Magazin

Piloti ne smeju da nose bradu, a razlog će vas iznenaditi

Da li ste ikada videli pilota sa bradom? Šanse su male, gotovo jednake nuli jer u avijatici postoji striktno pravilo da dok su na dužnosti oni ne smeju nositi bradu.
Piloti ne smeju da nose bradu, a razlog će vas iznenaditi© Canva / Latino Life

Zanimanje pilota ima mnogo prednosti, ali - ima i jednu "manu", koja se, istina, odnosi samo na muškarce. Većina avio-kompanija ima striktno pravilo koje kaže da piloti ne smeju da imaju bradu kada su na poslu, odnosno da u kokpit aviona moraju ući sveže obrijani. Zbog čega je to tako? Odgovor je povezan sa bezbednosnim merama.

"Kako maske sa kiseonikom ne bi izgubile svoju funkcionalnost, avio-kompanije su osmislile pravilo da piloti uvek moraju biti glatko obrijani na letovima", pojasnili su predstavnici Federalne Avijatičke Administracije.

Kako su povezani brada i bezbednost u avionu 

Piloti su na letu odgovorni za sve putnike i članove posade, pa je samim tim i njihova sposobnost za nesmetan rad i bezbednost nešto što se ni na koji način ne sme dovoditi u pitanje. Ali, kako brada može uticati na ovo? Odgovor je direktno, jer u slučaju neke vanredne situacije maska sa kiseonikom mora savršeno da nalegne na njihovo lice.

Kada je ono obrijano, to nije teško, ali kada nije, brada može stvoriti problem i onemogućiti potpuno prijanjanje onemogućava, što može dovesti život pilota i svih ostalih ljudi u avionu u rizik, pojasnio je službenik Federalne Avijatičke Administracije (FAA) u intervjuu za portal Thrillist, a preneo Njujork Post.

Pravilo da piloti ne smeju imati bradu nije novitet

Ovo neobično pravilo nije novijeg datuma, već je osmišljeno krajem 20. veka, a tačnije 1987. godine. Pre nego što je uopšte i postavljeno, naučnici su sproveli detaljnu studiju o uticaju brade na delotvornost maske sa kiseonikom, pri čemu se ispostavilo da brada ne samo da onemogućava potpuno prianjanje maske, već i produžava vreme koje je pilotima potrebno da je pravilno stave.

Rezultati su pokazali da je gubitak kiseonika koji se pušta kroz masku bio između 16 i 67 procenata kod pilota koji su imali bradu, što bi u ekstremnoj situaciji moglo ugroziti njihov i život putnika i letačkog osoblja koji se nalaze u avionu. Naravno, kada su van dužnosti, piloti mogu da nose bradu, jer tada nisu odgovorni za živote svih ljudi na letu.

image