Kako prevariti mozak i odvići se od zavisnosti od društvenih mreža
Beskonačno "skrolovanje" društvenim mrežama ne samo da nam oduzima i po nekoliko sati dragocenog vremena tokom dana, već i dokazano utiče na našu sposobnost fokusiranja, a samim tim i na našu produktivnost. Srećom, izlaz iz ove zavisnosti postoji, a osmislio ga je Arsia Saša, tridesetogodišnjak koji za sebe tvrdi da je guru produktivnosti.
Na svom TikTok nalogu Arsia deli mnogobrojne savete onima koji muče muku sa zavisnošću od društvenih mreža i nedostatkom pažnje, a jedan od videa mladog kreatora opisuje i trik za brzo odvikavanje kojim se možemo poslužiti kada nas obuzme želja da ostavimo sve i "zaronimo" u telefon.
@arsiasasha it’s literally science
♬ original sound - 💡ELI5: Mindset & Productivity
Trik koji pomaže u prevazilaženju želje
Želja da uzmemo telefon u ruke i prelistamo šta je to novo na društvenim mrežama najčešće se javlja kada radimo nešto što nam je naporno, dosadno i za šta nismo zainteresovani. Tada naš mozak počne sebe da pita: "Šta bih mogao zanimljivo da radim?" - telefon je logično rešenje, budući da je prava "dopaminska mašina" današnjice.
Zato, kada sebe sledeći put uhvatite na misli da uzmete telefon i besciljno prelistate društvene mreže, iskoristite ovaj trik: recite sebi da ćete ga, umesto odmah, uzeti za 5 ili 10 minuta, i zatim se vratite da radite. Tako vaš mozak neće biti u neizvesnosti, koju toliko ne voli, a samim tim i žudnja za telefonom će se smanjiti.
Ponavljanjem ove navike u kontinuitetu, učvrstićete je i malo-pomalo se odvići od upotrebe telefona bez preke potrebe, što će uticati i na vašu fokusiranost i produktivnost u učenju ili poslu.
"Skrolovanje" je samo navika koju smo stvorili zahvaljujući dopaminu
Nepotrebno prelistavanje naslovnih strana društvenih mreža nije ništa drugo do navika koja se ustalila jer smo radnju ponovili određeni broj puta, a glavni krivac za njeno stvaranje jeste dopamin - hormon sreće koji se u našem mozgu luči u trenucima kada iščekujemo neko zadovoljstvo. U ovom slučaju, zadovoljstvo je upravo zanimljiv i kreativan sadržaj, a "trka" za osećajem sreće može nekada trajati i satima, jer svaki novi video predstavlja jedno malo zadovoljstvo za nas.
Kratki video snimci izazivaju poremećaj pažnje
Istraživanjem posledica koje po naš mozak imaju društvene mreže i kratki video snimci koji su sve popularniji, naučnici su ustanovili da oni negativno mogu uticati i na našu sposobnost fokusiranja na aktivnosti koje zahtevaju vreme i posvećenost, a ovo su objasnili nedostatkom "usmerene pažnje". Usmerena pažnja je funkcija koja se formira u prefrontalnoj kori mozga koja je odgovorna za donošenje odluka i kontrolu impulsa, a koja sazreva sve do 25. godine.