Magazin

"Čaroban napitak": Da li su "funkcionalna pića" sa egzotičnim sastojcima zaista delotvorna

Ako želite na brzinu da podignete nivoe energije, popravite koncentraciju, poboljšate izgled kože i kose i ojačate zglobove, nije potrebno da tražite posebne lekove u apotekama i da čekate da počnu da deluju - možete samo da kupite napitak koji će to da "reši" - tojest, mnogi tako veruju. Ovakvi "delotovorni" proizvodi sve češće mogu naći u samoposluzi ili na internetu. Možemo li zaista verovati ovim "čarobnim" napicima?
"Čaroban napitak": Da li su "funkcionalna pića" sa egzotičnim sastojcima zaista delotvorna© Freepik/freepik

U prodavnicama i drogerijama se nalaze brojna bezalkoholna pića, koja navodno podstiču "digestivno zdravlje", "rad mozga", neki vas moguodmah osvežiti i dati blistav sjaj vašoj koži ili kosi, a neki čak navodno mogu da poboljšaju čvrstinu zglovoba i pomognu vam kod sagorevanja masnoće.

Iako je pomama za ovim "funkcionalnim napicima" počela krajem osamdesetih u Americi, može se reći da je sigurno došla i na naše prostore.

Jedna važna stavka je: Što egzotičnije, to bolje. Na etiketama se često navode lekoviti sastojci iz dalekih zemalja, koji se postepeno popularizuju (na primer, ašvaganda i guajusa), toliko da skoro postaju sinonim za "prirodno" zdravlje i blagostanje "u boci". Osim biljaka, tu i sastojci poput hroma, kofeina, magenzijuma, brojni vitamini i antioksidanti... Ovi napici mogu biti "spremni za piće" ili se uglavnom prodaju u vidu praha koji se mešaju sa vodom.

Da li je sve tako jednostavno

Dakle, to znači da bi trebalo da otkrijete šta vam treba, pa da pronađete napitak koji će da vam pomogne i da ga svakodnevno konzumirate. Tako ostanete hidrirani, a rešavate i druge zdravstvene probleme.

Zvuči dobro, ali da li je zaista tako?

Nutricionisti kažu da je dobro što potrošači tragaju za zdravijim napicima, ali upozoravaju da treba biti obazriv i čitati opise na ambalažama. Ovo posebno važi za trudnice, za one koji uzimaju lekove i sve koji imaju neku vrstu oboljenja.

Uz to, treba izbegavati "prazne kalorije" i obratiti pažnju na šećere, prenosi agencija AP. Mnoga od ovih pića često imaju "zamaskiran" ukus biljaka i praha, tako što proizvođači dodaju ukuse i šećere (da li se to onda i dalje može nazvati "zdravim" napitkom)?

Takođe, nije svaki napitak baš za svakoga: "Neko ko trči maraton ima drugačije potrebe od nekog ko se vozi na posao i treba da ostane budan," rekla je Marta Fild, pomoćna profesorka na Univerzitetu Kornel za nutricionu nauku.

Nedovoljna transparentnost

Važno je imati na umu da proizvođači ovih "funkcionalnih napitaka" obično ne iznose konkretne tvrdnje o delotvornosti proizvoda, a nauka koja podržava njihove efekte je ponekad neodređena.

Na primer, postoje brojni napici koji sadrže kolagen, koji navodno doprinose poboljšanju zdravlja i izgleda kože i kose. Međutim, prošle godine su istraživači Medicinskog univerziteta Harvard su rekli da još nema dovoljno čvrstih dokaza da napici ili suplementi s kolagenom poboljšavaju izgled kože ili jačaju rast kose ili noktiju, kako se reklamira u brojnim proizvodima.

"Važno je imatiu vidu da sve može da bude i toksično i bezbedno, u zavisnosti od količine. Prevelika doza čini da nešto postane otrov", rekao je Džo Zagorski, toksikolog u Centru za istraživanje bezbednosti sastojaka na državnom univerzitetu Mičigen.

"Pošto je teško utvrditi količinu konkretnih sastojaka u mnogim od ovih napitaka, bolje je postupati obazrivo i ne uzimati ih prekomerno", dodao je.

"Funkcionalni napici" su oduvek bili tu, ali šta je novo

Ljudi konzumiraju lekovite napitke vekovima (kao što su čajevi), ali danas je ovo malo drugačije i donosi mnogo više rizika. Sami napici i egzotični sastojci su sve dostupniji, a tu je i ubedljiv marketing - ono što posebno može biti opasno je uloga društvenih mreža, koje omogućavaju brzo širenje tvrdnji o manje poznatim sastojcima, smatra Marta Fild iz Kornela.

Dva najnovija sastojka koja su postala popularna su "adaptogeni" - biljke ili pečurke koje navodno pomažu organizmu da reaguje na stres ili zamor, ili "notropi" koji su prirodni ili sintentički kognitivni stimulatori - kofein, gingko ili aminokiseline.

Da li će trend nastaviti da raste

Iako su različita "funkcionalna pića" mnogima dostupna (mogu se poručiti ili pronaći u prodavnicama), često su i finansijka investicija, jer nemaju istu cenu kao i klasični napici. Takođe, stručnjaci smatraju da toliki porast količine različitih proizvoda i brendova u poslednje vreme sve više zbunjuje kupce, tako da postoji mogućnost da će pomama za ovim napicima da se "stiša".

Isuviše je usko određenih funkcionalnih potreba na koje brendovi tvrde da odgovaraju, isuviše nepoznatih sastojaka, za koje nekada deluje kao da je potrebno fakultetsko znanje da bi se razumelo o čemu se radi... Drugim rečima, nije dovoljno dokazano, a u isto vreme, za mnoge nije jednostavno da odluče koji napitak može da im pomogne.

Da li su "funkcionalna pića" za vas

Ako želite da probate ove vrste napitka, najvažnije je da dobro istražite sastojke, brend, da budete sigurni da nemaju dodatne ukuse i šećere, kao i da ste sigurni da taj napitak može da odgovari na vaše potrebe. S obzirom da ovo može biti zbunjujuće, najbolje je da tražite savet zdravstvenih stručnjaka i dijetologa, koji vam mogu dati preciznija objašnjenja.

image