Ekonomija

Asocijacija uvoznika vozila: Srbija je poslednje utočište za evropske zagađivače

Evropska unija se priprema za uvođenje novih standarda - Evro 7 emisije izduvnih gasova, od novembra 2026. godine, a u Srbiju je i dalje moguće uvesti i vozila stara više od 24 godine Evro 3 standarda, navode iz Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova
Asocijacija uvoznika vozila: Srbija je poslednje utočište za evropske zagađivače© TANJUG/ TANJUG VIDEO

Evropska unija se priprema za uvođenje novih standarda - Evro 7 emisije izduvnih gasova, od novembra 2026. za sve postojeće modele i od novembra 2027. za sve nove modele, a u Srbiji je i dalje dozvoljen uvoz automobila Evro 3 standarda, navodi Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova.

Oni smatraju da je poražavajući podatak da je u Srbiji u prva četiri meseca ove godine prodato ukupno 43.290 polovnih automobila iz uvoza, a da je više od 65 odsto od ovog broja vozila starijih od 15 godina.

I dok se kod novih kupljenih vozila primećuje pozitivan trend povećanja broja električnih, hibridnih i vozila sa benzinskim motorima kod polovnih uvezenih vozila iz EU najzastupljeniji su dizelaši starijih generacija (Evro 3, 4, 5).

Kako navode iz Asocijacije, podatak je poražavajući, jer prodaja takvih dizelaša čini 63 odsto od svih uvezenih polovnih vozila. U Srbiji je, uprkos najavama nadležnih i dalje prolongirana odluka o zabrani uvoza polovnih vozila sa Evro 3 i Evro 4 eko standardima.

Asocijacija podseća da su se vozila sa Evro 3 standardima proizvodila od 2000. do 2005. godine, a sa Evro 4 od 2005. do 2009. godine. To znači da je u Srbiju i dalje moguće uvesti i vozila stara više od 24 godine, tako da je Srbija ostala poslednje utočište za evropske zagađivače, upozorava Asocijacija.

Savet ministara Evropske unije i Parlament EU su 24. aprila definitivno usvojili raniji predlog Evropske komisije o uvođenju novih standarda - Euro 7 emisije izduvnih gasova, emisije štetnih materija koje emituju ostale komponente i delovi vozila (pneumatici, kočione pločice itd.) kao i standarda vezanih za životni vek (trajnost) baterija električnih i plag-in hibridnih vozila. Njih će od novembra 2026. morati da ispune svi postojeći modeli putničkih automobila i lakih komercijalnih vozila (M1 I N1 kategorije), a od novembra 2027. svi novi modeli putničkih automobila i lakih komercijalnih vozila (M1 I N1 kategorije).

Štetni gasovi iz automobila ubiju 75.000 ljudi

Po prvi put će se ograničiti zagađenje ne samo iz izduvnog sistema vozila već će morati da se smanji i emisija štetnih čestica, mikro-čestica koje nastaju upotrebom pneumatika i kočnica. To će se odnositi i na električne automobile.

Iako su argumenti koje je uložila auto-industrija, a koji su pokazivali da će to biti ogroman izdatak samo delimično uvaženi, suštinski gledano su evropski regulatori ako se posmatra u celosti dodatno pooštrili kriterijume.

Samo jedna rečenica koja je izgovorena tokom završne, martovske debate u Evropskom savetu je stavila tačku na svaku dalju raspravu:

"Od posledica aero-zagađenja prouzrokovanim emisijama štetnih gasova iz vozila u EU godišnje, premine 75.000 ljudi" - ukupno od zagađenja vazduha umre godišnje 400.000 žitelja EU.

U Srbiji je u prva četiri meseca 2024. godine povećana prodaja novih vozila za više od 30 odsto u odnosu na isti period lane,  što svakako ohrabruje. Prodato je 9.713 putničkih automobila što je za čak 2.265 više nego u istom periodu prošle godine kada je prodato 7.448 automobila. Prodaja lakih komercijalnih vozila u periodu januar-april 2024. dostigla je brojku od 2.131. To je za 575 više nego u prva četiri meseca 2023. kada je prodato 1.556 vozila. 

Asocijacija navodi da je Vlada Crne Gore donela odluku da se zabrani od 1. jula ove godine uvoz vozila starijih od 15 godina. To znači da neće moći da se uvezu vozila sa manjim eko standardom od Evro 5. Bosna i Hercegovina je takođe zabranila uvoz polovnih vozila od 1. juna 2019. sa motorom Evro 4 standarda.

image