Magazin

Ljubav u doba inflacije: Kako viši troškovi života utiču na naš emotivni život

Doba inflacije umešalo je svoje prste i u emotivni život, a umesto leptirića u stomaku mladi sada imaju i osećaj gorčine: hoću li moći finansijski da podnesem ulazak u vezu? Ovo pitanje muči mnoge milenijalce, pa čak i pripadnike generacije Zed, koji se u borbi za opstanak odriču emotivnog života zarad postizanja ličnih i karijernih ciljeva.
Ljubav u doba inflacije: Kako viši troškovi života utiču na naš emotivni život© Canva / Katya_Bratova

U doba kada je "svajpovanje" (prevući prstom preko slike osobe koja vam se svidela) na aplikacijama poput Tindera postalo podjednako uobičajeno kao i pozdrav na ulici, svet upoznavanja i romantičnih sastanaka prošao je kroz duboku transformaciju. Moderne aplikacije za onlajn upoznavanje, pa i evolucija društvenih normi, umnogome su uticali na to kako pristupamo romantici, međutim, postoji još jedan faktor koji utiče na to kako se danas upoznajemo, a to je porast troškova života. Sve više i više ljudi plaši se da otpočne emotivni odnos jer nisu sigurni da li ga finansijski mogu priuštiti, a nivo njihove usamljenosti utiče i na mentalno zdravlje, pa i na produktivnost.

Zarad postizanja ravnoteže između ličnih i karijernih ambicija i potreba kao pojedinaca, mnogi, posebno mladi ljudi, danas osećaju pritisak, pa čak i anksioznost zbog visokih troškova života, a kako finansijska pitanja postaju sveprisutna u našim životima, neminovno je da su se dotakla i emotivnog segmenta, odnosno upoznavanja i ulaska u veze i brakove.

Strah od finansijske nestabilnosti

Jedan od ključnih razloga zbog kojih ljudi danas izbegavaju  ulazak u emotivni odnos jeste strah od finansijske nestabilnosti, koja je danas verovatno veća nego ikada. Dok su u prošlosti izlasci bili daleko jednostavniji i svedeniji, a samim tim i priuštiviji, danas mladi razmišljaju o tome kako će platiti račun u restoranu za dvoje, ili odlazak u bioskop ili pozorište. U vreme sveprisutne ekonomske nesigurnosti, ovakvi troškovi mogu postati veliko opterećenje za budžet milenijalaca ili mlađih generacija.

Anketa sprovedena među mladima pokazala je da čak 60 procenata ispitanika pokazuje znake zabrinutosti zbog troškova vezanih za izlaske, a ovi rashodi se ne odnose samo na cenu hrane i pića u restoranima ili kafićima, već i na putovanja, pa i poklone partnerima. Stoga ne iznenađuje ni činjenica da mnogi mladi osećaju potrebu da se finansijski osiguraju pre nego što se upuste u neku ozbiljnu vezu, pai brak.

Onlajn upoznavanje kao jeftinija alternativa

Zbog straha od visokih troškova koji su (nažalost) deo tradicionalnih izlazaka i sastanaka udvoje, sve više ljudi okreće se onlajn upoznavanju, kao alternativnom načinu pronalaženja partnera, dok aplikacije za upoznavanje doživljavaju ekspanziju jer omogućavaju "jeftiniji" način upoznavanja. Kako jeftiniji? Jednostavno: kroz komunikaciju preko takvih aplikacija, pa čak i društvenih mreža, ostavlja se prostor za upoznavanje bez inicijalnih troškova izlaska, kao i diskutovanje o finansijama i očekivanjima i pre ulaska u neki dublji odnos. Na taj način, mladi obično štede vreme, ali i novac i ne ulaze u odnose koje ne mogu finansijski ispratiti.

Primera radi, jedan izlazak u restoran za dvoje, imajući u vidu današnje cene, može koštati blizu 10.000 dinara: cene obroka kreću se od 1.000 dinara pa naviše po osobi (uzećemo prosečnu vrednost od 1.500 dinara - puta dva, to je 3.000), zatim, tu je i par pića za njega i nju (čaša vina oko 500 dinara, čaša viskija takođe, dok se cene koktela kreću između 500 i 1.000 dinara - puta dva, to je još 3.500 do 4.000), a tu je i nešto slatko za kraj - cene dezerta su 500 do 1.000 dinara - dakle još prosečno 1500 dinara za dvoje. Tu je i bakšiš ljubaznom konobaru, parking u blizini restorana ili eventualno taksi - pri čemu se dolazi do iznosa izlaska od oko 10.000 dinara. Jednom i nije strašno, ali ukoliko se ovakvih sastanaka zaređa tri ili četiri u nizu, "udarac" na budžet je evidentan.

image