Svet

Poskupeli Džek, Džim i Džoni: Amerikanci sve manje kupuju žestinu, dok troškovi života rastu

Analitičari strahuju da nisu samo cene problem
Poskupeli Džek, Džim i Džoni: Amerikanci sve manje kupuju žestinu, dok troškovi života rastuGetty © Noam Galai / Contributor

Uprkos boljoj ekonomskoj situaciji, Amerikanci sve manje kupuju votku, viski i tekilu. To je, za neke analitičare, znak da potrošači teško mogu da progutaju više cene. Drugi strahuju da je problem u interesovanjima novih generacija.

Količina alkoholnih pića prodatih u SAD u prvih sedam meseci ove godine smanjila se za tri procenta u poređenju sa istim periodom prošle godine, pokazuju podaci strukovnog udruženja IVSR, a najlošije se prodaju votka, rum i škotski viski.

Količina alkoholnih pića prodatih u SAD konstantno je rasla (oko 2,6 odsto) do 2019. Zatim je skočila na skoro pet odsto između 2020. i 2021. u jeku antikovid mera, da bi onda pala za 2,9 odsto 2023. godine.

Oprez potrošača je pokrenuo debatu među analitičarima o tome da li je sumorna situacija u sektoru alkoholnih pića cikličan ili strukturalni problem.

Superciklus pandemije alkoholnih pića, tokom kojeg su potrošači kojima je bilo dosadno kupovali skuplja alkoholna pića, a zatim su se povukli zbog briga o potrošnji, narušio je poverenje investitora u srednjoročne izglede za žestoka pića.

"Industrija je očekivala egzistencijalnu pretnju kada je pandemija u početku udarila, ali je umesto toga zabeležila udvostručenje rasta u prvoj godini", rekao je za "Fajnenšel tajms" Marten Lodeviks, predsednik američkog odeljenja u IVSR-u. "Ono što se dogodilo od tada izgleda da je više korekcija nego bilo šta drugo. Kao i kod drugih potrošačkih dobara, cena žestokih pića je porasla zbog inflatornih pritisaka", dodao je on.

Cene akcija grupa alkoholnih pića doživele su pad u poslednjih 12 meseci.

Obim prodaje votke pao je za 3,8 odsto u godini do jula u poređenju sa istim periodom prošle godine, dok je prodaja škotskog viskija pala za 5,8 odsto. Prodaja tekile pala je za 1,1 odsto.

Neki ipak veruju da su problemi ovog sektora strukturalni i navode novu klasu lekova za mršavljenje, nezainteresovanost generacije Z za alkohol i rastuću legalizaciju marihuane kao faktore koji će uticati na prodaju žestokih pića dugoročno.

image