Svet

Evropska unija rizikuje opasan trgovinski rat sa Kinom

Očigledno je da su kineski proizvođači u prednosti u odnosu na evropske zbog kontinuiranih inovacija, nižih troškova rada i kompletnog industrijskog lanca, piše kineski list, stoga je apsurdno pripisivati ekonomsku prednost Kine takozvanim vladinim subvencijama
Evropska unija rizikuje opasan trgovinski rat sa KinomGetty © Dursun Aydemir/Anadolu Agency

Nakon što je EU najavila nove carine na kineska električna vozila (EV), portparol Evropske komisije za trgovinu Olof Gil izjavio da je Kina može da pokrene postupak za rešavanje sporova protiv EU preko Svetske trgovinske organizacije (STO), ali da "nema potrebe za preduzimanjem mera odmazde", što predstavlja apsurd, piše kineski list "Global tajms".

EU koristi štap protiv Kine, ali očekuje od Kine da ne uzvrati udarac. Očigledno, institucije Evropske unije guraju Evropu ka opasnom trgovinskom sukobu sa Kinom.

Pre nekoliko godina, zvanični stav bio je da se EU protivi protekcionizmu i da podržava globalizaciju i multilateralizam. Sada su neki u Evropi počeli da insistiraju na "ekonomskoj bezbednosti" i pojačali antikinesku retoriku.

Baš kao što to godinama tvrdi Vašington, sada i zvaničnici EU prepoznaju u Kini opasnog "ekonomskog konkurenta" i "sistemskog rivala".

Između Kine i EU postoji konkurencija, ali postoji i saradnja koja nadmašuje konkurenciju. U nekoliko navrata, kineski zvaničnici su izrazili nadu da će EU posmatrati bilateralne odnose racionalno i upozoravali Brisel da ti odnosi treba da počivaju na dijalogu i saradnji. Od toga bi obe strane imale koristi. Međutim, izgleda da EU nije zainteresovana da sluša Kinu.

Što je još gore, ova iracionalnost se odrazila na trgovinsku politiku EU.

Od oktobra 2023. godine, EU je primenila ukupno 41 trgovinsko i investiciono ograničenje protiv Kine, uključujući i 35 istraga o trgovinskim merama, sa ukupnim iznosom koji premašuje 28 milijardi dolara. Električna vozila su u tome naročito karakterističan primer. Nedavna istraga EU o kineskim subvencijama za električna vozila i najave novih carina su zlonamerni postupci, koji ciljaju da nanesu štetu Kini.

Evropska komisija vodi ekonomiju EU u ćorsokak protekcionizma

Kina se uvek ponašala na racionalan i pragmatičan način.

Očigledno je da su kineski proizvođači u prednosti u odnosu na evropske zbog kontinuiranih inovacija, nižih troškova rada i kompletnog industrijskog lanca. Apsurdno je pripisivati ekonomsku prednost Kine takozvanim vladinim subvencijama. Nemoguće je da političari i ekonomisti EU to ne shvataju.

Odluka EU da uvede dodatne carine na kineska električna vozila izazvala je gnev kineskih proizvođača. Ako EU uvede dodatne carine do 38 odsto na električna vozila, kineski proizvođači će tražiti od kineske vlade snažne kontramere kako bi Kina zaštitila svoje interese. I kineska vlada će preduzeti sve neophodne mere. Ako to bude uzrok za eskalaciju, krivica će biti na EU.

Kina je odgovorna, principijelna i snažna trgovinska sila, koja ima sopstvene interese. Ako EU bude prekršila osnovna pravila trgovine, Kina će joj uzvratiti.

SAD su najavile tarifu od 100 odsto na elektromobile kineske proizvodnje, kao deo paketa mera protiv kineske energetske industrije. Dodatne carine u EU su niže od onih u SAD. Prema mišljenju nekih evropskih zvaničnika, Kina bi trebalo da obuzda gnev, ili da napravi kompromis sa EU o trgovini. Trgovinska politika Vašingtona je hrabra jer se veoma malo kineskih električnih vozila prodaje u SAD. Svrha EU nije da preti i zastrašuje. Kina će odgovoriti na ove poteze EU.

Odluka EU da poveća carine na kineska električna vozila izaziva protivljenje evropskih poslovnih krugova. Za carine se zalažu evropski zvaničnici, a to pokazuje da je njihova percepcija sasvim pogrešna i iskrivljena.

U sadašnjoj eri globalizacije, protekcionizam je slepa ulica. Kina se nada da Evropska komisija neće odvesti evropsku ekonomiju u ćorsokak protekcionizma i da neće dovesti ekonomske odnose Kine i EU na ivicu opasnog trgovinskog sukoba.

image