NATO ima problem: Retki metali za ukrajinsko oružje kopaju se u Kini i šalju preko Rusije
Isporuka modernih tenkova Ukrajini trenutno je najvažniji problem saveznika Kijeva, naročito posle propalog sastanka vojnih ministara u Nemačkoj, ali Zapad previđa najranjiviju kariku u lancu snabdevanja tog oružja - da retki metali potrebni za proizvodnju stižu iz Kine i prevoze se železničkim šinama koje prolaze kroz Rusiju, "neprijatelja" kog pokušavaju da pobede, piše "Blumberg".
Rusija je centar železničkog teretnog puta koji snabdeva zapadne proizvođače oružja retklim metalima potrebnim za proizvodnju mikročipova, elektronike i municije koji se koriste u modernom oružju. Većina takozvanih "retkih zemnih elemenata" kopa se u Kini. A ruske železnice prevoze većinu kritičnih metala potrebnih za evropsku odbrambenu industriju.
Količina kineskih retkih metala isporučenih u vozovima širom Rusije porasla je na 36.074 tone u prvih devet meseci prošle godine, što je više nego dvostruko više od količine prevezene u celoj 2021. godini, pokazuju podaci EU koje prenosi "Blumberg". Vrednost te trgovine porasla je za više od četvrte petine, na 377 miliona evra (408 miliona dolara) do septembra.
"Zapanjujuće je da uprkos svim sankcijama, ovaj lanac snabdevanja i dalje funkcioniše. To pokazuje koliko su važni ti retki metali i koliko zavisimo od njih", rekao je Majkl Vurmser, osnivač rudarske kompanije "Norge majning".
Kina isporučuje više od 90% retkih metala koji se koriste u Evropi, a najnoviji podaci EU pokazuju da ruske železničke linije ostaju prometna saobraćajna traka i ključni deo pekinške inicijative "Pojas i put".
Teretna ruta Ruskih železnica i dalje je ključna za evropsku industriju, a EU je u julu objavila smernice u kojima se pojašnjava da roba koja prolazi kroz zemlju ne podleže sankcijama.
Zapadni proizvođači oružja naširoko koriste retke metale iz Kine, poput lantana, za municiju koja probija oklop. Većinu evropske potražnje za volframom - teškim metalom koji se koristi za protivtenkovsko oružje pokriva Kina. A sukob u Ukrajini samo je dodatno otkrio u kojoj meri se Evropa oslanja na ruske koridore za trgovinu sa Kinom.
Iako obim isporuka iznosi samo tri do četiri odsto ukupne trgovine robom između Kine i EU i predstavlja samo delić okeanskog tereta, železničke pošiljke mogu da skrate vreme putovanja za više nedelja. Potrebno je samo 16 dana da teretni voz koji polazi iz Vuhana u Kini pređe Rusiju i stigne u Duizburg u Nemačkoj. Okeanski teret od Azije do severne Evrope može da traje duplo duže.
Putovanje železnicom od Kine do Evrope može se odvijati na nekoliko ruta. Najzaposleniji je severni koridor, dok srednji i južni koridori imaju ograničenja kapaciteta, nisu u potpunosti razvijeni i nisu u stanju da apsorbuju gubitke severne rute koja je sa početkom specijalne vojne operacije "smanjena".
To bi, piše "Blumberg", na srednje i duže staze moglo da postane problem ali ne bi trebalo da predstavlja trenutnu zabrinutost jer većina ključnih dobara nije sankcionisana, rekao je zvaničnik EU.
Imati protivnike sa preklapajućim lancima snabdevanja nije sasvim nov fenomen, rekao je vojno-trgovinski analitičar Evropskog saveta za spoljne odnose Rafael Los. Japan je koristio američki otpadni metal za svoju mornaricu u Drugom svetskom ratu. Tokom Hladnog rata, sovjetske zalihe metala su pomogle dopunjavanju zapadnih arsenala usmerenih ka Moskvi.
"Ono što se promenilo je da su u poređenju sa erom Hladnog rata, ekonomska sredstva prinude postala istaknutija u upravljanju konkurencijom", rekao je Los. "Nije uvek jasno da imaju željeni efekat, ali svakako imaju kapacitet da poremete lance snabdevanja."
Dok vrednost robe koja prolazi kroz železničku liniju predstavlja samo delić ukupnih trgovinskih odnosa EU i Kine, Rusija bi mogla da poveća troškove i izazove za evropske uvoznike. Blokiranje pristupa kineskim rudnicima volframa, koji čine više od 83 odsto svetske proizvodnje, mogao bi da ostavi zapadne ekonomije posebno ranjivim.
Metal je ključan za niz proizvoda — od baterija do magneta i mikročipova, a zajedno Kina i Rusija kontrolišu skoro dve trećine identifikovanih rezervi. Sa specijalnom operacijom u Ukrajini potražnja je povećana a konkurencija za resurse će postati još intenzivnija.