Svet

"Telegraf": Američko vazduhoplovstvo se povlači sa Tajvana bez ispaljenog metka

U vreme kada je razvijan projekat F-35, ideja je bila da USAF dobije 1.800 superiornih lovaca, ali sada ih ima manje od 500, tvrdi ovaj list, dodajući da je svaki dolar koji se izdvaja za F-35 dolar, koji bi mogao da se potroši na pouzdanije avione
"Telegraf": Američko vazduhoplovstvo se povlači sa Tajvana bez ispaljenog metkawww.globallookpress.com © Ssgt. Trevor T. Mcbride/U.S Air

Američko vazduhoplovstvo (USAF) je najveće i najmoćnije vazduhoplovstvo na svetu, ali možda to neće ostati zadugo. USAF se sada bori sa dvostrukom krizom: jedna je finansijska, druga je gubitak samopouzdanja, što bi, uzeto zajedno, moglo da smanji američku vazdušnu prednost, prenosi britanski "Telegraf".

U najboljem slučaju, USAF bi mogao da postane manja, ali i dalje vodeća svetska snaga. U najgorem slučaju, mogao bi da ustupi prednost svom najopasnijem rivalu: Vazduhoplovstvu kineske narodnooslobodilačke vojske (PLAAF). Prvi znak je povlačenje američke eskadrile sa Tajvana.

USAF nije jedini američki rod koji je krenuo tim putem. Dok su njeni kineski rivali u usponu, i američka mornarica smanjuje svoje snage.

Šta guta resurse Američkog vazduhoplovstva?

Problem sa vazdušnim snagama je sličan, primećuje "Telegraf". Pre četvrt veka, USAF se obavezao da će potrošiti veći deo svog godišnjeg budžeta od 250 milijardi dolara na stelt lovac "F-35 lajtning 2", ali pokazalo se da je ovaj projekat jednostavno preskup.

Projekat vredan 400 milijardi dolara doslovce je progutao resurse američkog vazduhoplovstva. U vreme kada je razvijan projekat F-35, ideja je bila da USAF dobije 1.800 superiornih lovaca. Umesto toga, sada ih ima manje od 500.

Svaki dolar koji USAF izdvaja za F-35 je dolar koji bi mogao da se potroši na pouzdanije avione. Za dve decenije, otkako je F-35 prvi put poleteo, vazduhoplovstvo je kupilo premalo ovih aviona, zbog čega su znatno duže korišćeni stariji avioni nego što je to bilo predviđeno u početku.

Matematika je surova za najveće svetsko vazduhoplovstvo, koje danas ima ukupno oko 5.200 aviona, a to je 1.300 aviona više nego što danas ima rusko vazduhoplovstvo i 3.200 više nego Kina.

U međuvremenu, USAF povlači mnoge avione iz zapadnog Pacifika, dopuštajući da se ravnoteža vazdušnih snaga pomeri u korist Kine. Avion koji USAF planira da u potpunosti odbaci u narednih nekoliko godina uključuje jurišni mlaznjak "A-10 tanderbolt 2" i borbeni lovac "F-15C/D igl". USAF planira i da se reši približno 100 od svojih 220 lovačkih bombardera "F-15E strajk igl" i 30 "F-22 raptor".

Smanjenje američkih snaga u razmerama koje se nisu desile decenijama

Sve u svemu, vazduhoplovstvo će do 2030. izgubiti oko 600 lovaca. Možda to i ne bi bio problem kada bi USAF kupovao nove avione. Međutim, budžet pokriva samo 300 novih F-35 i 100 unapređenih "F-15EKS igl 2", koje proizvodi "Boing". Zamena za F-22, tajni avion "Nekst dženerejšn er dominans", neće se pridružiti američkim snagama pre 2030-ih.

Flota lovaca USAF će se ozbiljno smanjiti, sa oko 1.900 aviona sa kojim raspolaže danas, na 1.700 aviona u narednih nekoliko godina, a to je smanjenje u razmerama, koje se nisu desile decenijama.

Dok USAF odbacuje svoje F-22, PLAAF uvodi svoj sopstveni "J-20 stelt" lovac. Za J-20 se tvrdi da je pravi avion pete generacije, sasvim jednak američkom F-35 ili "raptoru". Smatra se da ih je Kina do sada proizvela oko 200.

Nestanak starih aviona nije jedini faktor zbog koga se USAF povlači iz zapadnog Pacifika. Kada je vazduhoplovstvo prošle godine objavilo da će se rešiti obe eskadrile F-15C/D u vazduhoplovnoj bazi Kadena u Japanu, što je trenutno glavno američko borbeno čvorište za rat protiv Kine, dugo vreme korišćenja F-15 nije bilo u tome jedini faktor.

Kadena se nalazi oko 800 kilometara severoistočno od Tajvana i otprilike je jednako udaljeno od kineske obale. Ova baza je u dometu stotina kineskih balističkih projektila.

Studija kalifornijskog istraživačkog centra RAND tvrdi da bi napad 34 ovih projektila na bazu u Kadeni mogao da je izbaci iz funkcije. Ratna simulacija, održana u januaru, koju je organizovao Centar za strateške i međunarodne studije (CSIS) sa sedištem u Vašingtonu, pokazala da bi je USAF izgubio oko 200 aviona u kineskom raketnom napadu.

Američki bombarderi dugog dometa, uključujući novi "B-21 rajder", mogli bi da budu kritični u ratu za Tajvan, otkriva CSIS, ali lovci kratkog dometa bili su irelevantni u svim scenarijima koji je razvijao ovaj tink tenk, jer u vežbi nisu ni dobili priliku da uzlete.

Kina odlučna da se bori

Rešenje za koje se opredelilo vazduhoplovstvo bilo je uklanjanje lovačkih eskadrila iz baza u blizini Kine. Eskadrile bi mogle da se nađu u Kadeni samo kratko vreme, pre nego što se avioni prebace na manje udaljene aerodrome, gde bi bili bolje zaštićeni od kineskih raketnih napada.

Kineske vazduhoplovne snage su, pred istom dilemom, pronašle potpuno drugačije rešenje. Kineske vazduhoplovne baze su ranjive na američke rakete jednako kao što su američke vazduhoplovne baze ranjive na kineske. Ali, umesto da izvlači snage za predstojeći rat oko Tajvana, PLAAF ih je ukopao.

Kinezi su poslednjih godina izgradili stotine ojačanih hangara, nalik bunkerima. Ova ojačana skloništa štite avione od raketnih napada. Nasuprot tome, USAF je izgradio samo 15 zaštićenih skloništa u Kadeni.

Tokom mogućeg rata u zapadnom Pacifiku, kinesko vazduhoplovstvo je odlučno da se bori. Nasuprot tome, USAF je odlučio da se povuče pre nego što je ispaljen prvi hitac, zaključuje ovaj list.

Postoje praktični koraci koje bi USAF mogao da preduzme, kako bi sačuvao svoju prednost u vazdušnim snagama, posebno protiv Kine. Najjeftinije je vratiti lovce u Kadenu i potrošiti nekoliko milijardi dolara više na izgradnju skloništa za avione.

Bilo kako bilo, plan da se uništi polovina flote "F-15E strajk igl" dočekan je sa čuđenjem. Koliko je opravdano prizemljenje stotina lovaca da bi se priuštilo nekoliko novih i skupljih, ako to znači da Sjedinjene Države prepuštaju nebo Kini?

image