Ekonomija

Spremite se: Od sledeće godine će se putarina naplaćivati na još 3.200 kilometara

Vozači koji robu prevoze između Beograda i Čačka, moraju da izdvoje 2.910 dinara ako idu auto-putem, pa mnogi i dalje jure Ibarskom magistralom, kako bi izbegli taj trošak
Spremite se: Od sledeće godine će se putarina naplaćivati na još 3.200 kilometara© Milan - stock.adobe.com

U želji da teretnjake preusmere sa magistralnih saobraćajnica na auto-puteve, iz Ministarstva saobraćaja pripremaju novi sistem naplate putarine i na putevima nižeg reda. Ministar Goran Vesić je nedavno najavio da će sledeće godine početi da se naplaćuje putarina na državnim putevima prvog B reda, za kamione teže od 7,5 tona. On je rekao da će se naplata obavljati na frekventnim putevima samo za teške kamione i da će se meriti i osovinsko opterećenje u asfaltu, kako bi se zaštitili lokalni putevi.

Vozači koji robu prevoze između Beograda i Čačka, moraju da izdvoje 2.910 dinara ako idu auto-putem, pa mnogi i dalje jure Ibarskom magistralom, kako bi izbegli taj trošak. Nadležni očekuju da će, kada naplata počne, vozači ipak birati vožnju auto-putem. Još se ne zna koliko će vozače koštati vožnja magistralama, jer će visina putarine biti naknadno utvrđena, ali može se očekivati da se cene neće mnogo razlikovati, jer je cilj da se šoferima ne isplati da voze magistralnim saobraćajnicama.

U JP "Putevi Srbije" za RT Balkan kažu da je predviđeno parcijalno uvođenje sistema naplate putarine na putevima nižeg reda, gradskim obilaznicama i brzim saobraćajnicama, a da su do sada rađene analize koje su obuhvatile oko 3.200 kilometara puteva na kojima je u bliskoj budućnosti potrebno uvesti naplatu putarine za vozila četvrte kategorije. To će se odvijati po deonicama, u skladu sa obimom saobraćaja vozila četvrte kategorije na njima.

Kako navode, idejno rešenje sistema za naplatu putarine na putevima nižeg reda za teška teretna vozila osmišljeno je u cilju povećanja bezbednosti svih učesnika u saobraćaju, od vozača motornih vozila do lokalnog stanovništva, a očekuje se da će doneti veće prihode "Putevima" i da će smanjiti troškove održavanja saobraćajnica koje teretnjaci, koji su neretko pretovareni, uništavaju.

"Prvi korak u realizaciji ovog projekta bio je sprovođenje 'Studije opravdanosti uvođenja naplate putarine na novim, budućim deonicama auto-puta i na putevima nižeg reda'. Studija je pokazala da je najoptimalnije tehničko rešenje tehnologija kratkih talasa( DSRC-MLFF tehnologija). Ona je kompatibilna sa postojećim sistemom naplate putarine u Srbiji", navode u "Putevima".

Ovo rešenje podrazumeva naplatu putarine za teška teretna vozila bez zaustavljanja, odnosno prolazak kroz naplatne stanice bez posade, jer će to biti portali na auto-putu sa pratećom opremom. 

U "Putevima" tvrde da će izmena zakonske regulative za implementaciju navedenog sistema biti minimalna, ali da će niski troškovi za vozače za nabavku potrebne opreme, jer većina vozila četvrte kategorije već poseduje potrebne OBU uređaje, kao i da oni nisu skupi.

"Naredni koraci podrazumevaju projektovanje sistema, sa pratećim softverskim povezivanjem, nabavku i instalaciju opreme, nakon čega bi ovaj sistem bio u potpunosti funkcionalan i spreman za upotrebu u Srbiji", kažu u javnom preduzeću.

Napominju da je povrat investicije ispod godinu dana, što sa parcijalnim uvođenjem praktično znači da će svaka nova deonica pod naplatom finansirati uvođenje sistema naplate na novoj deonici i da nisu potrebni dodatni izvori finansiranja.

Niža cena putarine na auto-putevima bolje rešenje?

Nadležni žele kamione da sklone, pre svega sa Ibarske magistrale i da ih preusmere na auto-put "Miloš Veliki", a isto to planiraju da urade i na drugim deonicama na koridorima. 

Predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović smatra da bi korisnije bilo da se spusti cena putarine na auto-putu, umesto da se uvodi naplata na magistralama.

"Ne znam da li je to legitimna namera. Ovo je mera koja bi trebalo da motiviše prevoznike da, kad već plaćaju, da onda biraju auto-put. Ako neko želi da motiviše prevoznike da idu na put koji se plaća, bolje rešenje bi bilo da snizi cene putarine na auto-putu", napominje Okanović.

On kaže da kao pravnik ne može da se ne zapita da li će uvođenje putarine zapravo biti diskriminacija.

"Da li je diskriminacija, ako se korišćenje puta naplaćuje samo kamionima, a ne i autobusima, automobilima i ostalim vozilima. Prilikom registracije već se plaća naknada koja podrazumeva i određeni iznos za upotrebu puteva. Znači da bi to bio dupli trošak za prevoznike", ukazuje Okanović.

On napominje da bi naplata vožnje na magistralama doprinela poskupljenju troškova prevoza, što je stavka koja dalje može uticati na poskupljenje roba i usluga. 

"Koliko je meni poznato, svaka država je u obavezi, ako ima auto-puteve koji su pod naplatom, da paralelno obezbedi i mrežu puteva na kojoj se ne naplaćuje putarina. Ako na jednom putnom pravcu imate auto-put koji se naplaćuje, onda ste u obavezi da imate i alternativni put, koji naravno, nije istog kvaliteta, i ne pruža isti nivo usluga, ali je zamena i trebalo bi da bude besplatan", kaže Okanović.

Jedan od glavnih argumenata za "uklanjanje" teretnjaka sa magistrala je što uništavaju saobraćajnice nižeg reda. Predsednik komiteta za bezbednost saobraćaja ukazuje da kamioni ne bi smeli da uništavaju puteve, ako se poštuju propisi.

"Kamion može da uništava put ukoliko je kamion preopterećen i ukoliko put nije izgrađen u skladu sa standardom da mora da trpi 11,5 tona osovinskog opterećenja. Pretovaren kamion sa Ibarske magistrale će tako uništavati i auto-put, pa će biti potrebna pojačana kontrola, da bi se sprečila pojava kolotraga, koji na ovim saobraćajnicama mogu biti još opasniji", objašnjava sagovornik RT Balkan.

Navodi i da "Putevi Srbije" imaju ovlašćenje da kontrolišu težinu kamiona, a da su kazne od 300.000 dinara do 2,5 miliona dinara za one koji u kamionima prevoze veću količinu robe od one koja je dozvoljena.

image