Bez dovoljno dugoročnih ugovora za tečni gas, Evropu očekuje papreno skupa zima
Evropa nije napravila dovoljan napredak u postizanju dugoročnih ugovora za kupovinu tečnog prirodnog gasa (LNG) kao alternative za ruski gas koji se dostavlja putem gasovoda.
To bi iduće zime moglo da se pokaže kao izuzetno skupa greška, pošto bi očekivano povećanje potražnje u Kini moglo da dovede do zatezanja tržišta tog energenta, prenosi Rojters.
Evropa je tokom prošle godine uvezla 121 milion tona LNG-a, odnosno 60 odsto više u odnosu na 2021. godinu.
Za to je, ipak, plaćena visoka cena: Evropljani su tečni gas uglavnom kupovali po tržišnim cenama "na licu mesta", umesto da su sklapali dugoročne ugovore koje koriste iskusniji kupci poput Kine.
Prema podacima Međunarodne agencije za energetiku, cena ukupnog uvoza LNG-a utrostručila se tokom 2022. godine i sada iznosi oko 190 milijardi dolara godišnje.
Analitičari procenjuju da je Evropa prošle godine kupila oko trećinu LNG-a prodatog "na licu mesta", što je drastično više od 13 odsto godinu dana ranije. Te vrste kupovine mogle bi da skoče i do 50 odsto tokom ove godine ukoliko dugoročni ugovori ne budu potpisani.
Problem za evropske zemlje predstavljaju evropski klimatski ciljevi, pošto se EU obavezala da će smanjiti emisije ugljen-dioksida za 55 odsto do 2030. i da će neutralisati emisije ugljenika do 2050. godine, pošto ih to čini nesigurnim dugoročnim kupcima fosilnih goriva.
Analitičar Morten Frišč rekao je za Rojters da je Evropi potrebno da makar 70 do 75 odsto uvoza tečnog gasa bude pokriveno dugoročnim ugovorima.
"Ali pošto je zeleni lobi u Evropi uspeo da pogrešno ubedi političare da će hidrogen u velikoj meri zameniti prirodni gas do 2030. godine, ona se sada oslanja na skupe, kratkoročne ugovore", dodao je on.
Jedan izvor sa strane snabdevača naglasio je da tokom pregovora sa evropskim kompanijama postoji "nepovezanost" između njihovih potreba i poruka o klimi koje dobijaju od svojih.
"Neki od kupaca se pitaju da li će 2030. godine morati da obustave sa kupovinom? Da li će morati da neutrališu emisije ugljen-dioksida do 2050?", rekao je on. "Njima je zbog toga teško da se vežu za srednjoročne i dugoročne ugovore, i oni su zato vezani za tržišne cene u budućnosti."
Pouzdanost nabavke
Azija nastavlja da dominira u trci za ograničeni broj ugovora o snabdevanju tečnim gasom tokom ove godine, pre nego što se nove količine tog energenta pojave na tržištu tokom 2025. godine.
"Njihova sklonost ka sigurnosti snabdevanja omogućila im je da nastave da podržavaju nove projekte, dok se evropski kupci plaše vezivanja zbog svojih klimatskih ciljeva", rekao je šef odseka za LNG-a u kompaniji energetskoj kompaniji "Vorteksa" Feliks But.
Iako je prirodni gas fosilno gorivo, proizvodi manje emisije ugljen-dioksida od uglja, tako da ga neke države EU vide kao privremenu alternativu za prljavija goriva.
EU, ipak, neće moći da postigne dugoročne ugovore za LNG ukoliko nastavi da ga tretira samo kao privremenu opciju, pošto proizvođači žele stabilna dugoročna tržišta, rekao je stručnjak "Jurejža grupe" Rad Alkadiri.
Cene LNG-a pale su sa svojim maksimalnih vrednosti sredinom prošle godine, ali se očekuje da će ono ponovo porasti usled povećane potrošnje.
"Evropske kompanije prvo moraju da potpišu velike i dugoročne ugovore, nalik na kineski model, kako mi sebe zaštitile od velikih turbulencija na tržištu LNG-a", rekao je energetski konsultant Viktor Tenev.
Veliki proizvođači prirodnog gasa poput "Katar Enerdžija", "Šela", "Ševrona" i "Konko Filipsa" razgovarali su tokom poslednjih meseci sa evropskim zvaničnicima.
Ipak, dužina ugovora predstavlja problem. "Katar Enerdži", na primer, uglavnom potpisuje ugovore na 25 godina, dok je nemačka vlada spremna da se obaveže na tek 10 do 15 godina, prenosi Rojters.
"Ukoliko želite da potpišete ugovor sa Nemačkom, to ne može biti duže od 2043. godine, pošto posle te godine Nemačka više ne sme da kupuje gas", tvrdi izvor iz nemačke energetske industrije.
Katarska kompanija spremna je da Berlinu "izađe u susret" i potpiše ugovor na 15 godina, ali po daleko većoj ceni.