Ekonomija

Kineski brodograditelji zarađuju na očaju energetski nestabilne Evrope

Veliki skok narudžbina za nosače tečnog prirodnog gasa (LNG) naterao je kineske kompanije da danonoćno proizvode brodove
Kineski brodograditelji zarađuju na očaju energetski nestabilne Evrope© Tanjug/AP Photo, File

Kineski brodograditelji čiji je udeo na globalnom tržištu oko 50 odsto, zbog povećanje tražnje u Evropi bez prekida grade neophodne transportere tečnog prirodnog gasa, piše "Global tajms".

Pošto je snabdevanje gasom u Evropi ograničeno zbog oštećenja gasovoda Severni tok, kao i zbog tekućeg sukoba između Rusije i Ukrajine, porudžbine za brodove koji prenose ovo gorivo zabeležile su dvocifreni rast, a primaju se i za po nekoliko godina unapred.

Brodogradilište u Šangaju koje koristi svih 100 odsto svog pristaništa "bukirano" je tako do 2026. godine, a trenutno radi na čak 18 velikih brodova.

A koliko su brodovi traženi pokazuje i podatak da je Kineska državna brodogradilišna korporacija do 12.oktobra primila čak 139 narudžbina.

Evropa je postala treći najveći svetski potrošač prirodnog tečnog gasa, i sa produbljenjem energetske krize među trgovcima energentima vlada prava jagma za ovim nosačima.

"Zemlje u Evropi i Aziji su glavna tržišta za kineske brodograditelje zbog njihovih visokih standarda, a sukob Rusije i Ukrajine je intenzivirao taj trend", rekao je za ”Global tajms” Čen Daksi, potpredsednik Društva za inženjering brodogradnje u Džeđangu.

Kineski sektor brodogradnje je vodeći u svetu, uglavnom zbog svoje napredne tehnologije i proizvodnih kapaciteta.

"Za izgradnju nosača prirodnog tečnog gasa, obično su potrebne oko dve godine. Kompletan lanac snabdevanja i zrele proizvodne linije omogućavaju Kini da preuzme više porudžbina i završi ih na vreme", rekao je eksprert.

I dok očajna Evropa gleda da prigrabi što više brodova i preveze što veće količine ovog goriva ne bi li bar malo ublažila energetsku krizu, kineski brodograditelji zadovoljno trljaju ruke i broje evre. Jer, Kina je po broju novih narudžbina na prvom mestu u svetu, pokazali su podaci Kineskog udruženja nacionalne brodogradilišne industrije.

Potražnja za ovim brodovima povećala je i tarife za plovila koja već rade, pa je tako dnevna tarifa za brod od 174.000 kubnih metara u atlantskom regionu skočila sa 74.000 dolara početkom avgusta na sadašnjih 397.000 dolara.

image