Magazin

Stjuardese i piloti komuniciraju u šiframa: Ako čujete ove kodove i izraze, znači da postoji problem

Kodovi koje letačko osoblje koristi u komunikaciji su svojevrsni međuprostor između reda i haosa: oni omogućavaju posadi da u tišini rešava i najteže situacije, a da putnici u kabini to i ne primete. Tako, dok mi gledamo kroz prozor u oblake, neko iza zavese već zna da nešto nije u redu, ali se trudi da mi mirno nastavimo putovanje.
Stjuardese i piloti komuniciraju u šiframa: Ako čujete ove kodove i izraze, znači da postoji problemGetty © Jupiterimages

Pojedine situacije čak i najkraći let avionom mogu pretvoriti u pravu noćnu moru. Upravo zbog toga, članovi posade imaju svojevrstan tajni jezik - niz kodiranih izraza koji im pomažu da u tišini i bez preterane panike obaveste jedni druge o vanrednim situacijama. Ovi izrazi putnicima mogu zvučati sasvim bezazleno, ali pilotima i drugom letačkom osoblju govore mnogo toga.

"Kod 300" i "Anđeo"

Izrazi "Kod 300" i "Anđeo" zvuče skoro pa poetično, ali njihovo značenje je krajnje ozbiljno - oni se odnose na situaciju kada neko umre tokom leta. U tom slučaju, članovi posade bi trebalo da preminulu osobu premeste na odvojeno sedište, ako je moguće, što dalje od drugih putnika. Nažalost, to nije uvek izvodljivo zbog popunjenosti aviona, pa se dešavalo da ljudi satima sede pored tela.

Posada je u takvim trenucima dužna da sa što više obzira postupi prema telu preminule osobe, njenim saputnicima i ostalim putnicima, a da istovremeno što pre obavesti dolazni aerodrom da bi hitne službe bile spremne. U trenutku kada avion sleti, letelicu tretiraju kao potencijalno mesto zločina - policija ulazi, pregleda sve putnike i posadu, i to je proces koji zauzima dosta vremena.

"Kod žuto"

Kada nekom putniku tokom leta pozli, kada on oseti vrtoglavicu ili mu je jednostavno muka, posada koristi šifru "Kod žuto". To znači da situacija nije toliko zabrinjavajuća, ali da svakako zahteva povišenu pažnju letačkog osoblja - možda će se putniku pogoršati stranje, a možda i ne. Za razliku od "Koda 300", ovaj termin služi uglavnom da bi se osoblje organizovalo u tišini, bez nepotrebne drame.

"Skovk 700" ili "Hotel"

Ako nekada čujete da pilot ili kontrola leta izgovore "Skovk 700" ili reč "Hotel" u bilo kakvom kontekstu - to je veoma loš znak. Ovaj kod znači da je u toku otmica aviona. Putem posebnih uređaja ovaj kod se šalje kontrolnim tornjevima i jedan je od retkih koji odmah podrazumeva angažovanje bezbednosnih službi. Naravno, ovaj signal se koristi u krajnjim slučajevima i najčešće je neprimetan za obične putnike.

"Sirena"

Iako zvuči kao nešto magično, reč "sirena" u avionskom žargonu ima dosta negativno značenje i opisuje putnika koji je zauzeo nekoliko sedišta, razbacao svoje stvari unaokolo i, najčešće, odbija da dozvoli drugima da sednu pored. To je česta pojava kada ima slobodnih mesta, ali nekada postane izvor konflikta ako neko želi mesto koje je kupio i koje je naznačeno na karti da zauzme, piše Njujork Post.

"VIP" i "Filip"

Skraćenica VIP obično je rezervisana za vrlo važne osobe, ali u avionskoj realnosti ona često znači veoma iritantan putnik. To su oni koji ne krše pravila, ali uporno zahtevaju nemoguće, ponašaju se nadmeno i zamaraju posadu sitnicama. Jedan podtip ovakvog putnika je "Filip" - onaj koji ne prestaje da zvoni i traži, bilo vodu, bilo još jedno ćebe, ili da mu se uključi lampica za čitanje.

image