Srbija i Balkan

Nevidljiva ruka beogradskih protesta: Mladi, besni i (ne)svesni

Slobodno tržište reguliše nevidljiva ruka koju čine pojedinci koji, radeći za svoj interes, nesvesno prave opštedruštvenu korist, smatrao je ekonomista Adam Smit. A da li iza protesta mladih u Srbiji stoji neka politička ruka i za čiju korist radi?
Nevidljiva ruka beogradskih protesta: Mladi, besni i (ne)svesni© A. H./ATAImages

Grupa mladih od danas blokira raskrsnicu u Beogradu gde će ostati do sutra, nakon čega će se pridružiti protestu "Proglasa" kod Terazijske česme. Među njima su studenti, ali i mladi koji napominju da ne studiraju, već su zaposleni.

Čime se ti mladi ljudi bave kada im posao dozvoljava da imaju vremena za kampovanje po beogradskim raskrsnicama i ispred Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave?

"Svima nama zbog ovoga (protesta) ispaštaju, ko je student - fakulteti, nama zaposlenima - poslovi. Ja sam morao sve svoje klijente da stavim na pauzu mnogo ranije nego što sam planirao, jer svi se žrtvujemo za ovu priču", rekao je sinoć u spejsu na društvenoj mreži Iks jedan od vođa mladih i nezadovoljnih Nikola Ristić.

Mnogi od onih koji protestuju misleći da vođeni idejom čine nešto za sebe, mogli bi sutra da se probude i shvate da su zapravo radili za tuđi interes. Ali je nemoguće da se ne primeti da su mnogi od njih bili deo scenografije prethodnih protesta koji su održani nakon ranijih izbora, a pod nazivom "Jedan od pet miliona".

Priča o tim protestima završila se svađom među organizatorima, a sve je kulminiralo kada je jedan dnevni list objavio "ispovest pokretačice protesta" u kojoj je Jelena Anasonović priznala da blokada Rektorata koju su sproveli mladi uopšte nije bila njihova ideja, već je iza nje stajao Dragan Đilas.

Zato je potrebno preispitati šta su u današnjim protestima stvarno ideje mladih, a šta ne, jer i ovoga puta mogu biti zloupotrebljeni za tuđe ciljeve.

"Mi smo jedna čista priča koja se desila iz drugarstva sa ulica", tvrdi Ristić.

"Nije slučajno što smo se sreli na ulici, zato što celu mladost tabanamo za istim ljudima u krug, od RTS-a do RIK-a, od RIK-a do vlade, od vlade do Gazele i ajd' više majku mu", dodaje.

Pojašnjava da je svog "saborca", kako naziva Ivana Bjelića koji je član Upravnog odbora Krovne organizacije mladih, upoznao pre nekoliko godina na tribini u Novom Sadu gde su pričali o aktivizmu među mladima.

"Posle toga smo radili neke stvari kroz posao, jer se bavimo srodnim stvarima, ja se bavim komunikacijama, on se bavi video proizvodnjom i bilo je prirodno da nam se ukrste putevi. Pojavi se mali Pavle, mala Ema, kroz aktivizam, ovo-ono, i nekako je ta priča narasla", pojašnjava Ristić.

Klijenti koji "trpe" zbog protesta

Ristić je osnivač dpmedia.rs, agencije za digitalne komunikacije civilnog društva u Srbiji. Agencija je osnovana 2018. i ima dvoje zaposlenih.

Među klijentima za koje radi su Krovna organizacija mladih Srbije, Dojče vele akademija, CRTA i Građanske inicijative.

Kao što je RT Balkan pisao, NVO Građanske inicijative stoji iza domena proglas.co.rs na kome se potpisivala podrška za podizanje izlaznosti "Proglas", a koja je za subotu najavila protest kod Terazijske česme u Beogradu.

Krovna organizacija mladih (KOMS) finansira se od donacija među kojima su, kako je navedeno na zvaničnom sajtu, Dojče Vele akademija, Švedska, Nemačka organizacija za međunarodnu saradnju (GIZ), nemačka Fondacija Hans Zajdel, američki Nacionalni demokratski institut, ali i misija OEBS-a na čiji izveštaj se prozapadna opozicija poziva kada traži da se izbori ponište i glasanje organizuje opet.

Još jedan klijent dpmedia.rs je Centar za istraživanje, transparentnost i odgovornost (CRTA), koji je optužio vlast za organizovanu migraciju birača kao vrste izbornog inženjeringa. Prozapadna opozicija takođe se poziva na izveštaj CRTE kada traži poništavanje izbora u Beogradu.

Dojče vele akademija sarađuje sa ovom agencijom, ali se nemački medij ogradio od Ristića i njegovog delovanja. Dojče vele potvrđuje da njihova akademija deluje u Srbiji sa ciljem da "podržava mlade ljude u sticanju medijskih kompetencija i u učenju da se izražavaju kroz medije, kako bi mogli da budu aktivni delovi društva.

Dakle, kada pogledamo sve klijente Ristićeve agencije, oni ne da ne trpe zbog njegovog kampovanja na raskrsnicama, već to podržavaju i za to se zalažu.

image