Svet

Da li će Kijev koristiti američke tenkove ili oni služe samo za ukras?

Sjedinjene Države obećale su Ukrajini 31 tenk "M1 abrams", eksperti upozoravaju na potencijalno veliki problem sa kojim će se suočiti snage Vladimira Zelenskog
Da li će Kijev koristiti američke tenkove ili oni služe samo za ukras?www.globallookpress.com © U.S. Army/Keystone Press Agency

Amerikanci su obećali da će uskoro poslati Ukrajini moderne tenkove koje je Kijev dugo tražio, ali eksperti upozoravaju da će ukrajinske snage imati problema sa njima, naročito kada je reč o gorivu.

Naime, "abramsi" idu na mlazno gorivo i, kako je rekao portparol Saveta za nacionalnu bezbednost Džon Kirbi, biće potrebno uspostaviti cevovod - bukvalno i figurativno - kojim će se ta specifična vrsta goriva slati Ukrajini.

Džon Spenser, major američke vojske u penziji i predsedavajući Studija urbanog ratovanja na Medison polisi forumu, rekao je za "Njuzvik" da se slaže da je gorivo glavni problem kod "abramsa".

"Gorivo će biti prepreka za Ukrajinu. Motor M1 zapravo može da radi sa raznim vrstama goriva, ali sam ja samo koristio gorivo za mlazne avione", rekao je Spenser i dodao da čak i ako Ukrajina ima druge tenkove koji mogu da rade na dizel, vojska Zelenskog bi mogla i dalje da ima problema.

"Gorivo uopšte u Ukrajini je problem, čak i ako je to samo dizel. Bilo je dugih redova i praznih pumpi kada sam bio tamo u julu, a ruski napadi na infrastrukturu su bili neprekidni", rekao je on.

Vilijam Reno, profesor i predsednik katedre političkih nauka na Univerzitetu Nortvestern, rekao je za "Njuzvik" da "abramsi" mogu da rade na JP-8 što je vrsta kerozina koji obično koriste američka vojska i NATO. Stoga, pristup gorivu možda nije "nepremostiv".

Međutim, Reno je dodao da je "abrams" poznat kao "isisavač goriva". To je, rekao je on, bio "kompromis za brže ubrzavanje i bržu 'krstareću' brzinu". Problem je, rekao je Reno, što nema praznog hoda i turbina vozila neprekidno radi nakon paljenja.

Dejvid Silbi, vanredni profesor istorije na Univerzitetu Kornel takođe je upozorio da "motor 'abramsa' halapljivo guta gorivo" i slikovito to objasnio time da se kilometraža na "abramsu" procenjuje na između 1,5 i 3 galona po milji, naglašavajući da je merenje u "galonima po milji", a ne u poznatijim "miljama po galonu" koji se koristi za većinu vozila.

"To znači da je 'abramsu' potreban ogroman logistički lanac da bi ga neprekidno snabdevao gorivom. U ovome je gori od drugih zapadnih tenkova, ali ne toliko", rekao je Silbi.

Metju Ho, bivši marinac i oficir Stejt departmenta, rekao je za "Njuzvik" da je ovaj tenk "sa svojom vatrenom moći, sa svojom brzinom, sa svojim oklopom 'kralj bojnog polja'", ali da taj kralj osim goriva, "zahteva mnogo logističkog rada."

"Oni su teški 70 tona. Postoji samo određena količina - i određene vrste - opreme koja može da transportuje te stvari", rekao je Ho i dodao da su ruski tenkovi 25 do 30 tona lakši od "abramsa".

Pored težine, Ho je naveo da će obuka ukrajinskog osoblja o održavanju i rukovanju tenkovima takođe iziskivati značajno vreme.

I to povrh utvrđivanja da li Ukrajina uopšte može da dopremi gorivo kako za američke tenkove tako i za sva druga vozila.

image