Novim blokadama EU "zapušava rupe" iz prethodnih paketa sankcija
Savet Evropske unije danas je formalno usvojio 11. paket antiruskih sankcija kako bi pokušao da se suzbije zaobilaženje restriktivnih mera koje su dosad uvedene.
"Današnji paket povećava naš pritisak na Rusiju i Putinovu ratnu mašineriju. Rešavanjem zaobilaženja sankcija, maksimiziraćemo pritisak na Rusiju tako što ćemo joj dodatno uskratiti resurse koji su joj tako očajnički potrebni da bi joj omogućili da nastavi svoj nezakoniti rat protiv Ukrajine", poručio je visoki predstavnik Evropske unije za spoljnu politiku Žozep Borelj.
Novim paketom zabranjuje se tranzit preko teritorije Rusije robe koja može doprineti njenom vojnom i tehnološkom unapređenju.
Na listu je dodato 87 kompanija koje će se naći pod strogom kontrolom uvoza. Među sankcionisanim firmama je deset iz trećih zemalja od kojih su četiri iranske kompanije koje, kako se tvrdi, u Rusiju izvoze dronove.
Osim za RT Balkan, zabranjeno je i emitovanje programa "Orijental rivju", "Cargrad", "Nju istern autluk" i "Katehon" za koje Evropska unija tvrdi da su pod direktnom ili indirektnom kontolom ruskih vlasti.
Evropska unija je uvela zabranu i za transport robe u zemlje članice prikolicama ili poluprikolicama registrovanim u Rusiji, uključujući i one koje se vuku ruskim kamionima.
"U sektoru transporta, ranije je bilo zabranjeno ruskim kamionima da unose robu u EU. Međutim, kompanije su brzo pronašle rupu: prikolice su na granici kačile iza traktora iz EU. Ovo su Briselu prijavile poljske vlasti, pa je sada izričito zabranjeno", navodi "Frankfurter algemajne cajtung".
Istovremeno, zabranjena je isporuka sirove nafte iz Rusije Nemačkoj i Poljskoj preko naftovoda "Družba", dok će nafta koja potiče iz drugih zemalja i dalje moći da se uvozi preko tog naftovoda.
Za 104 osobe i kompanije izrečene su zabrane putovanja, korišćenja imovine i poslovanja u EU.
EU želi da zaustavi i, kako kažu, raširenu praksu ruskih tankera da sa grčke obale na druge brodove prebacuju naftu koja se inače ne može isporučiti u EU.
"U budućnosti će i sama sumnja biti dovoljna da se takvim tankerima zabrani ulazak u luke, a među sumnjivim situacijama je i isključivanje transpondera na moru. Unutar ekskluzivne ekonomske zone države EU, koja može da se proteže i do 200 nautičkih milja, transferi se moraju unapred prijaviti nadležnima", piše "Frankfurter algemajne cajtung".
Još jedna "rupa" koju EU hoće da zapuši jeste i situacija kada se proizvodi iz EU deklarišu kao da su za tranzit, a u stvari su namenjeni Rusiji. Zato su uvedena dodatna ograničenja.
"Trgovinske sankcije uključuju i proširenje definicije luksuznih automobila koji se ne mogu izvoziti u Rusiju. U budućnosti će se kontrolisati sva električna ili hibridna vozila kao i motori sa unutrašnjim sagorevanjem zapremine 1,9 litara i više. Prema rečima zvaničnika EU, prošle godine je izvezeno vozila u vrednosti od 550 miliona evra", navodi FAZ.