Gužva u Turskoj: Tankeri napravili red nakon uvođenja ograničenja cena ruske nafte
Red sa tankerima se formirao u turskim teritorijalnim vodama nakon što je stupilo na snagu ograničenje cena ruske nafte u brojnim zemljama, piše "Fajnenšel tajms".
Prema informacijama lista, do toga je došlo jer je Turska tražila dodatne potvrde o osiguranju tankera. Dozvole za ulazak u moreuze Bosfor i Dardaneli čeka 19 brodova sa naftom. Prvi tanker je tamo stigao 29. novembra i čekao red šest dana.
Naime, Ankara zahteva od svih tankera koji prolaze kroz moreuze da imaju odgovarajuće "P&I" osiguranje, međutim, usled uvođenja embarga na rusku naftu, ruski tankeri više ne mogu da konkurišu za zapadna pomorska osiguranja, osim ukoliko ne pristaju na limit cene od 60 dolara po barelu, te se pretpostavlja da je upravo to razlog što se veliki broj naftnih tankera nakupio u blizini turskih moreuza.
Međutim, publikacija nije obratila pažnju na ono na šta je ruski zamenik ministra transporta Aleksandar Pošivaj pre nedelju dana skrenuo pažnju, a to je da Turska, Kina i Indija priznaju rusko osiguranje koje podrazumeva sve rizike prekomorskog transporta i odgovara svim međunarodnim zahtevima.
Tankeri koji čekaju u turskim vodama i oko njih prvi su znak da bi gornja granica cena mogla da poremeti globalne tokove nafte nezavisno od ruskog izvoza.
Predstavnik Ministarstva za transport i infrastrukturu Turske za sada nije komentarisao novonastalu situaciju.
Turska je od 1. decembra uvela dodatna osiguranja za tankere sa sirovom naftom koji prolaze kroz turske moreuze.
Takođe, od tog datuma Turska od osiguravajućih kompanija zahteva da dostave pismo kojim se potvrđuje da je tom tankeru izdata polisa osiguranja.
Jedan poznavalac situacije sa naftom je rekao da su ruske osiguravajuće kompanije dale pismene garancije turskim vlastima kako bi obezbedile prolaz kroz turske vode. Zaustavljeni su špediteri sa osiguranjem koje izdaju zapadne kompanije, dodao je on.
Zvaničnik američkog ministarstva finansija rekao je da su SAD "svesne kako bi nova politika turske vlade mogla da zakomplikuje kretanje brodova kroz turske moreuze i da su, zajedno sa Velikom Britanijom zabrinute povodom nedavnih dogovora sa turskim zvaničnicima oko izvoza".
Naftne sankcije Zapada su stupile na snagu 5. decembra. Evropska unija prestaje da prihvata rusku naftu koja se transportuje morem, a zemlje G7, Australija i Evropska unija nameću ograničenje cena za njen pomorski transport na 60 dolara po barelu.
Potpredsednik ruske vlade Aleksandar Novak je, komentarišući ove odluke, primetio da Rusija neće prihvatiti gornju granicu cena nafte, čak i ako bude morala da smanji proizvodnju. On je dodao da su takva ograničenja mešanje u tržišne instrumente, Rusija je spremna da radi samo sa onim potrošačima koji će raditi po tržišnim uslovima.