Svet

Taktika stara koliko i rat: Izrael na internetu sponzoriše objave koje prikazuju mrtve ljude

Fotografije i video-snimci koje objavljuje ministarstvo spoljnih poslova Izraela imaju za cilj da obezbede podršku Evropljana za svoj vojni odgovor Hamasu
Taktika stara koliko i rat: Izrael na internetu sponzoriše objave koje prikazuju mrtve ljude© Tanjug/AP Photo/Abed Khaled

Fotografija mrtve bebe koja poslednjih dana kruži društvenom mrežom "Iks" plaćena je poruka izraelskog ministarstva spoljnih poslova, i, prema pisanju "Politika", deo je sveobuhvatne kampanje koju je vlada Izraela počela na društvenim mrežama u ključnim zapadnim zemljama, ne bi li tako obezbedila podršku za svoj vojni odgovor protiv Hamasa.

Plasiranje desetina reklama koje sadrže brutalne i emotivne slike smrtonosnog nasilja u Izraelu na internet platformama samo su deo njihove strategije.

"Pokušaj Izraela da pobedi u onlajn informacionom ratu deo je rastućeg trenda među vladama širom sveta koje agresivno nastupaju onlajn kako bi oblikovale svoj imidž, posebno u vremenima krize. Pi-ar kampanje u ratovima i oko njih nisu ništa novo. Ali plaćanje za onlajn oglašavanje usmereno na određene zemlje i stanovništvo sada je jedno od glavnih oruđa vlada da svoje poruke iznesu ispred više ljudi", ukazuje "Politiko".

Za nešto više od nedelju dana, Ministarstvo spoljnih poslova Izraela objavilo je 30 oglasa koji su na "Iksu" pregledani više od četiri miliona puta. Plaćeni -snimci i fotografije koji su počeli da se pojavljuju 12. oktobra bili su namenjeni odraslima, starijim od 25 godina, u Briselu, Parizu, Minhenu i Hagu, pokazuju podaci.

Oglasi, očekivano, označavaju Hamas kao "opaku terorističku grupu", sličnu Islamskoj državi, i "pokazuju obim i vrste zlostavljanja, uključujući jezive slike poput beživotne, gole žene u kamionetu".

Jedan plaćeni video objavljen na "Iksu", recimo, sadrži slova koja se naizmenično menjaju između "ISIS" i "Hamas" i uznemirujuće slike koje se postepeno ubrzavaju dok se imena dve organizacije ne spoje u jedno.

"Svet je pobedio ISIS. Svet će pobediti Hamas", kaže se na kraju oglasa.

Na Jutjubu je izraelsko ministarstvo spoljnih poslova objavilo više od 75 različitih oglasa, uključujući i one koji su posebno eksplicitni. Oni su bili usmereni na gledaoce u zapadnim zemljama - uključujući Francusku, Nemačku, SAD i Veliku Britaniju - i emitovani su između početnog napada Hamasa 7. oktobra i ponedeljka, prema Guglovoj bazi podataka o transparentnosti.

"Nikada ranije ne bismo objavljivali takve grafičke stvari. Ovo je nešto što nije deo naše kulture, jer mi imamo mnogo poštovanja prema pokojnicima", rekao je za "Politiko" portparol Misije Izraela pri EU koji je želeo da ostane anoniman.

U jednom oglasu pod naslovom "Bebe ne mogu da čitaju tekst u ovom videu, ali njihovi roditelji mogu", čuje se uspavanka, a na ekranu su duga i jednorog. U oglasu se kaže: "Znamo da vaše dete ne može ovo da pročita", ali se roditelji mole da saosećaju sa onima čija su deca ubijena tokom napada na Izrael.

U drugom oglasu se navodi da će "Izrael preduzeti sve neophodne mere da zaštiti naše građane od ovih varvarskih terorista". Drugi prikazuje slike okrvavljenih talaca sa zamagljenim licima.

Izrael je svojim narativom uglavnom ciljao na Evropu da pridobije podršku. Skoro 50 video oglasa na engleskom bilo je usmereno na zemlje EU, dok je gledaocima u SAD i Velikoj Britaniji, kako piše "Politiko", pušteno 10 i 13 oglasa.

"Ova taktika je stara gotovo koliko i rat... Podsticanje moralnog gneva da bi se izgradila podrška ratu je veoma stara praksa. Ali mislim da se to ranije nije sudarilo sa društvenim medijima na ovakav način", rekao je viši saradnik u "Atlantskom savetu" Emerson Bruking.

Dok Izrael pojačava svoj rat na mrežama, uzvratni vazdušni napadi njegove vojske oštetili su telekomunikacionu infrastrukturu Gaze, ostavljajući milione na ivici potpunog nestanka mreže.

"Teško je zamisliti snažne kontra-poruke propalestinskih grupa koje bi mogle da koriste isti medij za oglašavanje. To je jedan deo bojnog polja društvenih medija u kojem Izrael ima stvarnu prednost", rekao je Bruking.

image