Srbija i Balkan

Budući srpski piloti u kokpitu "laste" maštaju o "migu 29"

Prijava za treću klasu VSRO traje do 31. jula, a mogu konkurisati svi oni koji do kraja 2024. navršavaju do 30 godina
Budući srpski piloti u kokpitu "laste" maštaju o "migu 29"© FOTO TANJUG/ MINISTARSTVO ODBRANE I VOJSKA SRBIJE/ bg

Konkurs za vojnostručno osposobljavanje rezervnih oficira Vojske Srbije – roda avijacije (VSORO) otvoren je zato što se Vojska Srbije stalno oprema novom tehnikom, što pruža priliku mladima koji su završili bilo koji "civilni" fakultet da postanu čuvari srpskog neba.

"Imamo mnogo novih aviona i helikoptera, a u planu je nabavka još više letelica. Naravno, trebaju nam ljudi koji će upravljati njima", izjavio je zamenik komandanta 252. školsko-trenažne avijacijske eskadrile potpukovnik Miodrag Krstić za "Novosti".

Prijava za treću klasu traje do 31. jula, a mogu konkurisati svi oni koji do kraja 2024. navršavaju do 30 godina.

"Od detinjstva sam maštala da postanem vojni pilot, ali nisam upisala Vojnu akademiju na vreme. Ipak, sve je na kraju došlo na svoje, motivisana sam i dajem sve od sebe da ostvarim taj san. Želja mi je da budem pilot helikoptera H-145M", rekla je za 26-godišnja master biologije s Prirodno-matematičkog fakulteta Jelena Stević iz Kragujevca, koja sada prolazi obuku u okviru druge klase s još dvojicom kolega.

Prva stanica na putu do zvanja pilota je VMA, gde se obavljaju lekarski pregledi, slede padobranske obuka i skokovi, zatim tehnička učionica. Detaljno se upoznaju s uređajima i sistemima Utve 75, aviona na kom će se obučavati.

Sledi dolazak u 252. školsko-trenažnu avijacijsku eskadrilu, gde na zemlji uče kako se pilotira avionom – od ulaska u kokpit, preko pregleda instrumenata, kako se poleće, rade zaokreti, sleće. Onda sedaju u avion a na instruktorima je da procene da li mogu da postanu piloti aviona ili helikoptera.

Specijalistička i letačka obuka na Vojnoj akademiji

Na šestomesečnom kursu na Vojnoj akademiji prolaze kroz opštu vojnu, stručno-specijalističku i letačku obuku. Iako lete u manjem obimu nego kolege s Vojne akademije, potpukovnik Krstić kaže da to nije nikakav hendikep.

"Kasnije, kroz karijeru u jedinici, oni će imati priliku da nadograde svoje znanje. U tih šest meseci na Vojnoj akademiji leteće na avionu 'lasta'. Imaće nalete u sklopu osnovnog i akrobatskog letenja, što je prvi razdeo letačke obuke. Kada kandidat završi obuku na prvom razdelu, biće promovisan u potporučnika Vojske Srbije. Ali tek završetkom kompletne obuke na avionu 'lasta' kandidat stiče zvanje potporučnika-pilota", precizirao je Krstić za "Novosti".

Diplomcu Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja i kandidatu prve klase VSORO potporučniku Milanu Šariću ostalo je još mesec ili dva do sticanja zvanja pilota.

"Imao sam samostalni let, bilo je odlično. Završavamo razdeo grupnog letenja, onda nastavljamo sa instrumentalnim. Danas je poslednji samostalni, sledeći je ispitni let", rekao je Šarić, te dodao da voli letenje i da, kao i većina kandidata, želi da leti na migu 29.

"Ko je motivisan i želi da postane pilot, neka se obavezno prijavi", poručio je Šarić. 

image