Ekonomija

Najveći proizvođač hrane upozorava: Cene će nastaviti da rastu i ove godine

Porast cena će biti ciljan i implementiran samo tamo gde je opravdan inflacijom troškova, tvrde iz kompanije "Nestle"
Najveći proizvođač hrane upozorava: Cene će nastaviti da rastu i ove godinewww.globallookpress.com © Jin Mamengni/XinHua

Trend rasta cena osnovnih namirnica nastaviće se i ove godine, upozorava najveća svetska kompanija za proizvodnju hrane i pića "Nestle".

Iz kompanije navode da su u 2022. podigli cene za 8,2 odsto, ali da to nije dovoljno da bi se pokrio rast u troškovima koji je ugrozio profit.

"I dalje smo u situaciji u kojoj pokušavamo da popravimo svoju marginu, i kao i svi potrošači širom sveta, pogođeni smo inflacijom. Pokušavamo da saniramo tu štetu", rekao je Mark Šnajder, direktor švajcarske kompanije.

Kako se ističe, porast cena biće "ciljan i implementiran samo tamo gde je opravdan inflacijom troškova". Međutim, Šnajder nije precizirao koji brendovi njegove kompanije će poskupeti.

Među više od 2.000 brendova "Nestle", nalaze se hrana, kafa, konditorski proizvodi, kao i hrana za bebe. 

Prethodno su sa sličnim upozorenjima u javnost izašli "Unilever", "Koka kola", "Hajniken" i "Kolgejt-palmoliv", a na osnovu sve većih troškova energije i radne snage.

"Verovatno smo prošli vrh talasa inflacije, ali cene još uvek nisu dostigle maksimalni nivo", napomenuo je Grejem Pitketli, direktor finansija "Unilevera".

Cene žitarica, energije i mlečnih prerađevina trenutno stagniraju na visokom nivou. 

Troškovi radne snage i logističke rastu, dok cene žitarica, energije i mlečnih prerađevina trenutno stagniraju na visokom nivou, što znači da su male šanse da će cene hrane i drugih proizvoda u prodavnicama opasti u narednom periodu, piše Si-En-En.

Američki medij dodaje da proizvođači hrane moraju da održe balans između rastućih troškova koji pritiskaju marginu profita i naglog i agresivnog podizanja cena koje odbija kupce.

Kompanija "Unilever" imala je pad od 2,1 odsto u 2022. godine, dok je "Nestle" pad prodaje u drugoj polovini godine delom pripisao višim cenama proizvoda. 

Pored toga, velike kompanije nailaze na problem u saradnji sa lancima prodavnica usled "napetih pregovora", pa je tako "Unilever" potvrdio da njihovi parnteri najpre zahtevaju čvrste dokaze rasta troškova za proizvođače, pre nego što dozvole povećanje cena u maloprodaji.

Tu priliku će iskoristiti lanci prodavnica koji imaju sopstvene "generičke" brendove, piše Si-En-En i navodi da trend prodaje tih proizvoda već raste u Americi i Evropi.

Najveći francuski lanac supermarketa "Karfur" već pregovara sa snabdevačima kako bi se, koliko je to moguće, ograničio rast cena, čime bi se zaštitila kupovna moć potrošača.

Prelazak potrošača na jeftiniju verziju istog proizvoda je trend koji je već uznapredovao 2022. godine u svim marketima "Karfura" širom sveta, uključujući Španiju, Italiju, Brazil, Argentinu i Tajvan, naveo je direktor kompanije Aleksandar Bompar.

image