Svet

Vojni ekspert o razlozima za pad helikoptera u Iranu: Nedostaci letelice "bel 212" na jednom mestu

Ovi helikopteri podložniji su opasnostima od civilnih, a prestali su da se proizvode pre skoro 25 godina, naveo je vojni stručnjak
Vojni ekspert o razlozima za pad helikoptera u Iranu: Nedostaci letelice "bel 212" na jednom mestu© Boksi/Wikipedia

Posle pada helikoptera u kojem su poginuli predsednik Irana Ebrahim Raisi i ministar spoljnih poslova Hoseina Amira Abdolahijana, postavlja se pitanje u kakvom je stanju vazduhoplovna flota te bliskoistočne zemlje.

Vojni i strateški stručnjak pukovnik Hatem Karim el Falahi rekao je da je reč o staroj i oronuloj avijaciji, koju Iran nije mogao da modernizuje zbog sankcija Zapada koje su mu uvedene.

El Falahi je skrenuo pažnju na to da je letelica koja je prevozila iranskog predsednika Ebrahima Raisija bio helikopter "bel 212", koji može postići brzinu od 310 km/č, ali da je u pitanju relativno stara letelica koja ne može leteti visoko.

"Proces modernizacije bio je težak za iransku vazduhoplovnu flotu", dodao je on.

Vojni i strateški stručnjak je u svojoj analizi nakon, kako kaže, prinudnog sletanja helikoptera iranskog predsednika koji je poginuo u nesreći, objasnio da ovaj helikopter ima problem kada se jedan od njegovih motora pokvari, te je tada prinuđen da sleti jer nije u stanju da se ponovo podigne u visinu.

O mogućnostima pilota da manevriše u lošim vremenskim uslovima, pukovnik El Falahi potvrđuje da je najbolja opcija sletanje dok se vremenski uslovi ne poboljšaju.

"Tada je najbolje odložiti let, jer je u suprotnom primoran da leti u lošim vremenskim uslovima", navodi on.

O padu helikoptera iranskog predsednika, vojni stručnjak je rekao da su incident uzrokovali loši vremenski uslovi, tehnički kvarovi helikoptera, ali i ljudski faktor.

Karakteristike kanadske letelice

"Bel 212" je helikopter srednjih dimenzija, kanadskog proizvođača "Bel helikopteri" sa sedištem u pokrajini Kvebek. Proizvodio se od 1968. do 1998. godine.

Poseduje od devet do 15 sedećih mesta, jedan motor sa dve turbine jačine 1.800 ks, a ima nosivost od 2.268 kilograma.

El Falahi je istakao da Iran poseduje nekoliko tipova helikoptera: borbene, transportne, helikoptere hitne pomoći i druge, među kojima 202 helikoptera "super kobra" američke proizvodnje, kao i druge helikoptere ruske proizvodnje.

Naglasio je da su ovi helikopteri podložniji opasnostima od civilnih.

On je otkrio da se pri korišćenju ovih helikoptera mora voditi računa o određenim faktorima, među kojima su vremenski uslovi, prikladnost i veličina helikoptera, "jer može izgubiti ravnotežu u lošim uslovima, osim ako je pilot sposoban da radi u takvim uslovima".

image