"Špigl": Uprkos sankcijama, ruska nafta preplavljuje Evropu
Pomorski tokovi u svetu prilično se promenilo od početka uvođenja antiruskih sankcija. Tankeri sa ruskom naftom više ne idu ka zapadu, već ka istoku - ka Turskoj, Saudijskoj Arabiji i Indiji, izveštava "Špigl".
Kompanija "Kpler", koja ispituje globalne lance snabdevanja, prati kretanje tankera i teretnih brodova. Analitičar Viktor Katona iz "Kplera", sadašnju situaciju na svetskim okeanima opisuje kao "suludu".
Najmanje dva tankera sa ruskom naftom svakog dana stižu u indijske luke, što iznosi 70 tankera mesečno, tvrdi Katona, a to je ogromna količina nafte.
Nove destinacije za rusku naftu na Istoku
Od početka konflikta u Ukrajini, Evropska unija je proglasila nekoliko paketa antiruskih sankcija. Od decembra, ruska nafta nije smela da se uvozi u EU pomorskim putem, a od februara ove godine važi embargo na dizel i benzin.
"To ne znači da ruska nafta neće dolaziti na evropska tržišta u prerađenom stanju", smatra Katona. Kako pokazuju podaci, nove destinacije za rusku naftu nalaze se na istoku, najviše u Indiji.
Indija je u aprilu isporučila EU više goriva nego ikad ranije. Kao dobavljač goriva, Indija je pretekla Saudijsku Arabiju. Ove dve zemlje popunjavaju najveći deo praznine u snabdevanju Evrope.
Za razliku od Saudijske Arabije, Indija nije zemlja sa velikim rezervama nafte. "Apsolutno je prirodno da je Indija kupuje rusku naftu", kaže Katona. "Ako imamo u vidu količine koje kupuje Indija, to je zapravo neizbežno."
Visoki predstavnik EU za spoljnu politiku Žozep Borelj je ove nedelje došao do sličnog zaključka: "Ako dizel ili benzin, koji se proizvode od ruske nafte, dolaze u Evropu iz Indije, to je zaobilaženje sankcije. Države članice EU moraju da preduzmu akciju", rekao je Borelj za "Fajnenšel tajms".
Indijsko viđenje ukrajinskog konflikta
Odgovor iz Nju Delhija je stigao veoma brzo: Borelj treba da pročita propise EU, poručio je indijski ministar spoljnih poslova. Drugim rečima, to što Nju Delhi radi nije protiv evropskih pravila.
Osim toga, Indija ne podržava sankcije Moskvi. Naprotiv, dok je ranije uvoz nafte iz Rusije bio preskup za indijske kompanije, to se promenilo na početku konflikta u Ukrajini. Rusija je postala najveći dobavljač nafte za Indiju. Prošlog meseca, ova zemlja je uvozila oko dva miliona barela ruske nafte dnevno, što čini skoro 40 odsto njenih potreba. Pre početka invazije, uvoz je iznosio oko jedan odsto.
Činjenica da deo ove nafte sada nalazi i put do Evrope nije protiv propisa EU, zato što se ovi rafinisani proizvodi smatraju indijskim.
Nju Delhi je jasno stavio do znanja da Indija ima svoje viđenje ukrajinskog konflikta, koje se razlikuje od zapadnog. Sada se postavlja pitanje koliko su sankcije delotvorne i da li je uopšte moguće proglasiti embargo na rusko gorivo.
Osim toga, neke od indijskih rafinerija nalaze se u vlasništvu ruskih kompanija. U Indiji, rafinerija Vadinar je skoro 50 odsto u vlasništvu ruske kompanije "Rosnjeft".
Ko sve zarađuje od ruske nafte
Finski istraživački centar tvrdi da treće zemlje, poput Turske, Singapura, Kine, Ujedinjenih Arapskih Emirata i Indije, deluju kao praonice novca. Ovih pet zemalja je enormno povećalo uvoz sirove nafte iz Rusije, a porastao je i izvoz rafinisanih naftnih derivata u Evropu, SAD i Australiju.
Drugi posmatrači, poput bivšeg Obaminog savetnika Džejsona Bordofa, ne vide u tome problem. Spremnost Indije da kupuje rusku naftu nije rupa u sistemu, izjavio je Bordof za "Blumberg", već je zapravo poželjna. "To je deo plana zapadne alijanse da ekonomski naškodi Putinu, a da sebi ne nanese nikakvu štetu."
Kada je naftni embargo stupio na snagu, pojavila se zabrinutost da će kao rezultat nestašice globalna cena nafte naglo porasti. Moskva bi, u tom slučaju, imala koristi od sankcija, a stradale bi siromašnije zemlje. Kako bi sprečile takav scenario, EU i zemlje G7 su proglasile gornji limit cena za rusku naftu. Sve dok je cena manja od 60 dolara, zapadnim pomorskim kompanijama i osiguravajućim kompanijama dozvoljeno je da isporučuju rusku naftu u treće zemlje. Pošto zapadne osiguravajuće kompanije dominiraju tržištem naftnih tankera, Rusiji će biti teško da proda svoju naftu.
Analitičar Katona iz "Kplera" smatra da plan sa ograničenjem cena nema velikog osnova u stvarnosti. Njegova istraživanja pokazuju da je na scenu stupila siva ekonomija.
Kompanije sa nejasnim vlasništvom, sa sedištem na Bliskom istoku i u Aziji, preuzele su veliki deo logistike. Za razliku od pre godinu dana, sada je teško odrediti ko i po kojoj ceni kupuje rusku naftu. Prema "Ekonomistu", podaci iz indijske i kineske carine pokazuju da se ruski poslovi sa naftom razvijaju mnogo bolje nego što se to očekivalo u početku.
"To je situacija u kojoj svi dobijaju", objasnio je Katona za "Špigl". "Rusija ne mora da smanjuje proizvodnju, a treće zemlje na tome dobro zarađuju."