi koja mu nalikuje.
"Razvoj tehnologije je doveo dotle da u saobraćaju postoji veliki broj nekih naprava i postalo je jako teško da utvrdite o kakvoj vrsti se vozila radi", istakao je Okanović, dodajući da je Zakon o bezbednosti saobraćaja konačno u septembru prošle godine uveo definiciju lakog električnog vozila.
Kako je objasnio, laka električna vozila se razlikuju od ostalih "naprava" koja mogu služiti kao vozilo po nekih tehničkim karakteristikama – to vozilo ima dva točka u istoj liniji, nema sedište, ima mehanički upravljač, trajna snaga elektro-motora je limitirana, a njegova brzina ne prelazi 25 km na sat i masa praznog vozila ne prelazi 35 kg.
"Vi na tržištu i u saobraćaju imate vozila koja imaju slične karakteristike ali ne ispunjavaju te uslove i tu je trenutno najveći problem sa vozilima koja imaju značajno veću brzinu kretnja, odnosno znatno jači motor od onoga što je utvrđeno Zakonom", naglasio je Okanović, dodajući da takve naprave nisu električna vozila, odnosno električni trotineti, te da one ne smeju da učestvuju u saobraćaju.
"Dakle, osnovni preduslov da vi učestvujete električnim trotinetom u saobraćaju je da imate nekakav dokaz da je to čime vi upravljate lako električno vozilo", objasnio je on.
Damir Okanović kaže da se nada i očekuje da će one biti besplatne.
"Trošak njihove izrade je relativno mali i ukoliko se mi kao država zalažemo za unapređenje mikromobilnosti, onda bismo svakako trebali da posegnemo za jednom takvom merom", kaže on i dodaje da misli da će Agencija za bezbednost saobraćaja snositi trošak izrade i izdavanja te nalepnice.
Kako je u svetu?
On napominje da druge zemlje u svetu imaju različite načine kako se evidentiraju ta vozila.
"U nekim državama je obavezna njihova godišnja registracija, obavezne su svojevrsne registarske tablice", naglašava Okanović, dodajući da je naša zemlja dosta liberalna po tom pitanju, da ne zahtevamo nikakve određene uslove osim da se sada ima taj dokaz da se radi o lakom električnom vozilu.
Oglasili se Udruženja vozača trotineta i najavili štrajk
Sa druge strane, oglasio se predsednik Udruženja vozača trotineta Aleksandar Mijailović koji je rekao da se vozači spremaju na proteste zbog pravilnika o registraciji električnih trotineta, navodeći da se sve to radi kako bi se destimulisala kupovina i vožnja ovakvih vrsta vozila.
Mijailović za N1 navodi da veliki deo vozila ispunjava te kriterijume, ali da je sporno to "što nemamo infrastrukuru za bezbednu vožnju takvih vozila".
"Uglavnom su to vozila koja nemaju suspenziju i osvetljenje i koja su takve konstrukcije da ne mogu da se voze po putevima. Usled nedostatka infrastrukture, moraće da se voze po putu, metar uz ivičnjak, gde je najgori deo puta, nije urađena nijedna priprema, dok se s druge strane diskriminišu vozila koja ispunjavaju konstrukcijske uslove da mogu da učestvuju u saobraćaju na takvim putevima – vozila sa osvetljenjima, amortetizerima, signalizacijom", objasnio je Mijailović .
Kako kaže, vozila koja nisu za takve puteve, uz takve propise – teramo na puteve, dok one koji su za takve puteve, njima ne dozvoljavamo registraciju.