Ekonomija

Pred sajam automobila u Beogradu: Da li se više isplati kupiti novi ili polovan automobil

Večita dilema – da li se više isplati kupiti novi ili polovan automobil, poslednjih godina je dodatno produbljena zbog rasta cena polovnjaka, koje su sada veće i za 20 do 30 odsto nego pre pandemije. S druge strane, za kreditne kupce, kamate su i dalje visoke, pa se nerado zadužuju
Pred sajam automobila u Beogradu: Da li se više isplati kupiti novi ili polovan automobil© M.M./ATAImages

Mart je tradicionalno mesec kada vozači najviše razmišljaju o kupovini novog automobila zbog "sajamske groznice", koja počinje sutra, kada se za posetioce otvara Sajam automobila u Beogradu. U raskoraku između želja i mogućnosti mnogi će se i ovog puta ipak odlučiti za polovne automobile, jer na kraju je ipak presudna debljina novčanika.

Večita dilema – da li se više isplati kupiti novi ili polovan automobil poslednjih godina je dodatno produbljena zbog rasta cena polovnjaka, koje su sada veće i za 20 do 30 odsto nego pre pandemije. S druge strane, za kreditne kupce, kamate su i dalje visoke, pa se nerado zadužuju.

Generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Boris Ćorović kaže za RT Balkan da su cene novih automobila u odnosu na prošli sajam u proseku veće od 5 do 10 odsto, što zbog regulatora u Evropskoj uniji, koji zahtevaju dodatnu opremu na vozilima, što zbog opšte inflacije i porasta cena sirovina i transporta.

Posetioce najviše zanimaju cene i popusti, a Đorović kaže da većina uvoznika ima specijalne sajamske ponude.

"Neko nudi popust, neko dodatnu opremu, neko besplatne servise. Cene automobila su od 14.500 evra, pa do više od 300.000 evra. Ima i automobila koji su dostupni prosečnom srpskom kupcu. Tradicionalno se najbolje prodaju najjeftiniji i najskuplji premijum brendovi i očekujemo da će tako biti i ove godine", kaže Đorović.

"Kija Auto" na primer, nudi nekoliko modela po sajamskoj ceni, od 18.299 evra za model "sid" (ceed), "sportaž" (sportage), koji je 24.399 evra. Model "džili kulrej" (geely coolray) će imati premijeru na srpskom tržištu, a startovaće sa cenom od 26.999 evra.

"Grand Motors" osim specijalnih cena nudi fiksnu kamatnu stopu od 5,39 odsto, sedam godina garancije i isporuku kupljenog modela odmah.

Prema podacima Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova posetioci će moći da se odluče i za neki od "Fijat Ultimo" modela koji završavaju životni ciklus. Last minit ponuda važi za četiri modela, čije će cene biti od 12.950 do 20.790 evra. 

Prodavci preko banaka nude kredite sa rokom otplate od 13 do 84 meseca sa fiksnom ratom u evrima ili dinarima, kao i mogućnost kupovine na lizing od 48 do 72 meseca sa fiksnom ratom. 

"Pravna lica se odlučuju za nove automobile, a građani uglavnom za polovna vozila. Mi smo tržište polovnih automobila i 81 odsto godišnje prodaje su polovna, a oko 19 do 20 odsto su nova vozila. Svakako je bolje kupiti nov automobil, zbog troškova održavanja, ali potpuno treba da smo svesni da to nije i dostižno većini građana", napominje Boris Ćorović.

On kaže da je prosečna starost automobila koji se kod nas uvozi 16 godina i da su to uglavnom automobili koji su prošli po nekoliko stotina hiljada kilometara. 

Petar Živković, generalni sekretar Asocijacije automobilskih novinara Srbije navodi da su skočile cene i novih i polovnih vozila, a da se sada uvoznici dovijaju kako da privuku veći broj kupaca.

"Biće dosta popusta, ali je opet pitanje sa koliko novca vozači raspolažu.  Možda dva ili tri modela su u ponudi po ceni od 15.000 do 16.000 evra. Uveli su i neke beskamatne kredite do 10.000 evra. Kupac da učešće i na preostali deo do 10.000 evra ne plaća kamatu, a na ostatak ima kamatu. I dužina garancije je produžena, pre je bilo na tri ili 5 godina, posle sedam, a neki proizvđači sada nude i 10 godina", navodi Živković.

On ističe da, kada je u pitanju prodaja, ubedljivo prednjače polovnjaci, jer na jedan novi dolaze četiri ili pet polovnih. Godišnje se proda 120.000 polovnih, a samo 24.000 novih vozila u Srbiji.

"Mi smo specifično tržište, između 60 i 70 odsto uvoza su vozila sa Evro 3 i Evro 4 motorima, koji su stari. Nova vozila su poskupela od 30 do 50 odsto u poslednje dve-tri godine, a polovnjaci drže taj korak i visoke cene. Vozači su u dilemi da li kupiti polovan auto star dve godine, pa uštedeti 10.000 ili 15.000 evra ili dati više para za novo vozilo. Svim automobilima procentualno cena pada isto, ali je kod tih skupljih modela razlika u novcu mnogo veća. Za novi auto od 100.000 evra, sledeće godine ne može da se dobije ni 90.000 evra", objašnjava Petar Živković.

Šta kupuju naši vozači?

Analiza rađena u okviru Onlajn sajma novih automobila i motocikala, koji se održava na sajtu Polovni automobili do 15. aprila, pokazuje da je u prva dva meseca ove godine prodaja putničkih automobila fizičkim licima porasla za 30 odsto u odnosu na isti period prošle godine.

"Prema podacima prikupljenim u saradnji sa "Kjub timom" tokom januara i februara građani su kupili 1.114 putničkih automobila, dok je tokom prva dva meseca prošle godine prodato 855 automobila iz salona. Ako je suditi po prodajnim rezultatima u januaru i februaru, u 2024. na domaćem tržištu očekuje nas rast prodaje novih automobila. I to ne samo kod kompanija, koje su godinama unazad najveći kupci, već i kod građana", kaže Petar Veličković, menadžer za odnose sa javnošću "Polovnih automobila".

Dok ukupna statistika pokazuje da se kod novih putničkih automobila najviše kupuju modeli "Škode", vozači u privatnoj režiji imaju nešto drugačija interesovanja.

U prva dva meseca ove godine najprodavaniji su "hjundaji tuskon" i "tojota jaris kros", dok je "Škodin" model "kamik" na trećem mestu. Slede ih "dačia sandero", i "Tojota" sa još jednim modelom "korola".

Kupcima su najinteresantniji automobili sa manjom kubikažom. Konkretno, najviše vozila prodatih u januaru i februaru je sa zapreminama motora između 1.300 i 1.500 kubika, a odmah za njima su vozila čiji motori ne prelaze 900 kubika. Ovi rezultati su očekivani, pre svega jer takvi motori nisu više tako veliki potrošači goriva, a istovremeno su za takva vozila niži troškovi registracije.

image