Ukrajinski general traži avione od Zapada: Moji najbolji piloti umiru dok čekamo F-16
Američka procena ukrajinskih pilota pokazala je da bi oni bili spremni da lete na avionima F-16 nakon manje od šest meseci obuke, rekao je njihov komandant za "Tajms".
General Sergej Golubcov, načelnik avijacije ukrajinskih vazduhoplovnih snaga, rekao je da su se dvojica njegovih pilota vratila u zemlju prošle nedelje nakon rigorozne procene američke vojske.
"Tamo su proveli tri nedelje i obučeni su na simulatoru F-16 kako da lete zajedno kao dva pilota koristeći oružje. Rezultati su bili veoma dobri: ukrajinski piloti mogu da nauče da lete i upravljaju sistemima naoružanja na F-16 za manje od šest meseci", tvrdi Golubcov.
Saveznici NATO imaju nešto drugačije mišljenje - smatraju da su potrebne godine da se ukrajinski piloti obuče da koriste napredne avione zapadne proizvodnje.
Prošlog meseca Ben Volas, britanski ministar odbrane, sugerisao je da će britanski program obuke za ukrajinske pilote biti završen tek nakon što se sukob završi.
Golubcov, međutim, smatra da njegovi piloti mogu da se obuče za kratko vreme.
"Veštine pilota su ocenjene izuzetno visoko, a ovi momci su bili samo prosečni piloti. Svaki pilot je jedinstven, tako da treba da postoji individualni plan obuke. Ali posle ove procene možemo znatno skratiti rok u zavisnosti od prethodnog iskustva ukrajinskih pilota. Ovo je odlična vest za nas."
Američki predsednik Džozef Bajden rekao je da SAD neće davati F-16 "za sada". Kijev se sada, posle procene "prosečnih pilota" nada da će se Bajden predomisliti. U međuvremenu, Poljska i Slovačka su se prošle nedelje dogovorile da pošalju Ukrajini sovjetske avione Mig-29, što je mesecima odbacivano iz straha od eskalacije sukoba.
Pritisak na NATO da isporuči modernije avione Kijevu raste. Bivši premijer Boris Džonson je pozvao Britaniju da obezbedi Ukrajini "tajfune" kako bi "razbili led", ali ukrajinska vojska strahuje da će održavanje više tipova aviona biti problem.
Ukrajini je potreban veliki broj aviona istog tipa sa obiljem rezervnih delova, rekao je general.
"Nismo strogi po pitanju određenog modela, već tehničkih karakteristika — ako postoje druge platforme koje mogu da drže i koriste istu municiju i imaju iste karakteristike (kao F-16), možemo da koristimo tu platformu. Fokusirali smo se na F-16 jer znamo da ih ima više od 4.000 širom sveta — biće lako zameniti ih i nabaviti rezervne delove", objasnio je on.
Posedovanje različitih tipova mlaznjaka je skupo. Želeli bismo da imamo jedan ili najviše dva tipa kako bi njihovo održavanje bilo razumno i održivo. Infrastruktura, obuka, municija koštaju mnogo novca. To nije kao tenkovi ili oklopna vozila, dodao je Golubcov.
Golubcov tvrdi i da ukrajinske snage imaju "na desetine različitih lokacija i aerodroma da sakriju i sklone avione i dobijamo sve više zapadnih sistema protivvazdušne odbrane kako bismo zaštitili svoje piste sve vreme."
"U mogućnosti smo da pružimo rezultate i uradimo ono što treba da se uradi sa našim sovjetskim mlaznjacima, pa zašto ne bismo mogli da uradimo isto sa modernijim avionima? Samo ćemo biti mnogo efikasniji", tvrdi general.
"Gubim neke od svojih najboljih ljudi zbog nedostatka odgovarajuće opreme. Što pre dobijemo svu pomoć koja nam je potrebna, što pre pobedimo u ovom ratu, više života ćemo spasiti", poručio je Golubcov.
On je uveren da ukrajinska infrastruktura može da podrži moderne avione, kao i da ukrajinski piloti mogu brzo da nauče sve što je potrebno. General se pozivao na pozitivnu procenu stanja ukrajinskih pista iz 2021. godine koju je dao jedan od proizvođača F-16.
"Naši avioni su razvijeni pre 40 godina kao deo sovjetskog sistema i napravljeni su da rade zajedno sa ruskim vazduhoplovstvom", rekao je on. "Ono što nam sada treba su avioni koji su napravljeni za borbu protiv Rusa."