Obećanje, ludom radovanje: Zašto Britanija ne može da pošalje borbene avione Ukrajini?
Premijer Velike Britanije Riši Sunak juče je, prilikom posete predsednika Ukrajine Vladimira Zelenskog Londonu, obećao da je "sve na stolu" kada je u pitanju slanje borbenih aviona Kijevu. Međutim, upućeni britanski vojni izvori tvrde da bi Sunak pre velikodušne ponude trebalo da pogleda šta tačno Kraljevsko ratno vazduhoplovstvo (RAF) ima da ponudi, a da bi odgovor mogao da ga zaprepasti.
"Skaj njuz", naime, objavio je da ta pomoć ne može da uključi najsavremenije mlaznjake F-35 pete generacije, ali ni stare "tornado GR4", jer su rashodovani pre četiri godine kako bi se napravile uštede.
Poznato je da su ukrajinskim vazduhoplovnim snagama očajnički potrebni višenamenski borbeni avioni koji mogu da se bore u vazduhu, sa ciljem da uklone projektile ili bombarduju ciljeve na zemlji.
Međutim, decenije rezova u oružanim snagama Ujedinjenog Kraljevstva ostavile su Kraljevsko ratno vazduhoplovstvo bez stare slave, sa svega nekoliko aviona, pilota i instruktora za obuku novih kadrova.
Jedino što bi UK mogla da ponudi, je avion "tajfun", koji je, međutim, dobar za obuku, ali ne i za upotrebu na frontu.
Kako piše "Skaj njuz", druga opcija je sledeća generacija aviona sa umanjenim radarskim odrazom F-35, najsofisticiranijeg u posedu RAF-a. Međutim, list piše da ne postoji šansa da ga Britanija isporuči, pre svega zbog strogo poverljive tehnologije, visokih troškova i veoma komplikovanog lanca održavanja i logistike. Da podsetimo, samo jedan F-35 košta oko stotinu miliona dolara.
"Sve to čini da svaki razgovor o tome da Velika Britanija daje brze borbene avione Ukrajini, zvuči šuplje, potencijalno izazivajući lažnu nadu u trenutku kada ukrajinskoj vojsci samo trebaju kredibilni odgovori", piše "Skaj njuz".
Sa ovom ocenom saglasan je i izvor iz RAF-a, prema čijim rečima je besmislica misliti da će Velika Britanija dati brze avione Ukrajini.
"Tajfun" avioni su za obuku koji nisu dobri za borbu. "Tornado" je fantastičan mlaznjak, ali pretežak za održavanje, rad i sada je već u zapuštenom stanju ili naftalinu, a sve drugo bi bilo preskupo i komplikovano", objasnio je stručnjak iz vojske.
Eksperti kažu da je i britanska ponuda za obuku ukrajinskih pilota za NATO standarde upitna, uprkos uveravanjima glavnog maršala vazduhoplovstva, Majka Vigstona, glavnokomandujućeg u RAF od prošle nedelje.
"Trenutno, može proći do osam ili čak 10 godina da regrut prođe kroz letačku obuku i uđe u eskadrilu na liniji fronta. Nikako za ciljano vreme do tri godine koju je Sunak obećao", kažu izvori.
Da podsetimo, krajem prošle godine bivši ministar odbrane Velike Britanije Ben Volas otkrio je da imaju više F-35 letelica nego obučenih pilota.