Podkast "Lokomotiva": Šta je "NATO pravoslavlje"?
Prethodnih meseci svedoci smo intenzivnog progona pravoslavlja koje sprovodi režim u Kijevu. Vesti, kao što su "raskolnici zauzeli još jedan manastir" ili "molitva u crkvama samo na ukrajinskom" slikovito opisuju nasilje nad imovinom i vernicima kanonske Ukrajinske pravoslavne crkve.
Na temu verskih progona u Ukrajini od strane kijevskog režima, o pokušajima instrumentalizacije vere u projektima kreiranja novih nacionalnih identiteta na postsovjetskom i postjugoslovenskom prostoru i mesta pravoslavlja u atlantističkom poretku, autori podkasta "Lokomotiva", Marko Nikolić i Tiosav Purić, razgovarali su sa protojerejem-stavroforom Darkom Đogom, profesorom Pravoslavnog bogoslovskog fakulteta Univerziteta u Istočnom Sarajevu i kolumnistom RT Balkan.
Govoreći o formiranju identiteta u Ukrajini, Đogo se osvrnuo na paralele sa sličnim procesima u okvirima srpskog nacionalnog korpusa: "Mene su čudili komentari poznanika, politikologa, iz Kijeva, pa čak i Moskve, kojima nije bilo jasno kako sam ja državljanin Bosne i Hercegovine, a ne identifikujem se sa time. Promenio sam zvanične isprave u četiri države od svog rođenja, ali identitet je stariji od toga. Pobrisanost nacionalnih identiteta davala je prostor za upisivanje raznih političkih sadržaja, u procesu koji nikako nije bio benigne prirode. Političkim inženjeringom obezbeđeno je formiranje ukrajinskog identiteta, u koji se ruski mogao opisati kao uži, zavičajni, iako je prethodno bio širi".
Đogo je ovaj proces u Ukrajini uporedio sa sličnim procesom koji se odvijao, i još se odvija, u Crnoj Gori. Ključno je prepoznati formiranje jednog tzv. šireg identiteta, kao što je crnogorski, a koji će obuhvatiti i "crnogorske građane srpskog predznaka ili porekla" i u kome će srpstvo biti "ambijentalno" nalik "stereo zvuku koji u pozadini cvili, i po potrebi može da se utiša ili pojača".
Na pitanje zašto u svojim javnim nastupima i kolumnama Carigradsku patrijaršiju naziva Crkvom Turske, Đogo objašnjava: "Kako drugačije odgovoriti na uporno nazivanje SPC – Crkvom Srbije. Meni bi to bilo drago u drugačijoj konstelaciji, pošto Srpska pravoslavna crkva ima jurisdikciju i na teritorijama drugih bivših jugoslovenskih republika, pa bi to značilo da je Carigradska patrijaršija jedina međunarodna institucija koja priznaje Srbiju od Šentilja do Đevđelije".
"Problem je u tome što je u vreme raspada Jugoslavije, jedan grčki mitropolit, Nanakis, tvrdio da je u novoj političkoj realnosti prirodno da se jurisdikcija Srpske pravoslavne crkve svede samo na teritoriju Srbije. Kako je geopolitički trend da se Srbija sužava, korišćenje termina kao što je 'Crkva Srbije' može se tumačiti isključivo kao upućivanje pretnje“, dodao je.
Pored navedenih tema, u emisiji je bilo reči i o nasleđu Vizantije, vouk pokretu u Americi i odnosu hrišćanstva i nacionalizma.
Podkast "Lokomotiva" emituje se svake subote u 19 časova.