Avion na remontu ili neposlušni piloti: Šta se zaista desilo na letu "Er Srbije"?
Dok Direktorat civilnog vazduhoplovstva Srbije i Centar za istraživanje nesreća u saobraćaju, kao i vazduhoplovne vlasti Grčke, sprovode istražne radnje povodom incidenta na letu između Beograda i Diseldorfa "JU324" u nedelju uveče kada je došlo do oštećenja aviona "embraer E195" grčke kompanije "Maraton erlajnz", sada već bivšeg partnera "Er Srbije", iz nacionalne kompanije navode da se neće oglašavati u vezi sa detaljima sve dok je istraga u toku.
RT Balkan istražuje šta je uzrokovao vanredni događaj prilikom poletanja aviona sa beogradskog aerodroma "Nikola Tesla", kada je došlo do sudara trupa letelice sa svetlima uzletno-sletne piste, te sa drugim objektima i antenama na pisti zbog kojih je avion posle 20 minuta i vraćen u Beograd.
Portal "Tango siks" navodi da je razlog, po svemu sudeći, pogrešna pozicija za poletanje (intersekcije D5 – sa koje je prema procedurama zabranjeno poletanje, umesto sa intersekcije D6 sa koje su najverovatnije i imali proračune da prvobitno starttuju), odnosno to što je avion poleteo gotovo sa pola piste.
Petar Vojinović, osnivač, glavni i odgovorni urednik vazduhoplovnog portala "Tango Siks" za RT Balkan kaže da je kontrolor leta iz tornja video da je posada pogrešila, da ih je tri puta upozorio, ali da su oni nastavili po svom.
"Pošto imaju pravo da krajnju odluku donose oni, posada je ipak poletela – i to se desilo", kaže Vojinović.
Povodom kritika da je grčka kompanija "Maraton erlajnz" mala i neiskusna kompanija, koja je angažovana po principu mokrog lizinga od strane "Er Srbije" zbog naprasnog povećanja flote od 100 odsto, te da zbog toga ima i mlade i neiskusne pilote, Vojinović kaže to nije adekvatan argument i da su Grci validan poslovni partner.
"Bez obzira da li je kompanija velika ili mala, da li posluje godinu ili 30 godina, regulatorna tela traže iste papire, iste standarde, a onaj koji iznajmljuje sve to mora da proveri i na kraju se posluje po našim procedurama, tj. standardima 'Er Srbije'", navodi urednik "Tango siksa" i napominje da će strukovna istraga pokazati šta se sve dogodilo.
Ako se dokaže da je posredi ljudski faktor, dodaje, to može da se dogodi svakoj avio-kompaniji na svetu, "jer ne stoji da su srpski piloti bolji od grčkih".
"Ne postoji neiskusan pilot, postoji samo onaj koji je u standardu ili to nije", poručuje Vojinović.
Naš sagovornik objašnjava da se u suvom zakupu (draj lizing) privatnih aviona iznajmljuje samo letelica, dok mokri zakup (vet lizing) uključuje i čitav niz usluga, kao što su posada, održavanje, osiguranje.
"Ovde su piloti bili stranci, ali ne stoji da su srpski piloti npr. bolji od stranih. I to što je avion pre toga bio na remontu desetak dana u Atini, isto ništa ne znači, jer je i to potpuno normalno", zaključuje naš sagovornik.
Podsetimo, avion je pretrpeo vidna oštećenja, ima više velikih rupa u trupu, oštećen rep i desno krilo. Na sreću, na letu nije bilo povređenih putnika.
Evo kako je izgledao E-195 reg. OY-GDC kompanije Marathon airlines koji leti za ErSrbiju večeras posle prinudnog sletanja na BEG.😕 pic.twitter.com/crLJURHeDa
— Peđa Vučetić (@Pedjijatar) February 18, 2024
Pretpostavke su da će popravka aviona trajati poprilično dugo, međutim, to više nije briga "Er Srbije" koja je danas prekinula saradnju sa kompanijom "Maraton Erlajnz".
"'Er Srbija'' je danas obavestila 'Maraton erlajnz' da sa tom kompanijom raskida saradnju, tako da već od sutra, 21. februara, nijedan let 'Er Srbije' više neće biti obavljen letelicama te grčke kompanije. Letovi koje je trebalo da obavi 'Maraton erlajnz' biće raspoređeni na druge avione u floti, da bi se održao kontinuitet saobraćaja", piše u saopštenju srpskog nacionalnog avio-prevoznika.