Magazin

Efekat pop kulture: Kako je "Barbi" uticala na pretragu termina "ginekolog" i "ginekologija"

Kada napusti "Barbi zemlju" i dođe u stvarni svet, Barbi mora da nastavi sa redovnim zdravstvenim pregledima, što uključuje i posetu ginekologu. Ovaj momenat iz filma "Barbi" je imao veliki uticaj na naš odnos prema zdravlju, govore istraživanja i još jednom potvrđuju da reference iz popularne kulture mogu da imaju veliki odjek.
Efekat pop kulture: Kako je "Barbi" uticala na pretragu termina "ginekolog" i "ginekologija"Getty © Tristan Fewings / Stringer

Koliko umetnost može da bude uticajna na mnogim društvenim novoima, svakodnevno svedočimo - završetak filma "Barbi" iz 2023. značajno je doprineo pretragama na internetu koje su vezana za ginekologiju, pokazuje nova studija objavljena u časopisu Jama Network Open.

Analizirajući 34 pretrage povezane sa razumevanjem ginekoloških pregleda, autori studije otkrili su da je u nedelji nakon izlaska filma u julu 2023. bilo oko 51 odsto više pretraga za termine "ginekolog" i "ginekologija". Istraživači su takođe ispitali uticaj pretraga "definicija ginekologa" u kombinaciji sa povezanim terminima poput "šta radi ginekolog?". Ova kategorija je imala ukupno manje pretraga nego "ginekolog" i "ginekologija", ali je zabeležila porast od 154 odsto u odnosu na pretrage definicija iz prethodne nedelje.

Reference iz pop kulture mogu uticati na naše zdravlje

Podsetićemo se da je bivša voditeljka emisije "Tudej" Kejti Kjurik uživo prenosila svoju kolonoskopiju 2000. godine, što je dovelo do povećanja broja kolonoskopija za 21 odsto ubrzo nakon toga. Ili, kada je glumica Anđelina Džoli objavila esej o raku dojke, što je dovelo do povećanja genetskog testiranja za 64 odsto. Ovi i drugi primeri inspirisali su istraživače da ispitaju "Barbi" efekat na interesovanje za reproduktivno zdravlje žena.

"Čineći ove teme manje apstraktnim, strašnim ili zastrašujućim, jednostavno pominjući ih u filmovima pomoći ćemo ljudima da budu svesniji nečega sa čime se žene suočavaju u svakodnevnom životu," rekla je Eva Senećal, glavni autor studije.

Autori studije su napomenuli da ovi podaci možda ne pružaju tačnu sliku o stvarnom povećanju broja ljudi koji traže ginekološke preglede, jer kako je svima poznato, pretrage na internetu ne moraju uvek odražavati stvarno ponašanje ljudi.

"Ne znamo da li će ovo uticati na žene da zakazuju preglede kasnije, ali moguće je da će nešto ovako pokrenuti radoznalost koja će dovesti do toga da žene budu proaktivnije za par godina" rekla je autorka, a piše Si-En-En.

Zbog toga što su podaci dobijeni iz javnih pretraživača, autori ne znaju demografske podatke o pretraživačima. Moguće je da su pretrage obavili ljudi kojima nije potrebn ginekolog, napominju autori u studiji.

Podizanje svesti je prvi korak

Dr Nitu Badžekal, ginekolog iz Londona, rekla je da nije primetila porast u broju ginekoloških pregleda nakon izlaska filma. Ali bila je svesna priče oko završne scene.

"Podizanje svesti je prvi korak. Znam iz mnogih situacija kada poznate ličnosti i filmovi govore o važnim zdravstvenim pitanjima, postoji porast ljudi koji istražuju o tome, i nikada ne znate kome bi to moglo zaista pomoći", naglasila je.

image