Svet

"Vašington post" o F-16 u Ukrajini: Malo aviona, još manje pilota i nedovoljno naoružanja

Avioni američke proizvodnje mogli bi doživeti istu sudbinu u Ukrajini kao i tenkovi iz SAD
"Vašington post" o F-16 u Ukrajini: Malo aviona, još manje pilota i nedovoljno naoružanjaGetty © Rasid Necati Aslim/Anadolu

Dugoočekivani borbeni avioni F-16 trebalo bi da lete iznad Ukrajine za nekoliko nedelja, ali ukrajinski i zapadni zvaničnici sada upozoravaju da je malo verovatno da će letelica, koju je Kijev nekada smatrao za sredstvo koje će promeniti tok sukoba, odmah uticati na dešavanja na bojnom polju, gde Rusija polako napreduje, prenosi "Vašington post".

Jednostavno je premalo aviona i previše ruskih sistem PVO koji mogu da ih obore, što znači da će prvi F-16 verovatno služiti za jačanje ukrajinske PVO, tj. za obaranje vazdušnih ciljeva poput raketa, dronova i aviona, a ne za udare na kopnene snage ruske vojske, piše američki list.

Kako se navodi, zvaničnici su izjavili da je malo verovatno da će avioni, bar u početku, leteti blizu linije fronta, što znači da ostaje nejasno da li će uopšte biti u stanju da odvrate ruske avione od ulaska u vazdušni prostor Ukrajine.

Podsećanja radi, Belgija, Danska, Holandija i Norveška su obećale da će Ukrajini donirati oko 80 višenamenskih aviona F-16, ali većina letelica će biti isporučena tek za nekoliko godina. Istovremeno, SAD koje su dozvolile isporuku ovih aviona iz NATO zemalja se nisu obavezale da će Kijevu dati avione ove vrste.

Iako zvaničnici nisu rekli koliko će tačno aviona biti isporučeno do kraja godine, procenjuje se da se radi o brojci od oko 20 letelica, dok se očekuje da će svega šest pilota završiti obuku do kraja leta zbog ograničenog broja mesta na programu i konstantnih odlaganja.

Ograničeni uticaj koji će F-16 imati na tok sukoba, mogao bi dovesti do pogoršanja odnosa Kijeva i njegovih zapadnih sponzora, piše američki list. Navodi se i da američki zvaničnici već duže vreme govore da ovi avioni neće obezbediti odlučujuću prednost ukrajinskoj vojsci zbog snažne PVO Rusije, dok njihove ukrajinske kolege odgovaraju da "Zapad isporučuje premalo i prekasno".

Tako je i sam Zelenski izjavio da je Ukrajini potrebno više od 100 F-16, kako bi se suprotstavila ogromnom ruskom vazduhoplovstvu, kao i da je broj koji će dobiti "nedovoljan". Pojedini analitičari su još skeptičniji od Zelenskog. 

"Već smo viđali ovaj rutinski šablon kada je u pitanju zapadna vojna oprema za Ukrajinu. Postoji hitna potreba za njom. Ali često do trenutka kada se isporuči, ta neposredna operativna potreba postaje ništavna na osnovu stope njene primene na bojnom polju", smatra Beka Vaser iz Centra za novu američku bezbednost.

Istovremeno, neimenovani zvaničnik ukrajinske vojske rekao je da su "desetine" pilota određene za obuku na F-16, ali da je ograničen broj instruktora i kapaciteta za obuku primorao Ukrajinu da šalje jednu po jednu grupu pilota i tehničara.

Četiri meseca časova engleskog jezika u Velikoj Britaniji za učenje ključne terminologije prethode radu sa avionom, što čitavu obuke čini procesom za koji je potrebno godinu dana, čak i za iskusne pilote, piše "Vašington post". Takođe, Ukrajina nije u stanju pošalje previše iskusnih pilota na tako dugo odsustvo, jer su joj oni potrebni za borbene operacije, izjavio je pomenuti ukrajinski zvaničnik.

"Glavno ograničenje je količina aviona i vreme obuke. Ako Rusija ima 300 (borbenih aviona), a vi mnogo manje, ne možete da ih koristite kako treba. Nećemo ih koristiti previše blizu Rusa zbog pretnje PVO", rekao je zvaničnik, dodajući da Ukrajini nedostaje određena tehnička oprema i dodatna obuka za tehničare.

Nedostatak naoružanja i problem zaštite

Prema pisanju američkog lista, još jedan problem za ukrajinsku vojsku predstavlja i manjak raketa za američke avione. Naime, u normalnim okolnostima F-16 može nositi čitav niz raznovrsnog oružja koji mu omogućava dejstvo po neprijateljskim letelicama i kopnenim položajima.

Međutim, Aleksandar Sirski glavnokomandujući ukrajinske vojske, je u skorašnjem intervjuu za "Gardijan" izjavio da će ovi avioni leteti na "najmanje 25 milja (oko 40 km) udaljenosti od linije fronta". To znači da Ukrajina najverovatnije neće koristiti ove avione za udare po ciljevima u Rusiji.

Jedan od zvaničnika ukrajinske vojske je za "Vašington post" izjavio i da će ukrajinski F-16 nositi rakete vazduh-vazduh AIM-120, koje spadaju u široku porodicu projektila zajedno sa municijom za sisteme PVO NASAMS, koje Ukrajina takođe koristi.

Iako jedna od varijante ove rakete ima domet od oko 160 km – čime prevazilazi deo drugih sredstava koje koriste Oružane snage Ukrajine – izvor američkog lista smatra da ukrajinska vojska već ima nedovoljnu količinu AIM-120, koju će morati da podeli između F-16 i NASAMS-a.

Takođe, navodi se da još jedan problem predstavlja i zaštita američkih aviona na zemlji, budući da su svi ukrajinski aerodromi u dometu ruskih raketa, čemu u prilog svedoče i skorašnja uništavanja pojedinih letelica koje su ostavljene na pistama.

Prema rečima jednog od ukrajinskih zvaničnika, za Kijev je "nemoguće" da izgradi betonske hangare i u potpunosti zaštiti letelice tokom trajanja sukoba. Umesto toga, ukrajinska vojska koristi tehnike kamufliranja i na aerodromima raspoređuje makete aviona kao mamce. 

Istovremeno, Rusija se već uveliko priprema za dolazak F-16, pa je tako protekle godine, kako piše američki list, lansirala nekoliko raketa iz sistema S-400 sa "lažnim bojevim glavama", koje su iz Džankoja sa Krima došle do grada Kremenčuka na oko 320 km udaljenosti, kako bi testirala domet ovog sistema.

F-16 nedovoljno dobro unapređenje

Iako će F-16 svakako biti pojačanje za Ratno vazduhoplovstvo Ukrajine, koje raspolaže sa avionima Su-27, MiG-29, Su-24 i Su-25, radi se o starijoj generaciji borbenog aviona u odnosu na one koje se nalaze u upotrebi ruske avijacije, piše "Vašington post" pozivajući se na reči Mišela Kurana, bivšeg pilota F-16.

"F-16 ima senzore i rakete koje mogu pratiti i dejstvovati po ciljevima koje piloti ne mogu videti sopstvenim očima, što će im omogućiti da se drže dublje u pozadini i izbegnu neprijateljsku vatru", rekao je Kuran.

Međutim, kako navodi kompleksnost ovog aviona biće pravi izazov za Ukrajinu, budući da letelica zahteva konstantno održavanje, koje moraju sprovoditi tehničari specijalizovani za motore, gorivo i avioniku.

"Mislim da ljudi čekaju taj ključni trenutak kada će avioni stići i sve promeniti, a to jednostavno ne funkcioniše tako. Komplikovani su. Kompleksni su za održavanje i korišćenje", smatra bivši pilot F-16.

Možda i najbolje previđanje o tome kako će se ovaj avion provesti u Ukrajini, dala je gorepomenuta Beka Vaser koja je izjavila da postoji velika šansa da će F-16 pratiti put američkih tenkova "abrams", a svi već dobro znamo kako su se oni pokazali.

image