NBS naterala banke da otpišu dug 206.000 korisnika: Zaračunavali kamate za neaktivne račune
Narodna banka Srbije je posle kontrole finansijskih institucija tražila od 19 banaka da otpišu 2,94 milijarde dinara, odnosno oko 25 miliona evra nagomilanog duga korisnicima "neaktivnih" tekućih računa kojima su godinama zaračunavali kamate.
IZ NBS su saopštili da su sprovodeći postupke kontrole banaka u oblasti zaštite korisnika, utvrdili određene nepravilnosti koje se odnose na postupanje banaka prema fizičkim licima korisnicima takozvanih "neaktivnih" tekućih računa.
"Radi se o računima koje korisnici dugi niz godina nisu upotrebljavali za izvršavanje platnih transakcija, a na kojima postoji njihovo određeno dugovanje, koje je usled dugogodišnje naplate naknade za održavanje računa i kamate na nedozvoljeno prekoračenje, odnosno zatezne kamate, značajno uvećano", objašnjavaju iz centralne banke.
Oni napominju da je kod nekih računa negativan saldo postojao već u trenutku izvršenja poslednje transakcije od strane korisnika, dok je u određenim slučajevima obračunavanjem naknade za održavanje računa korisnik uveden u nedozvoljeno prekoračenje, nakon čega je započet obračun.
"Na osnovu naloga Narodne banke Srbije u tim kontrolnim postupcima, tri banke su izvršile trajan otpis potraživanja u iznosu od 735 miliona dinara (oko 6,3 miliona evra).Tim otpisom je obuhvaćeno oko 49.000 korisnika. Nakon toga, NBS je uputila zahtev preostalim bankama da postupe na istovetan način, pa je tako još 16 banaka trajno otpisalo svoja potraživanja po osnovu neaktivnih računa u iznosu od 2,2 milijarde dinara, a otpisom (potpunim ili delimičnim) je obuhvaćeno oko 157.000 korisnika", kažu u NBS.
Ukupan iznos potraživanja koje banke neće naplaćivati od korisnika iznosi 2,94 milijarde dinara, odnosno prosečno 14.280 dinara po korisniku.
"U vezi sa svim otpisanim potraživanjima banke ne mogu pokretati postupak prinudne naplate, a podaci o docnji se brišu iz evidencije Kreditnog biroa, i to najkasnije nakon isteka tri godine od kada su u skladu sa mišljenjem Narodne banke Srbije bili ispunjeni uslovi za otpis tih potraživanja", navode iz NBS.
Oni napominju da ovaj primer i podaci pokazuju da Narodna banka Srbije aktivno koristi sve raspoložive supervizorske mere radi zaštite prava i interesa korisnika finansijskih usluga, te da te mere donose konkretne materijalne benefite za korisnike.