Fenomen influensera iz astrološkog ugla
Jedno je sigurno - užasno smo povodljivi. Oduvek. To je u kodu ljudske rase iako ćemo zbog te osobine kada je prepoznamo kod dece najviše strepeti. Verovatno zato jer znamo da je neminovno. Iščekujemo, kada dete nešto plasira evo nas "Odakle ti to?" "Gde si to čula?" "Od koga si video?" Ili, ni ne pitamo: "Sve su to videli na socijalnim mrežama!"
Šta nam se dogodilo pa pričamo sami sa sobom dok šetamo Tašmajdanom i gledamo u kameru na stiku ako nemamo para da platimo čoveka da nas snimi? Kako da objasnimo neverovatan broj pratilaca profila koji, rekli bismo, ni nemaju uvek (često) kvalitetan sadržaj koji bi opravdao toliku popularnost. Pa da krenemo redom... A za to vas vraćam 12 godina unatrag.
Još kada je Uran ušao u Ovna 2011. godine svi astrolozi su znali da će se svet promeniti. Ono što nismo znali je da će ta promena krenuti istog časa. Te godine je bilo i dinamično i dramatično, zbog čega sve godine koje su usledile posle (uključujući i kovid godine) ne vidim i dalje kao pandan 2011-oj. U samo tu jednu godinu zbili su se: protest Okupiraj Vol Strit, Arapsko proleće koje je krenulo od Egipatske revolucije a završilo pogubljenjem Gadafija (sa sve lovom koji je prethodio) kao i Osame Bin Ladena, cunami u Japanu a potom havarija u Fukušimi, Brejvikov napad na studentski kamp, umro je Stiv Džobs, Evropom su se razigrali teroristi po prestonicama, uhapšen je Ratko Mladić. Ceo svet je pratio venčanje britanskog princa Vilijema i Kejt Midlton a mi smo pratili Vimbldon jer te godine je Novak Đoković odneo prvu titulu. Internet je goreo. Baš kao Uran u Ovnu. Odjednom, svi smo imali komentar i mišljenje i stav. Svi smo se za nešto zauzeli ili nekoga napadali. Bili za ili protiv, bili smo tamo. Na netu. Fejsbuk je brže bolje u 2011. staru sporu verziju zamenio riltajm strimom, pa smo dobili današnji "tajmlajn" kao i notifikacije (da slučajno nešto ne propustimo!)
Za razliku od Neptuna koga možemo povezati sa svakom vrstom adikcije, ovde je reč o drugom fenomenu koji se tiče Urana i aktuelnosti. Primećenost sad i odmah u ovom trenutku. Biti prvi. Iskoristiti svaku aktuelnost da skrenemo pažnju. A ne može se biti prvi ako nisi u toku, pa su lajv strimovi odjednom postali nova televizija. Popularnost se ne računa više ako je bez akcije. Otuda je jedan od termina koji će obeležiti 2011. godinu (i par narednih) bio "aktivizam".
I kako smo jednom tu ušli, nagrnuli kao horde Huna - više nam se nije vraćalo nazad. Kao ni Hunima. Ni Kineski zid nije pomogao, koliko god da smo se trudili da se obuzdamo. Naše novo ognjište postao je World Wide Web, a pred nama sve što je trebalo promeniti u anarhičnom oduševljenju sobom! Šta je to tačno čime smo toliko bili oduševljeni bolje bi znali psiholozi i sociolozi, ali nema sumnje da smo se zaveli idejom da smo bitni i da možemo da utičemo, da menjamo, provociramo, rušimo, stvaramo, pokrećemo.
I dalje nas nisu drugi pitali za mišljenje, ali za razliku od vremena pre 2011. kada ne bi ni odgovarali ako nas neko ne pita, sada to i nije više uslov da bi nas neko čuo. Važno je da imamo platformu. Pa ćemo dovikivati na glas dok neko ne skrene pogled. Takođe je činjenica da smo postali ekstremno nestrpljivi, otresiti, oštriji nego pre, direktni. Budućnost nije mogla više da se čeka, da nam je neko uredi, donese slobodu, prava, novac, već smo mi počeli budućnosti da namećemo pravac.
Blogeri su napustili blogove i prešli na Jutjub gde su se mnogo direktnije obraćali publici. Isto se desilo i sa slavnim ličnostima, koji su samo sišli sa bine i iz nepristupačnih limuzina i penthausa izmešali se sa svetom. Odjednom su vam na listi prijatelja Milica, Žarko i Robert Dauni Junior, tu negde između tetka Rade, neke Jelene koju ni ne znate ko je, Ilona Maska i predsednika.
Iako u tom trenutku nismo imali jasnu sliku šta se događa, jasno smo osetili aktivizam kako nas diže i uvlači u nemir ako bismo ostali da sedimo skrštenih ruku. I tu je krenulo Novo doba invencije.
Sve što postoji danas izmislili smo od 2011. na ovamo. Od novih navika kao što je da putujemo i radimo istovremeno sa bilo koje tačke na globusu - na daljinu, ili podkasta kao nove forme glavnog medija, do potpuno novih profesija koje pre toga nisu postojale: app developeri, menadžeri socijalnih medija, Uber vozači, data analitičari, dron operativci, a gde su još virtuelna stvarnost, veštačka inteligencija, blokčejn i sve ostalo što smo sami izmislili i nametnuli budućnosti jer je više nismo mogli čekati.
Završili smo igricu koja je obećavala rezultate nakon truda i strpljenja i u kojoj je upravo Vreme bilo glavni šef, i instalirali jednu sasvim novu gde su rezultati ishod fanatizma, upornosti, volje - sad ili nikad. Ništa nije moglo da nas zaustavi, jer Uran u Ovnu je nezaustavljiv a kod mlađih to je prednost jer ima snagu i rušilački fanatizam da se obračuna sa svim starim modelima i pregazi ih. Ali bukvalno ih satre. Sprži. Rušenje modela vremena i strpljenja dobilo je svoje ime ADHD, poremećaj pažnje sa kojim se većina sigurno nije rodila.
Ali i to sve kada je postala realnost, opet je tu bilo nešto što još nismo znali. A to je da smo na trkama, ako ne i u ratu. Uran u Ovnu na svom putu ruši. Otuda ono što često vidimo na društvenim mrežama, isticanje sebe tako što se kritikuje, vređa i poništava tuđe upravo je deo tog principa. Ceo ''cancel culture'' ide odatle. Zavist, prezir, nipodaštavanje drugoga, ali i samoga sebe. Srušiti sebe, promeniti i sebe samoga, omrznuti i svoje dojučerašnje vrednosti, zgaditi ih se jer nisu donele promenu koja se želela. Zato ljudi preko noći poslednjih godina donose odluku da budu neko drugi. Bilo fizički ili da promene potpuno uverenja, imidž... Uran u Ovnu koliko je nametanje svetu onoga što sam ja, toliko je tamo gde ideje nema - neću više da budem ja! No, trebalo je pronaći model za novi lik...ALI KAKO?
Lako. Uran u Ovnu je krađa identiteta, tuđe ličnosti, tuđih ideja, tuđih prijatelja, tuđeg života.
Kako da neko zna ko treba da bude ako nije u tih stotinak 'Huna' 21. veka koji su pre dvanaest godina zapravo znali šta hoće, bili hrabri, optimistično rešeni da krenu sa invazijom promena i direktnim akcijama preko interneta, rizikujući često da zbog toga budu u sukobu sa zakonom, vlastima i sl? Ti takvi su zapravo pelcer influensera.
Najpre svi koji su se sa Uranom u Ovnu bacili na geopolitičke teme, i do danas razvili svoje mreže, a kanali na društvenim mrežama im postali ozbiljni lideri u svetu informacija. Ko još gleda dnevnik? Podkasti na teme društva, sveta, politike su ono što je Uran u Ovnu najpre imao u svojoj zamisli. Nismo ni znali koliko pametnog sveta ima! Načitanog, obrazovanog, upućenog.
Videvši njih kako to rade i ostali koji nisu znali puno o politici, socijalnoj psihologiji, društvu, tehnologiji ipak su imali ideje o masonima, NLO, teorijama zavera i raznim 'treće oko' temama koje ovi prvi nisu obrađivali, pa su krenuli da ih plasiraju na isti način. Pa i kada znamo da ne možemo da im svima verujemo, jedno je sigurno - svi oni imaju svoju ogromnu piubliku. U nedostatku informacija i argumenata, ovi drugi su išli na kartu senzacionalizma!
Influenseri su nastali onog časa kada je osnovni cilj Urana u Ovnu koji se ticao progresa i direktnog stvaranja budućnosti bez čekanja (umesto da i kod drugih probudi tu snagu), probudio želju da se i oni čuju, budu viđeni i primećeni. Influenseri su se regrutovali iz redova pratilaca onih na koje su samo u jednom momentu poželeli da liče. Da budu kao oni pametni, duhoviti, genijalni, kreativni, hrabri, harizmatični, informisani. Kako ništa od navedenog ne može da se glumi, moralo je da se krade. Ali na veliko je krađa krenula tek sa Uranovim ulaskom u Bika.
Kada smo sa Uranom u Ovnu oformili svoju influensersku informativu na netu, kanale koje ćemo pratiti da bi bili informisani trebalo je osmisliti i zabavni program! I to se dešava od 2018. godine intenzivno kako je Uran ušao u znak Bika.
Još dok su bili obični blogeri mnogi su se posvećeno bavili temama koje su ih zanimale. Moda, kuvanje, pisanje, enterijeri, akvaristika, fitnes, psihologija, astrologija, fotografija, umetnost itd. I isto kao i prvi, odskočili su po praćenosti i kako je njih bilo mnogo lakše kopirati, tu su tek usledile krađe identiteta.
Kralo se malo od ovoga malo od onoga, potpuno lišeni etike i poštovanja. Za početak, cilj im je bio da postanu podjednako popularni u svom okruženju, a kada su do popularnosti i došli, nije bilo dovoljno, jer puno je popularnih, trebalo je postati još i onaj jedan poseban, odabran, prepoznat kao Uticajan. Kao Influenser. Na one zbog kojih su u to krenuli su potpuno zaboravili, ubeđeni da su sve što rade sami smislili i stvorili.
I zato često ratuju među sobom, trka je počela, otimanje o fanove, brendove, lajkove, reklame koje će se kasnije pojavljivati na njihovim nalozima. Jer Uran u Biku i jeste otimačina. Pohlepa. To nije jedan dugoročan cilj ka progresu Urana, oni ga ni nemaju, to su dnevni ciljevi koji kreću od nule svakog dana (uticaj znaka Ovna) i koji se mora dosegnuti. A svako podsećanje da je put do slave bio ne baš častan, jer je vrištao od ukradenih ideja, svakoga će voditi prirodno u samoprezir od kog se beži tako što se projektuje na druge.
Veliki broj influensera, iako imaju sasvim dovoljno pratilaca, i dalje čekaju šta će oni koji zaista imaju uticaj na društvo da izbace, šta će da objave, pa se brže bolje kače na to i pokušavaju da ih imitiraju, skidajući sve fore zanata. Da ne bi ostali zaboravljeni, ne smeju se odvajati od telefona i kamera ni sekund! A to se postiže bezidejnim sadržajem (dok ne vide okolo nešto novo). Samo je važno da je profil uzavreo od aktivnosti lajkova i komentara. Samo da publika ne ode, jer ni publika više nije ona stara verna - začas vas izdaju i odu zajedno sa skakutavom pažnjom što paralelno odgovara na poruke, gleda seriju i kuva ručak.
Kako je Uran u Biku doneo mogućnost da se od društvenih mreža i zarađuje za život (preko reklama i posećenosti, brendiranja), nema ko nije makar pomislio da nešto slično i sam proba. Taj pasivni novac koji dolazi sa reklamama u stvari ni malo nije pasivan. Percepcija onih koji od toga žive nije odavno percepcija normalnog čoveka, oni u svemu vide hit, "hint", vest, aktuelnost ili rupu u programu - vreme u danu bez lajkova i novih pratilaca. Zato i kada poručuju jelo u restoranu njihov um domisli kako da to sve završi na njihovom profilu, i kada su na plaži imaju situaciju koju moraju da snime iako su na odmoru.
Tu nema mira, i nikakve pasivnosti već stopostotna danonoćna aktivnost dok maštaju da će jednom završiti u Tajm magazinu, na kakvom gala prijemu uz svetske zvezde ili prosto kupiti stan od zarađenih para. Postali su algoritam u algoritmu, koji non stop misli šta bi bila dobra tema za sledeću emisiju, bilo da je u pitanju kuvanje ili dizajn, a za sve ostalo su netrpeljivi.
Za to vreme oformila se još jedna grupa slučajnih influensera. To su isti oni sa početka koji su radili iskreno i srčano to što znaju, kao da nemaju ništa drugo, i gde se desilo da ih je u mahnitom skrolovanju prepoznao neko zaista važan pa javno preporučio. Ili im se na neki drugi način desilo "lansiranje" pa danas broje milione pratilaca. Ali sasvim, sasvim uranovski slučajno! Nekada je dovoljno da vam u butik sa garderobom koju sami dizajnirate uđe Kejt Hadson dok je na snimanju u Beogradu i izreklamira na svom Instagramu, a to se takođe paralelno dešava. Ovi influenseri su zapravo oni koji pozitivno utiču, menjaju pravce, utiču na tok, oni rade zapravo sve na potpuno identičan način kako su radili i kada niko nije znao za njih, samo im je pozornica odjednom veća i budući da je i njima sada to posao, rade od devet do pet.
Sa ulaskom Urana u Bika, neki su se umorili. Usput, ostalo se bez para. Ovi pasivni influenseri su od 2018. preplavili mreže i osmislili svoje načine, ne skrivajući da sve to rade primarno zbog novca (Bik). Kvalitetniji među njima su gejmeri koji zarađuju dobro komentarišući igrice na Jutjubu, dakle rade sve što su radili i do sada - igraju se (Bik) - samo javno, i za ozbiljne novce, a da prstom makli nisu. Ali Uran u Biku je influenserski talas proširio i na najgluplje sadržaje koje ste u životu videli, jer smeje se Uran u Biku, kao i sve što je nasmejano u Biku pa makar i zato što je nešto glupo.
Prvi takav video kada je neko došao iz šopinga, otvorio kesu i počeo da snima šta je kupio, ili iz lenjosti snimao svoje prste na nogama pa objavljivao i milijarde videa posle kojih se osećate kao da vam je IQ naglo pao - sve to je način da nam Uran dok je u Biku (a tu je i sada) obesmisli materiju i da priliku da se smejemo sami sebi.
Ali onda je usledilo namensko forsiranje glupog ili prilagođenog sadržaja koji bi odgovarao niskoj inteligenciji ili moralnom padu publike, koja je najbrojnija i samim tim direktan put do zvezda. I tu je danas najveći problem mnogih koji bi da uspeju sa svojim emisijama, kanalima i nalozima - jer imaju etiku ili prosto ne mogu da skrnave vrednosti samo zato da bi tinejdžeri iz celog sveta od tog videa napravili viral. Ali zato to mogu upravo tinejdžeri! TikTok je ključni svedok tome i tu smo danas.
Ukratko, ako nemate četrnaest godina, imate etički odnos prema životu i vrednostima, i niste spremni da budete hapšeni ili da vam javno prete zbog tema koje plasirate - bolje da ni ne gubite vreme na trud da postanete influenser, već radite kao da niko neće videti, pa ako vam se desi da vas otkriju i vinu u visine - to je onda to. No, ništa se tu još ne završava. Ali može da se završi za par godina.
Uran će u julu 2025. godine prvi put ući u Blizance, onda će se na kratko vratiti u Bika i od aprila 2026. je defintiivno u Blizancima. Tada će zakonski akti koji se tiču saobraćaja, trgovine i interneta, a o kojima sada ništa ne znamo, verovatno početi da uvode red. Uran nije planeta reda, i kad to radi, to znači uvodi ultimatume i zabrane. Ukratko, on samo zadržava svoje, a sve ostalo zabranjuje i to je njegov red. Jednostrano, uvek. No, mnogo važnije za Urana u Blizancima je što više tajni nema. Privatnost je odavno prokockana, ali nismo ni svesni koliko, dok Uran ne uđe u Blizance i ne dočara nam to na delu. Koga će da hapse, kako i zašto? Šta ćemo smeti, a šta ne? Šta sve naše je na prodaju? Zašto nam se svakodnevna komunikacija tada menja, vodimo računa šta ćemo reći... da li ćemo na kraju u kući razgovarati u šiframa? Da li će deca ići u školu ili će novi influenseri biti deca? Ili nastavnici sa privatnim časovima? Za savete ćemo koristiti AI - komunikacija sa botom kao svakodnevna navika.
Uran u Blizancima će doneti otkrivanje tajni, pa kao što danas mislimo da imamo problem jer ne možemo da razlikujemo "fejk njuz" od onoga šta se stvarno dogodilo, tek nas čeka haos u kome će jedni plasirati istine jer su ih otkrili, ali drugi će umesto dosadašnjih haljina i šnicli na instagramu, plasirati "fejk" istine koje su samo izmislili a zvuče dobro. Uran u Blizancima će oterati televiziju, internet će i zvanično biti nov medij i jedini za informisanje ili zabavu.
Ali sa Uranom u Blizancima život u laži više neće biti opcija i bićemo gnevni i ljuti do te mere da ćemo se međusobno tužakati i vući po sudovima svako malo. Novi zakoni će nam 'pomoći' jer će nam dati dozvolu da se na njih pozovemo. Na primer, tužimo influensera jer je reklamirao proizvod koji se ispostavilo da ne vredi. O da, biće toga u svetu, kod nas možda sa kašnjenjem. Pravnici će imati posla, ali i dalje ćemo gledati u ekrane i imati listu onih koje pratimo. Ta lista će se radikalno smanjiti, sa nje ćemo kao i sa liste prijatelja izbrisati sve suvišne, a dodati sve važne kojima verujemo i nesvesni toga, postati deo bratstva. Novih internet državica – bilo zato što ćemo tako čuvati svoju pamet ili što će od tako nekih grupa nastati nove subverzivne ili revolucionarne organizacije sa novim idejama - kako da sebi ostanete verni i ne dozvolite više nikada nikome da vam nameće da mislite njegovom glavom. Postaćemo konačno neposlušni.