Magazin

Uz pomoć ovih saveta ćete produžiti životni vek motora vašeg četvorotočkaša

Blaga vožnja i redovno održavanje su glavni preduslovi za dug životni vek automobila i svih njegovih komponenti. Ali, šta to tačno znači? Na šta posebno treba obratiti pažnju tokom vožnje, parkiranja i servisiranja?
Uz pomoć ovih saveta ćete produžiti životni vek motora vašeg četvorotočkaša© Canva / khunkorn

Život bez automobila je danas praktično nemoguće zamisliti: na njega se oslanjamo kada treba da odemo u nedeljnu nabavku namirnica, decu odvedemo na trening, odemo na posao ili na produženi vikend. Budući da se na četvorotočkaša puno oslanjamo, u njega je neophodno i dosta ulaganja. Ovi saveti stručnjaka mu mogu produžiti životni vek, a samim tim i uštedeti novac za servisiranje.

Vožnja na umerenim obrtajima

U uslovima normalne vožnje, automobil bi trebalo voziti tako da raspon obrtaja varira između 1.800 i najviše 4.000 obrtaja, savetuju stručnjaci. Pritom, na gornjoj granici ne bi trebalo držati motor duži vremenski period, već samo tokom preticanja drugih učesnika u saobraćaju. Ovakva vožnja na umerenim obrtajima čuva "zdravlje" motora i njegovih komponenti i produžava njihov vek trajanja.

Hlađenje motora nakon vožnje

Gašenje automobila odmah po pristizanju na željenu destinaciju je velika greška, jer se tokom vožnje turbopunjači i motor zagrevaju i tu toplotu prenose na ulje i druge komponente sistema koje su od vitalnog značaja. Momentalnim gašenjem se proces cirkulacije vrelog ulja prekida, što može dovesti do termalnog stresa i oštećenja delova motora.

Redovno servisiranje, zamena ulja i filtera

Motorno ulje je veoma važna komponenta motora, pa je i njegova redovna zamena preduslov za njegovo dobro funkcionisanje. U uputstvima koja prate savremene automobile navedeno je da se zamena ulja vrši na 10 do 15 hiljada pređenih kilometara, ali se ove brojke odnose na idealne uslove vožnje. Pri gradskoj vožnji zamena ulja i filtera bi trebalo da se vrši dvostruko češće.

Zaštita od pregrevanja

"Prokuvavanje" motora je jedan od najčešćih problema leti. Ono se događa iz 2 razloga: previsoke temperature i nedostatak rashladne tečnosti u sistemu motora. Kako se ovo ne bi dogodilo, važno je redovno proveravati nivo tečnosti, ali i pratiti pokazatelje na kontrolnoj tabli tokom vožnje: ukoliko uočite da temperatura stalno raste, najbolje bi bilo zaustaviti vozilo i sačekati da se motor ohladi.

image