Svet

Srpska deonica brze pruge prva u Evropi sa novim sistemom bežične komunikacije

Modernizacija ove železničke linije je vodeći projekat mađarsko-kineske saradnje, šef mađarske diplomatije Peter Sijarto
Srpska deonica brze pruge prva u Evropi sa novim sistemom bežične komunikacije© M.M./ATAImages

Dileme koje su u poslednje vreme bile prisutne kada je reč o nastavku gradnje brze pruge između mađarske i srpske prestonice otklonjene su nakon razgovora članova državne delegacije iz Budimpešte s kineskim partnerima.

Šef mađarske diplomatije Peter Sijarto je, po završetku razgovora sa svojim kineskim kolegom Vang Jijem, izrazio optimizam u pogledu nastavka rekonstrukcije i planova za završetak brze pruge Budimpešta - Beograd, piše "Politika".

Modernizacija ove železničke linije je, kako je rekao, vodeći projekat mađarsko-kineske saradnje.

Završetkom tog posla Mađarska će postati vodeća zemlja, kada je reč o transportu robe iz grčkih luka u Evropu, očekuje Sijarto i dodaje da će modernizacija pruge biti završena do 2025. On pritom nije precizirao da li će to biti početkom ili krajem godine.

Ta tema našla se na dnevnom redu mađarsko-kineskih razgovora u Pekingu, gde ovih dana boravi delegacija iz Budimpešte, predvođena premijerom Viktorom Orbanom.

Ugledni mađarski ekonomski portal "Svetska ekonomija" piše da izvođači radova na rekonstrukciji pruge na srpskoj strani "u principu ispunjavaju mađarske železničke propise", ali da "nisu dobili sertifikat za rad na mađarskim prugama".

Prema pisanju "Svetske ekonomije", nejasno je i kakva će očekivanja budući domaći mađarski operater MAV imati od vozova koji saobraćaju domaćim kolosecima, a nema ni vesti da MAV želi da raspiše tender za javnu nabavku za vozove namenjene ovoj pruzi. Ipak, očekuje se da te nedoumice budu rešene posle najnovijih razgovora u Pekingu.

Takođe se navodi da će na mađarskoj deonici pruge vozovi moći da se kreću maksimalnom brzinom od 160, umesto planiranih 200 kilometara na čas i da će brzi voz saobraćati između dve prestonice bez presedanja putnika.

Podseća se i da je srpska deonica prva u Evropi opremljena sistemom bežične komunikacije.

Više od 54 odsto uređaja i rešenja za liniju između Beograda i Novog Sada napravljeno je u Kini, navodi portal.

Ukazuje se i na važnost nastavka gradnje ove pruge do Grčke, odnosno na uspostavljanje direktne železničke veze zemalja našeg regiona s lukom Pirej, a preko nje i sa azijskim tržištem.

Kineski "Global tajms" izveštava o ovoj pruzi kao o uspešnoj priči i navodi da je na njenoj brzoj deonici između Beograda i Novog Sada do sada putovalo 2,93 miliona ljudi, dodajući da ona uspešno funkcioniše već godinu dana.

List ovu investiciju naziva jednom od vodećih u međunarodnoj saradnji "Jedan pojas, jedan put", koju je pokrenula Kina.

Vozovi između Beograda i Novog Sada saobraćaju brzinom od 200 kilometara na sat, zahvaljujući čemu je vreme putovanja između dva grada smanjeno s prethodnih 90 na 30 minuta, piše list i podseća da je ovo prva brza pruga u Srbiji.

"Global tajms" iznosi žalbe putnika da je voz koji je kretao iz Budimpešte u 19 časova u Beograd stizao sutradan u 8.30, iako je za putovanje automobilom potrebno od pet do šest časova.

Inače, u Pekingu je potpisano nekoliko međudržavnih sporazuma o saradnji Mađarske i Kine u više oblasti, a najviše pažnje posvećeno je jačanju ekonomskih veza.

Mađarska ekonomija bi se, prema rečima šefa njene diplomatije, znatno teže izborila da ostane na putu rasta bez kineskih investicija.

Očekuje se da će Mađarska udvostručiti prošlogodišnji rekord investicija od 6,5 milijardi evra, pri čemu veliki deo dolazi od kineskih kompanija.

"Mađarska, tačka susreta zapadnih i istočnih investicija, ima proizvodne pogone tri najveća nemačka proizvođača automobila, a uskoro i pet od 10 najvećih proizvođača baterija na svetu. Te investicije obezbeđuju ekonomski rast i sprečavaju masovni gubitak radnih mesta", rekao je Sijarto.

On je upozorio na negativne posledice prekida ekonomskih veza između Evrope i Kine.

Podsetio je da su veze s Rusijom, jedna po jedna, raskidane u proteklih 18 meseci, uprkos činjenici da su bile "temelj ekonomskog rasta". Evropska ekonomija, prema rečima Sijarta, ne bi bila konkurentna bez saradnje sa Kinom, a prekid tih veza bio bi "tragičan i protivan interesima Mađarske".

On je svom kineskom kolegi obećao da će Mađarska odbaciti i opstruirati sve "nerazumne predloge koji bi ograničili ili prekinuli kinesko-evropsku saradnju".

image