Kuda plovi ruska nafta: Tankeri "u senci" zaobilaze sankcije uvedene protiv Rusije
Ruska nafta pronalazi put do kupaca širom sveta, a čak i oni koji dane provode prateći njegovo kretanje preko okeana bore se da utvrde ko ga tačno prenosi, piše Si-En-En.
Kako su sankcije Zapada protiv Rusije eskalirale zbog rata u Ukrajini, sve više brodova se pridružilo floti misterioznih tankera, spremnih da olakšaju ruski izvoz nafte.
Insajderi iz industrije procenjuju veličinu te "flote u senci" na otprilike 600 plovila, ili oko 10 odsto globalnog broja velikih tankera, a brojevi nastavljaju da rastu.
Ko poseduje i upravlja ovim brodovima ostaje zagonetka. Kako je trgovina ruskom naftom postala složenija tokom prošle godine, mnogi zapadni špediteri su ukinuli svoje usluge.
Pojavili su se novi, intrigantni igrači, a u nekim slučajevima su umešane lažne kompanije u Dubaiju ili Hong Kongu, piše Si-En-En. Neki su kupovali plovila od Evropljana, dok su drugi uposlili stare brodove koji bi u suprotnom završili na otpadu.
Kako piše Si-En-En, ova flota ispod radara dobija na većem značaju kako rastu pokušaji Moskve da izbegne saradnju sa zapadnim špediterima, a i kako kupci u Kini i Indiji zamenjuju one u Evropi, kojima je sada zabranjeno da kupuju pomorsku rusku naftu i rafinisane proizvode kao što je dizel.
Isporuka udaljenijim kupcima zahteva dodatne čamce — i vlasnike brodova koji su spremni da se nose sa dodatnom složenošću i pravnim rizikom, posebno nakon što je Grupa sedam zemalja nametnula ograničenja cene ruske nafte.
Ekspanzija ove flote pokazuje dramatične promene koje je ruski rat doneo na globalnom tržištu nafte. U nameri da nastavi sa radom, drugi po veličini svetski izvoznik sirove nafte preoblikovao je decenijama stare obrasce trgovanja i podelio svetski energetski sistem na dva dela.
"Postoji flota koja ne obavlja nikakav posao vezan za Rusiju, a tu je i flota koja se bavi skoro isključivo ruskim poslovima", rekao je Ričard Metjuz, šef istraživanja u međunarodnom brokeru. Samo nekoliko brodova, dodao je, radi "pomalo i jedno i drugo".
Kako se Evropa odvikava od korišćenja ruske energije, kupci u Aziji su sklopili poslove. Kina je povećala uvoz ruske nafte na 1,9 miliona barela dnevno u proseku 2022. godine, što je povećanje od 19 odsto u odnosu na 2021, podaci su Međunarodne agencije za energetiku. Indija je još više povećala kupovinu, zabeleživši povećanje od 800 odsto na prosečno 900.000 barela dnevno.
Ruski izvoz nafte u Kinu i Indiju dostigao je rekordne vrednosti u januaru nakon što je evropska zabrana ruske nafte stupila na snagu, navodi Kpler, kompanija za podatke i analitiku. Izvoz u Tursku, još jednog najvećeg kupca, takođe se nastavlja ubrzano.