Svet

Muko moja, pređi na drugoga: "Boingove" probleme osećaju i njegovi dobavljači

Proizvođači delova za najvećeg američkog proizvođača aviona suočeni su sa neizvesnošću oko potražnje i proizvodnje
Muko moja, pređi na drugoga: "Boingove" probleme osećaju i njegovi dobavljačiGetty © Stephen Brashear / Stringer

Problemi "Boinga" prelili su se i na njegov lanac snabdevanja, gde neizvesnost u pogledu stope proizvodnje dovodi do toga da dobavljači nagađaju koliko delova da naprave da bi izbegli troškove držanja prevelikih zaliha.

Proizvođač aviona usporio je proizvodnju svog mlaznog aviona "737 maks", posle niza problema sa kvalitetom i incidenata. "Boingu" u četvrtak ističe rok da federalnim regulatorima za vazduhoplovstvo isporuči plan koji se bavi onim što je panel stručnjaka opisao kao "pogrešnu bezbednosnu kulturu".

Usporavanje proizvodnje testira otpornost krhkog lanca snabdevanja u vazduhoplovstvu već načetog pandemijom, štednjom i dve fatalne nesreće zbog kojih su "maksovi" bili prizemljeni širom sveta.

Bez dobro podmazanog lanca snabdevanja, "Boing" će teško isporučiti naručene avione.

Stope proizvodnje su bile "slon u sobi", rekao je investitorima ranije ovog meseca izvršni direktor kompanije "Astroniks" Peter Gunderman. Proizvođač elektroenergetskih sistema mogao bi da izgubi 11,5 miliona dolara prihoda ako se njegove isporuke "Boingu" smanje. Svaki "737 maks" sadrži oko oko 95.000 dolara "Astroniksovih" proizvoda.

Federalna uprava za vazduhoplovstvo ograničila je "Boingovu" proizvodnju aviona tipa "maks" na 38 mesečno. "Boing" gradi manje od toga, ali planira da poveća proizvodnju na 38 u drugoj polovini godine. Glavni finansijski direktor Brajan Vest rekao je da kompanija prilagođava rasporede koji regulišu tempo i obim kupovine delova, od stajnog trapa do toaleta.

To utiče na poslovanje i finansije dobavljača, od kojih su neka javna preduzeća sa tržišnom kapitalizacijom u milijardama. Oni koji mnogo posluju sa "Boingom" "trenutno osećaju bol", rekao je "Fajnenšel tajmsu" jedan konsultant iz industrije.

"Svi su očekivali povećanje proizvodnje 737 i 787", rekao je on, pa je dodao: "Možda su uložili u ljude ili kapacitete da ispune to povećanje, a kada budu gurnuti nazad, to je problem."

"Spirit", koji je imao svoje probleme sa kvalitetom, bio je najistaknutija žrtva usporavanja rada na "maksu". I nije jedini.

"Haumet erospejs", "Trijumf grup", "Heksel", "Senior" i ATI su svi pogođeni usporavanjem rada na "boingu" 737, iako su neki to nadoknadili drugim poslovima, kao što je remont turboventilatorskih motora sa zupčanicima ili obezbeđivanje više poslova u industriji naoružanja gde potražnja raste.

Muke "Boingovih" snabdevača idu na ruku njegovom glavnom rivalu "Erbasu" koji je povećao proizvodnju kako bi zadovoljio rastuću potražnju. Sada njihovi dobavljači moraju da drže korak.

Problem je što dobavljači često opslužuju i "Boing" i "Erbas", što otežava preuzimanje dodatnih fiksnih troškova, kao što je više osoblja, kada se proizvodne stope proizvođača aviona razlikuju. Visoke kamatne stope su samo povećale pritiske troškova.

image