Vazdušna nadmoć "za siromašne": Zašto F-16 neće promeniti ništa na ratištu?
Borbeni avioni F-16 koje Kijev pokušava da izvuče od saveznika, prema pisanju "Blumberga", koristili bi se ili za odbranu, ili za veoma rizične operacije, ali značaj koji im se pridaje, po svemu sudeći je precenjen.
Tako će ukrajinske nade, da će im F-16 omogućiti da postignu nadmoć u vazduhu, obaraju krstareće rakete i najnovije neprijateljske avione, uništavaju trupe i artiljeriju na bojnom polju, pa čak i potapaju Crnomorsku flotu, sve su prilike- ostati samo na nivou maštarije.
Jer, najviše što bi ukrajinske snage mogle da dobiju, jeste "povećana sposobnost koje trenutno nema", ocenjuje američki sekretar vazduhoplovnih snaga Frenk Kendal.
Ovi avioni, kako "Blumberg" naglašava, svakako će biti značajan napredak u odnosu na one iz sovjetske ere koje su Ukrajinci do sada koristili, ali će i dalje imati inferiorniji radar i rakete manjeg dometa od najsavremenijih ruskih aviona i protivvazdušne odbrane.
"Biće kao da su pritisnuli dugme za lako upravljanje, ili kao da su prešli sa 'lade' na 'hondu akord'", slikovito objašnjava avijatičarka Brin Tanehil koja je dizajnirala simulator za F-16. Dodaje, međutim, da se zakoni fizike "ne mogu prevazići".
Tako bi, na primer, i da polete ka ruskim linijama i napadnu artiljeriju protivnika, njihovu protivvazdušnu odbranu ili avione, ukrajinski piloti ovog lovca, i pre nego što zapucaju, dobili upozorenje da ih je neprijateljski radar već "ulovio".
"Sve što tada možete da uradite je da zaronite ka zemlji i nadate se da ćete moći da se postavite tako da neko brdo bude između vas i neprijateljskog sistema za navođenje projektila. U suprotnom, nemate velike šanse za opstanak", upozorava bivši pilot F-16 Džon Venejbl, koji je sada viši naučni saradnik za odbrambenu politiku u fondaciji "Heritidž".
Ovo će, međutim, biti problem u ravnicama južne Ukrajine, gde bi, kako mnogi predviđaju verovatno trebalo da bude fokus ukrajinske kontraofanzive.
Na brdovitijem terenu na istoku, piloti su mogli da "grle zemlju" do poslednjeg trenutka, a zatim da "iskaču", baš kao što sada pokušavaju u svojim starijim "migovima" i "suhojima", naveo je Venejbl.
Den "Tu Dogs" Hempton koji za sobom ima 151 borbenu misiju tokom Zalivskih ratova, i na Kosovu i Metohiji, takođe ističe da su neke od ukrajinskih ideja, na primer ove o obaranju ruskih krstarećih raketa - "zaista nepraktične", budući da je prekratko vreme od trenutka kada radar otkrije projektil i momenta kad on pogodi cilj. Da bi F-16 ovo postigli, morali bi da sve vreme kruže i u vazduhu čekaju svoju metu.
Hemton je, međutim, optimističniji kad prognozira kako bi se američki avioni suočili sa ruskom protivvazdušnom odbranom. Kaže, S-400 su razvijeni da pobede avione poput F-16, ali "nisu magični".
Ima i onih koji tvrde da, ako F-16 budu podržani kopnenim i integrisanim sistemom radara, slojevitom protivvazdušnom odbranom i poboljšanim mogućnostima elektronskog ratovanja - mogli da postignu ono što bivši britanski vazdušni maršal Edvard Stringer naziva "vazdušnom nadmoći za siromašne", koja bi pomogla da se smanji pretnja od teških kliznih bombi koje su Rusi prilagodili za gađanje ukrajinskih položaja na liniji fronta.
"Takođe bi mogli da lansiraju američke AGM-158 JASSM stelt krstareće rakete i njihove protivbrodske rođake LRASM. Isporučeno u dovoljnim količinama, to oružje bi značajno proširilo kapacitet Ukrajine da pogađa ciljeve duboko iza ruskih linija, na okupiranom Krimu i na moru", opisuje "Blumberg" kakve bi sve benefite doneli F-16.
Venejbl, međutim, kaže da iako je to izvodljivo, skupo je i otvara pitanje da li bi stotine miliona dolara za nabavku tako opremljenih američkih lovaca mogli da budu potrošeni efikasnije - na primer na ukrajinsku kopnenu protivvazdušnu odbranu ili druge sisteme naoružanja.
JASSM koštaju više od milion dolara po raketi, u zavisnosti od modela, i može biti potrebno više od jednog da bi se uništio cilj. Naoružavanje za jednu misiju sa četiri aviona koštalo bi najmanje osam miliona dolara.
Uz to, F-16 bi trebalo da imaju i najnovije oružje vazduh-vazduh AMRAAM, kako bi dobili šansu da nadmaše rakete dometa 200 kilometara koje su ruski superiorni avioni SU-35 koristili protiv ukrajinskih vazdušnih snaga. A, oni su koštali 1,8 miliona dolara po komadu u Pentagonovom izveštaju o budžetu za 2023.
Plus i sami avioni imaju svoje troškove. Nedavna prodaja novih F-16 Bugarskoj – uključujući municiju i obuku – koštala je po 209 miliona dolara. Stariji F-16 prodati Italiji 2015. koštali su 23,8 miliona dolara.
Vojne analitičare brine i to što relativno lagani stajni trap F-16 i nezaštićeni prostor za usisavanje vazduha postavljen ispod trupa znače da piste na koje ovi lovci sleću moraju biti glatke i čiste. I to je jedinstven problem- muka od koje ne boluju ni "migovi" ni drugi avioni poput švedskog "gripena".