Magazin

Mladi koji često koriste društvene mreže imaju veće šanse da puše cigarete i vejp

Otkriveno je da provođenje mnogo vremena na društvenim mrežama može značajno uticati na razvijanje i drugih loših navika, kao što je pušenje cigareta i vejpova. S druge strane, mladi koji manje koriste društvene platforme imaju manje verovatnoće da postanu zavisni od ovih proizvoda. Kako društvene mreže navode pripadnike mlađih generacija da probaju, pa vremenom i razviju zavisnost od nikotina?
Mladi koji često koriste društvene mreže imaju veće šanse da puše cigarete i vejp© Freepik/prostooleh

Mladi koji su provodili više od sedam sati dnevno na društvenim mrežama imali su skoro osam puta veću verovatnoću da će pušiti cigarete i četiri puta veću verovatnoću da će pušiti vejp, otkrili su istraživači u Velikoj Britaniji. Do rezultata su došli nakon analiziranja podataka od preko 10.000 ljudi u starosti od 10 do 25 godina.

Zabeleženo je da samo 0.8 odsto dece koja ne koriste društvene mreže vejpuju, ali broj zatim raste na 2.4 odsto, među onima koji koriste društvene mreže samo jedan do tri sata dnevno. Na kraju, procenat korišćenja vejpa raste do 4 odsto za one koji provode sedam i više sati na onlajn platformama, prenosi "Njujork post".

Što se tiče cigareta, rezultati su bili slično zapanjujući - 2 odsto učesnika koji ne koriste društvene mreže izjavilo je da puše cigarete, u poređenju sa ogromnih 9.2 odsto, koji su koristili društvene mreže jedan do tri sata dnevno i skoro 16 odsto, koji su provodili sedam i više sati dnevno na internetu.

Kako društvene mreže dovode do nikotinske zavisnosti

Istraživači su rekli da postoje "ubedljivi dokazi" da kompanije za vejp koriste društvene mreže da plasiraju svoje proizvode. Postoji sumnja da društvene mreže podstiču pušenje cigareta i upotrebu e-cigareta kroz direktne, ciljane reklame i korišćenje influensera koji su plaćeni od strane duvanske industrije.

Vejping je prvo bio na tržištu kao naizgled benigni izum, usmeren na odrasle koji pokušavaju da ostave duvan. Međutim, kompanije za vejping brzo su prešle na prodaju adolescentima, koristeći primamljive ukuse, dizajnove ambalaža i uređaja, smatraju istraživači.

Dodaju da kompanije koje poseduju platforme društvenih mreža imaju "značajnu moć" i moralnu odgovornost da prilagode način plasiranja marketinških materijala kojima se promovišu pušenje i vejping.

Negativne posledice upotrebe nikotina kod dece su dobro utvrđene: Dokazano je da nikotin ozbiljno utiče na mozak u razvoju, izazivajući kognitivne promene i dalje sklonosti ka zavisnosti. Vejping takođe šteti plućima dece u razvoju, a e-cigarete su povezane sa ozbiljnim zdravstvenim problemima, poput astme . Takođe postoji veza između  upotrebe nikotina kod mladih i depresije i anksioznosti.

"Kontrolisati i ukinuti promociju duvana decivažno je za smanjenje stope pušenja među tinejdžerima. Ova nova studija dodaje dokaze da onlajn promocije doprinose verovatnoći da će deca da probaju vejp. Mladi ljudi zaslužuju da budu jednako dobro zaštićeni u onlajn prostorima kao i u fizičkim prostorima," smatra Hejzel Čizman, zamenica izvršnog direktora britanske akcije za pušenje i zdravlje.

 

 

image