Besmisao sankcija: Koje zapadne zemlje ipak uvoze rusku naftu
Zapadne države koje su same sebi zabranile direktnu kupovinu ruske nafte sada istu kupuju indirektno od trećih zemalja, navodi se u izveštaju Centra za istraživanje energije i čistog vazduha (CREA).
U decembru su Evropska unija, Grupa 7 i savezničke zemlje uvele embargo i ograničenje cene ruske nafte od 60 dolara po barelu, a slična ograničenja uvedena su u februaru za izvoz ruskih naftnih derivata.
Međutim, po podacima CREA, dok je takozvana koalicija za ograničenje cena drastično uticala na uvoz sirove nafte, povećala je kupovinu rafinisanih naftnih proizvoda iz zemalja koje "peru rusku naftu".
EU, Australija i većina zemalja G7 uvezle su naftnih derivata u vrednosti od 45,9 milijardi dolara iz zemalja koje su postale najveći kupci ruske nafte od početka sukoba u Ukrajini, navodi se u izveštaju.
Prema CREA, "u 'koaliciji za ograničenje cena' najveći uvoznik naftnih derivata iz zemalja praonica bila je EU", sa uvozom od 19,4 milijardi dolara od februara 2022. Australija je navodno kupila rafinisanu sirovu naftu u vrednosti od 8,8 milijardi dolara u periodu od 12 meseci, a slede SAD sa 7,2 milijarde dolara, Velika Britanija sa 5,5 milijardi dolara i Japan sa 5,2 milijarde dolara.
Dizel je bio najzastupljeniji uvezeni naftni proizvod u zemlje koalicije (29%), zatim gorivo za avione (23%) i benzin (13%).
Istraživački centar sa sedištem u Finskoj otkrio je i da je kineski mesečni izvoz naftnih proizvoda u EU i Australiju krajem 2022. bio daleko viši od najviših vrednosti zabeleženih u istoriji.
Izveštaj koji je baziran na podacima o praćenju brodova navodi i da su zemlje "koalicije za ograničenje cena" povećale uvoz rafinisanih naftnih proizvoda iz Kine za 94 odsto, Turske za 43 odsto, Ujedinjenih Arapskih Emirata za 23 odsto, Singapura za 33 odsto i Indije za 2 odsto.
"Zemlje 'koalicije za ograničenje cena' odgovorne su za većinu povećanja izvoza naftnih derivata iz trećih zemalja", naveli su iz CREA. Takođe, tvrdi se da je 56 odsto ruske nafte otpremljeno na nova odredišta "prevezeno brodovima u vlasništvu i/ili osiguranju" zapadnih zemalja.