Magazin

Roditelji, niste umislili: Deca su impulsivnija i živahnija na kraju radne nedelje

Dok dođe petak, mnogi roditelji se osećaju iscrpljeno nakon vaspitavanja dece koja, čini se, postanu sve nemirnija i energičnija kako se vikend približava. Međutim, ovo nije samo subjektivni osećaj umornih mama i tata, već su stručnjaci potvrdili da se ovo zaista dešava.
Roditelji, niste umislili: Deca su impulsivnija i živahnija na kraju radne nedelje© Freepik/freepik

Neki roditelji se mogu složiti da im vaspitavanje dece povremeno predstavlja veći izazov nego inače. Tačnije, kako odmiču dani, pa zatim i nedelja, deluje kao da su mališani sve više "spremni za akciju", da je teže umiriti ih i pomoći im da se skoncentrišu na obaveze, školske zadatke, teže je uspostaviti pravila ponašanja...

Možda su mnogi roditelji mislili da im sve ovo teže pada samo zato što su oni umorni zbog naporne radne nedelje, ali ispostavlja se da ponašanje mališana zaista postaje impulsivnije kako nedelja odmiče.

Više od 50 dece uzrasta između 3 i 6 godinaje u okviru jedne studije nosilo je akcelerometre, koji su pokazivali koliko se mališani kreću dok su u školi/vrtiću. Koristeći ove podatke, u kombinaciji sa izveštajima nastavnika, istraživači su mogli da utvrde kojim danima deca verovatno ne obraćaju pažnju i imaju manje kontrole nad svojim ponašanjem.

Analiza je otkrila da je sposobnost dece da regulišu svoje ponašanje opadala tokom nedelje, što ukazuje na to da je samoregulacija resurs koji se može iscrpiti, posebno ako se konstantno primenjuje u svakodnevnom okruženju (kao što je škola).

"Kontrola ponašanja zahteva napor, pa smo pretpostavili decu zamara samoregulacija tokom školske nedelje. Otkrili smo da se dnevno kretanje dece povećavalo tokom školske nedelje, što ukazuje da su pokazivali više nekontrolisanog ponašanja kako je nedelja odmicala," objašnjava Endru Koep, autor studije sa Univerziteta u Pensilvaniji, prenosi "Dejli mejl".

"Da bi se uključila u školsku lekciju, deca prvo moraju biti u stanju da smire svoja tela, obraćaju pažnju i odupru se impulsu da urade nešto drugo. Pojam da možda postoji idealno vreme za učenje je moćan za obrazovnu praksu," smatra Endru.

Istraživači dodaju da bi moglo biti korisno za nastavnike da shvate da mala deca mogu biti najmirnija i spremna da uče u prvom delu školske nedelje, pre nego što "iscrpe zalihe" samoregulacije.

Takođe su otkrili da deca sa boljom samoregulacijom pokazuju veću doslednost u njenoj primeni tokom dana, kao i da ovo može da ima uticaja na budućnost.

"Istraživanje je dosledno otkrivalo da poteškoće u kontroli pažnje i ponašanja predviđaju više poteškoća kasnije u životu, kao što su niže obrazovanje i veći finansijski problemi," objašnjava Endru.

image