Unesko planira virtuelni muzej ukradenih kulturnih artefakata
Unesko je najavio pokretanje prvog virtuelnog muzeja ukradenih kulturnih artefakata, čiji je cilj podizanje svesti javnosti o trgovini umetninama i jedinstvenom značaju kulturnog nasleđa, preneo je "Gardijan".
"Iza svakog ukradenog dela ili fragmenta krije se deo istorije, identiteta i čovečanstva koji je otet od svojih čuvara, učinjen nedostupnim za istraživanje, a sada rizikuje da padne u zaborav", izjavila je generalna direktorka Uneska Odri Azule.
Virtuelni muzej, vredan dva i po miliona evra, nastaje u saradnji s Interpolom, čija baza podataka o kulturnim predmetima ukradenim iz muzeja, zbirki i arheoloških lokaliteta širom sveta obuhvata više od 52.000 artefakata, a trebalo bi da bude otvoren 2025. godine.
"Naš cilj je da ova dela ponovo stavimo u centar pažnje i da omogućimo društvima da imaju uvid u svoje nasleđe", rekla je Azulejeva na sastanku nacionalnih predstavnika u Parizu.
Posetioci će moći da se kreću brojnim virtuelnim prostorima koji sadrže detaljne 3D slike artefakata, uz koje će stajati objašnjenje o kulturnom značaju, kao i priče i svedočenja iz lokalnih zajednica.
Prema podacima Koalicije za antikvitete, NVO iz SAD, među najznačajnijim opljačkanim i ukradenim artefaktima nalazi se natpis od alabastera iz trećeg veka preuzet iz hrama Avam u Jemenu između 2009. i 2011. godine.
Na listi je i reljef od slonovače iz 7. veka p. n. e. na kojem lav napada Nubijca, ukraden iz Bagdadskog muzeja 2003, maska od zelenog kamena opljačkana sa lokaliteta Maja u Rio Azulu, Gvatemala, 1970-ih i figurina Varahe iz 5-6. veka uzeta iz hramskog kompleksa u Radžastanu, Indija, 1988. godine.
"Ovo su objekti koji postoje fizički, ali ne znamo gde su. Izložićemo ih virtuelno, u prostoru gde zaista možemo da ispričamo priču i kontekst koji stoji iza njih", rekao je za "Gardijan" pomoćnik generalnog direktora za kulturu Uneska Ernesto Oton, te dodao da je logično da cilj muzeja treba da bude njegov nestanak.
"To je suprotno od običnog muzeja, čija zbirka nastavlja da se širi. Sa ovim, nadamo se da će se njegova kolekcija smanjiti, jer se predmeti vraćaju jedan po jedan", dodao je on.
Oton je rekao da je dizajn i izgradnja virtuelnog muzeja bio složen posao, ali da je najviše vremena oduzimalo kreiranje 3D slika artefakata, jer za većinu njih ne postoji fizički zapis osim male crno-bele fotografije.