Pentagon plaća internet cenzore za "društveno osluškivanje"
Američko Ministarstvo odbrane finansira privatne kompanije za onaljn praćenje "Njuz gard" i "Pik metriks", koje češljaju internet u potrazi za navodnim dezinformacijama, kako bi cenzurisale određene sajtove i sprečile ih da zarađuju, izvestio je konzervativni list "Federalist".
"Njuz gard" je privatna kompanija koja ocenjuje novinske kuće prema njihovoj pouzdanosti, odnosno prema tome da li objavljuju neistine i dezinformacije.
Pre prošlonedeljnog saslušanja u Kongresu, novinar Met Taibi označio je kompaniju kao deo "cenzorsko-industrijskog kompleksa", objavljujući faksimil donacije Pentagona toj firmi u iznosu od 750.000 dolara.
Tokom saslušanja, novinar Majkl Šelenberger je objasnio da "Njuz gard" koristi svoj sistem ocenjivanja kako bi odvukao prihod oglašivača sa konzervativnih i drugih sajtova koji im nisu po volji.
U mejlu upućenom Taibiju, izvršni direktor kompanije "Njuz gard" negirao je da je dobio sredstva od američke vlade, tvrdeći da vlada plaća za pristup podacima kompanije.
Pentagon posebno traži dokaze o "ruskim i kineskim dezinformacijama", navodi se u mejlu.
Međutim, "Njuz gard" je 2020. dobio nagradu od 25.000 dolara od Pentagona, nakon što je pobedio u vojnom izazovu "Suzbijanje dezinformacija o kovidu 19", izvestio je "Federalist".
Samo godinu dana kasnije, "Njuz gard" je dobio 750.000 dolara za razvoj baze podataka o "mreži dezinformacija", zajedno sa Ministarstvom odbrane.
Potencijalno korisni za Pentagon
"Njuz gard" je samo jedan od nekoliko sličnih projekata koje finansira Pentagon. Kompanija "Pik metriks" je, takođe, bila pobednik takmičenja u rešenjima u vezi sa kovidom 19, pa su tako dobili 25.000 dolara za razvoj tehnologije "društvenog osluškivanja" za vojsku.
Kompanija je 2021. dobila dodatnih 1,5 miliona dolara od američke vlade, ali je i pre toga bila označena kao potencijalno korisna za Pentagon.
Početkom 2020. godine, "Pik metriks" je učestvovao u razvijanju "alatki za otkrivanje kampanja dezinformacija". Prema navodima lista, kompanija je počela sa njihovim korišćenjem tokom izbora 2020. i 2022. u SAD.
U tom trenutku, "Pik metriks" je radio isključivo za američki Stejt department i Pentagon, da bi kasnije ponudio usluge i privatnom sektoru.
Na pitanje "Federalista" šta je Pentagon želeo da postigne tokom tih kampanja, "Pik metriks" nije odgovorio.
Osim što plaća privatnim kompanijama da razviju alate za veb nadzor, Pentagon se, zajedno sa nizom vladinih agencija i odeljenja, poslednjih godina direktno bavio cenzurom društvenih medija.
Interna komunikacija sa Tvitera koju su objavili Taibi, Šelenberger i drugi novinari, pokazala je da je ta društvena mreža direktno pomagala onlajn kampanju širenja uticaja američke vojske i da je cenzurisala "anti-ukrajinske narative" u ime više obaveštajnih agencija.
Platforma je takođe dobila opsežne liste naloga koje treba zabraniti i to od Stejt departmenta i povezanih nevladinih organizacija.