Magazin

Zbog čega se svetla u avionu prigušuju tokom večernjih i noćnih letova

Mnogi smatraju da se svetla u avionskoj kabini tokom leta prigušuju kako bi putnicima bilo jednostavnije za zaspu. U stvarnosti ova praksa nema nikakve veze sa spavanjem, već sa nečim mnogo važnijim.
Zbog čega se svetla u avionu prigušuju tokom večernjih i noćnih letova© Canva / kyonntra

Sigurno ste primetili da se tokom kasnih večernjih i noćnih letova svetla u avionu prigušuju, ili čak potpuno gase. Ukoliko ste i vi, kao i mnogi drugi, pomislili da se na taj način letačko osoblje trudi da vam koliko-toliko pomogne da se odmorite i brže utonete u san - prevarili ste se. Iako je stjuardima i stjuardesama vaš mir zaista uvek visoko na lestvici prioriteta, bezbednost je nešto što je na samom vrhu.

Prigušena svetla na noćnim letovima su važna sa aspekta bezbednosti

Iako niko od putnika u avionu nije "na radnom zadatku", njihova uloga u bezbednosti je vrlo značajna - oni su tu da letačkom osoblju pomognu u slučaju neke nepredviđene situacije, pruže prvu pomoć, pa čak i učestvuju u evakuaciji, ukoliko se ukaže potreba. Zato osoblje uvek vodi računa o tome da potencijalne "pomoćnike" rasporedi tako da budu bliži izlazima.

Ali, u situacijama kada stvari izmiču kontroli i kada je potrebna munjevita reakcija i osoblja i putnika, veliku ulogu igra i osvetljenje u avionu, naročito kada je napolju mračno. Baš zato se svetla na letovima prigušuju, kako bi se vid svih u kabini adaptirao na nizak nivo osvetljenja, a vodilje na podu kabine postale uočljivije, otkrila je stjuardesa Su Fogvel za magazin "Travel + Leisure".

Iz istih razloga se na dnevnim letovima svetla u kabini uvek drže uključena, čak iako su u pitanju duga putovanja na kojima bi putnici najradije zadremali. Ukoliko bi se, primera radi, svetla u kabini prigušila, a avion našao u opasnosti koja zahteva evakuaciju, putnici bi, nakon boravka u mraku ostali zaslepljeni svetlošću spolja, a samim tim bili i životno ugroženi.

I "roletne" na prozorima aviona igraju značajnu ulogu u bezbednosti

Oni koji često lete avionom su već napamet naučili proceduru za poletanje i sletanje - "roletne" na prozorima uvek moraju biti podignute do kraja, svi putnici vezani sigurnosnim pojasevima, sedišta uspravljena, a stočići fiksirani za sedište ispred. Iako se može učiniti da ovo nema nikakve veze sa bezbednošću, to nije tako.

"Podizanje zastora za prozore tokom poletanja i sletanja olakšava stjuardesama da procene sve spoljašnje opasnosti, poput požara ili krhotina letelice, koji bi mogli da ometaju evakuaciju u ekstremnim slujčajevima", objasnio je pilot Patrik Smit za magazin "Travel + Leisure". Takođe, putnici tako mogu uočiti nešto što potencijalno može predstavljati opasnost i o tome obavestiti osoblje.

image