Svet

Problemima F-35 nikad kraja: Dok se čeka nadogradnja, avioni izloženi vremenskim nepogodama

Zbog konstantnih odlaganja projekta nadogradnje, najsavremeniji američki borbeni avioni stoje parkirani na otvorenom
Problemima F-35 nikad kraja: Dok se čeka nadogradnja, avioni izloženi vremenskim nepogodamaGetty © Nick Ut

Ukoliko višenamenski borbeni avioni pete generacije F-35, koji stoje na otvorenom u Teksasu gde se čeka nadogradnja njihovih komponenti, pretrpe štetu usled vremenskih nepogoda, američki poreski obveznici biće prinuđeni da plate nekoliko miliona dolara za njihovu popravku, navodi se u saopštenju agencija za nadzor Pentagonovih ugovora, prenosi "Blumberg".

Ovo otkriće Agencije za upravljanje ugovorima o odbrani, najnoviji je obrt u priči o avionu kompanije "Lokid Martin", koji je već proizveo trošak veći od 1,8 biliona tokom svog postojanja – uključujući razvoj, proizvodnju i održavanje – i time postao najskuplji sistem naoružanja u istoriji.

Glavni razlog za to proizlazi iz standardne klauzule u ugovorima o vojnim avionima, koja ograničava maksimalnu cenu popravke ili zamene koju plaćana kompanija proizvođač na 100.000 dolara po avionu, navodi se u saopštenju pomenute Agencije.

Ostatak sredstava za popravku/zamenu je dužan da obezbedi Pentagon, a vredi podsetiti da je cena proizvodnje pojedinačnog F-35 od 82,5 do 109 miliona dolara, u zavisnosti od varijante.

"Ovo osiguranje funkcioniše veoma slično kao komercijalno osiguranje automobila i aviona. Pod uslovom da ugovarač ispunjava odredbe i uslove preuzimanja, onda će SAD pokriti troškove iznad odbitka, uz nekoliko izuzetaka", piše u saopštenju.

"Ukoliko je letelica u potpunosti izgubljena, onda bi SAD ili pokrile trošak proizvodnje nove letelice ili odlučile da ne menjaju izgubljeni avion. Pokrivaju se štete uzrokovane tornadom, gradom i olujom, međutim, šteta koju je prouzrokovao mehaničar utvrđuje se od slučaja do slučaja u zavisnosti od zadatka koji se obavlja", dodaju iz Agencije.

Pozivajući se na bezbednosne razloge, "Lokid martin" i čelnici projekta F-35 ne žele da preciziraju koliko aviona je parkirano u njihovom kompleksu u Fort Vortu u Teksasu, kao i da li se nalaze na zatvorenom ili otvorenom.

Sa druge strane, član Predstavničkog doma iz Republikanske stranke i član komiteta koji se bavi Oružanim snagama, Rob Vitman, je sredinom maja izjavio da će najmanje 100 aviona F-35 biti na "betonu" do jula.

Prema pisanju "Blumberga", ove letelice tamo čekaju na unapređenje softvera i hardvera pod oznakom TR-3, a radi se o programu koji je više puta odlagan. Prvi avioni koji su prošli ovu nadogradnju, trebalo je da budu isporučeni vojsci još u julu 2023. godine, ali se u međuvremenu pojavilo više problema u novom softveru i integrisanom procesoru za borbene misije.

Zbog toga se očekuje da će nadogradnja TR-3 sada koštati duplo više od 718 miliona, što je bilo predviđeno na početku.

Još jedan problem po američku vojsku predstavljaju i vremenske nepogode. Naime, iako do sada nijedan od parkiranih aviona nije oštećen, letnje oluje u Fort Vortu često su praćene gradom i vetrovima koji duvaju brzinama do 100 km/č, ocenjuje meteorolog Dženifer Dan za pomenuti list.

Ove oluje se prema njenim rečima pogoršavaju na jesen, kada se povećava verovatnoća od grada, jakih vetrova, tornada i poplava.

"Održavamo najviši nivo bezbednosti i zaštite aviona F-35. Dosadašnji rezultati testiranja TR-3 su u skladu sa našim procenama o roku isporuke prvog aviona sa TR-3 paketom, sposobnog za borbenu obuku u trećem kvartalu koji počinje 1. jula", napisao je "Lokid" u svom saopštenju.

U međuvremenu, pojavila se i informacija da ova kompanija uskoro više neće imati mesta za smeštaj aviona, te da će morati da osmisli kako da primi dodatan broj letelica, što je potvrdila i Državna agencija za inspekciju.

Stoga su se pojavile i šale na račun "Lokida", u kojima se navodi da ako otvorite bilo koju garažu u gradu Fort Vort, u njoj ćete naći parkiranog F-35.

image