Svet

"Kultura smrti" i glamurizacija samoubistva: Zašto kanadski modni brend promoviše eutanaziju?

Svaka trideseta preminula osoba u Kanadi izvršila je potpomognuto samoubistvo
"Kultura smrti" i glamurizacija samoubistva: Zašto kanadski modni brend promoviše eutanaziju?Getty © John Moore / Staff

Nakon sado-mazo dečjeg seks šik skandala "Balensijage", kanadski "Simons" prodaje haljine i pantalone reklamirajući potpomognuto samoubistvo, odnosno eutanaziju.

Ovaj vodeći kanadski prodavac garderobe, modnih detalja i kućne dekoracije je prošlog meseca objavio promotivni video koji glamurizuje eutanaziju teško bolesne Kanađanke Dženifer, koja se ubila nekoliko nedelja nakon snimanja filma.

"Poslednji udisaji su svetinja. Kada zamislim svoje poslednje dane, vidim mehuriće. Vidim okean. Vidim muziku", reči su kojima se otvara reklamni spot koji mediji i korisnici društvenih mreža opisuju kao "morbidan" i "distopijski".

"Čak i sada dok tražim pomoć da okončam svoj život, još ima toliko lepote. Samo morate biti dovoljno hrabri da to kažete", nastavlja sada već preminula Dženifer.

Na kraju reklame pojavljuju se datumi njenog rođenja i smrti koji blede i nestaju sa ekrana, dok kamera lebdi iznad kamenite plaže.

U Kanadi je 2021. godine svaka trideseta preminula osoba izvršila potpomognuto samoubistvo, a pre nekoliko dana je usvojen zakon kojim osobe koje imaju mentalne bolesti takođe mogu da zatraže eutanaziju, prenosi "Foks njuz".

Izvršni direktor brenda, Piter Simons rekao je da promotivni film otkriva srž vrednosti kompanije i da je napravljen da "podstakne ljude da budu moralni", "izgradi ljudske veze", "pomogne u stvaranju zajednice u kojoj želimo da živimo i da je sutra ostavimo našoj deci".

Simons je rezigniranoj javnosti nadahnuto i ponosno poručio da je "srce brenda na pravom mestu", istovremeno pohvaljujući samog sebe za "hrabrost".

Kapitalizmu preostala samo "kultura smrti"

Iako iskorišćavanje najtežih ljudskih stanja zarad prodaje dukseva i džempera nije novina (najeksplicitniji primer mogu biti Benetonove kampanje "Oči u oči sa smrću" sa kriminalcima koji čekaju izvršenje smrtne kazne ili ljudima koji umiru od neizlečivih bolesti), modna industrija prethodnih godina izuzetno često zloupotrebljava lične tragedije pojedinaca i eksploatiše teme samoubistva, samopovređivanja i mentalnih bolesti.

Samopovređivanje je za modnu industriju jedini preostali tabu, uzvikuju mediji poput "Pejpera", koji zaključuju da bi brendovi trebalo da destigmatizuju ovaj duševni problem.

"Živanši", sa druge strane, veliča "lepotu samoubistva" svojim "omča ogrlicama" iz kolekcije Proleće/Leto 2022.

"Balensijaga" je nedavno bila u centru skandala zbog propagiranja dečje pornografije, ali ovom brendu nije strana ni estetizacija suicida.

"Kultura koja ovako veliča smrt izgubila je svaku volju za životom", zaključuje američki portal "Ameriken konzervativ" povodom kontroverzne reklame kanadskog "Simonsa".

image