Svet

Vašingtonu smetaju ruski avioni u Turskoj, iz Ankare odgovor: Sankcije su vam neefikasne

Vašington vrši novi pritisak na zemlje kako bi pojačala sankcije Rusiji, ali Turska odgovara da su one neefikasne
Vašingtonu smetaju ruski avioni u Turskoj, iz Ankare odgovor: Sankcije su vam neefikasnewww.globallookpress.com © IMAGO/Peter Seyfferth/finephotoa

Američki zvaničnici vrše pritisak na Tursku da zaustavi ruske aviokompanije da lete avionima američke proizvodnje u i iz zemlje, rekli su zvaničnici upoznati sa razgovorima,

To je novi pritisak Vašingtona da zemlje sprovedu sankcije koje su uvedene Moskvi od početka vojne operacije u Ukrajini.

To nije sve, prema podacima tog medija, visoki američki zvaničnici upozorili su prošlog meseca da turskim pojedincima prete zatvorske ili novčane kazne, gubitak izvoznih privilegija i druge mere ako pruže usluge poput dopunjavanja goriva i rezervnih delova za avione američke proizvodnje koji lete u i iz Rusije i Belorusije kršeći kontrole uvedene prošle godine.

Pomoćnica američkog sekretara za trgovinu Tea Rozman Kendler prenela je tu poruku turskim zvaničnicima tokom posete Turskoj u decembru, rekli su zvaničnici.

Portparol Ministarstva trgovine rekao je da ne može da komentariše detalje, ali da je Kancelarija agencije za sprovođenje izvoza nedavno upozorila prekookeanske aviokompanije da se pridržavaju kontrole izvoza SAD koja uključuje servisiranje ruskih, beloruskih i iranskih komercijalnih aviona.

"Ova akcija i stalni angažman, poput posete pomoćnice sekretara Kendler, važni su za napore SAD da obezbede razumevanje naših kontrola, podstaknu partnerstvo i usklađenost i da razmene informacije", rekao je portparol.

Bajdenova administracija je prošlog februara uvela izvoznu kontrolu i zabranila Rusiji da koristi avione američke proizvodnje kao odgovor zbog vojne operacije u Ukrajini.

Kontrole izvoza sada zabranjuju letove u Rusiju ili Belorusiju bez dozvole koju je izdao američki Biro za industriju i bezbednost Ministarstva trgovine.

Ruske avio-kompanije su nastavile da lete avionima "boing" prkoseći naporima SAD i Evropske unije da ih spuste na zemlju, uključujući sankcije koje ograničavaju ulazak ruskih aviona na zapadno nebo, snabdevanje rezervnim delovima potrebnim za bezbedno održavanje aviona i opoziv ugovora o lizingu aviona.

Ruske i beloruske avio-kompanije, uključujući moskovski većinski državni "Aeroflot", obavile su više od 2.100 letova avionima američke proizvodnje, uključujući boinge 777, 757 i 737 za Tursku od 1. oktobra, prema podacima kompanije za analizu vazduhoplovstva "Cirium".

Letovi uključuju redovna putovanja iz Moskve do turskih destinacija, uključujući Istanbul, Izmir i mediteransko letovalište Antaliju.

Ovo upozorenje dolazi u trenutku kada američka vlada pokušava da pojača sankcije Rusiji. Američki zvaničnici imaju sada cilj da podstaknu zemlje sa ekonomskim vezama sa Rusijom — poput Turske i Ujedinjenih Arapskih Emirata — da učine više da se pridržavaju sankcija.

Nastavak ruskih letova izazvao je zabrinutost za bezbednost pošto je vašingtonska kontrola izvoza zabranila prodaju rezervnih delova potrebnih za popravku flote ruskih civilnih avio-kompanija, piše "Vol strit žurnal".

Većinu ruskih civilnih aviona proizvode Boing i Erbas i iznajmljeni su od kompanija u Irskoj i Bermudskim ostrvima. Prošlog marta, ruski predsednik Vladimir Putin potpisao je novi zakon koji dozvoljava avio-kompanijama da preregistruju avione u Rusiji, što je otežalo njihovo vraćanje.

Tako je više aviona ruskih avioprevoznika na letovima za Tursku i iz Turske promenilo je svoje registracione brojeve prošle godine, prema međunarodnoj vazduhoplovnoj evidenciji.

Avioni koji lete za Tursku uključuju najmanje jedan avion koji je pre ruskog zakona bio u vlasništvu irske kompanije koja je prošle godine rekla da je obustavila sve lizing aktivnosti sa Rusijom, u stvari naloživši vraćanje aviona. Avion, Boing 757, poslednji put je doleteo u Tursku 13. januara, sletevši u Antaliju, prema podacima koje je prikupila FlajRadar24, služba za praćenje aviona.

Podaci o letovima pokazuju da su isti avioni koji lete za Tursku takođe putovali u Indiju, Tajland i druga odredišta.

Ipak, za Zapad su posebno važni letovi za Tursku, jer je ona članica Severnoatlanskog saveza i pritom glavno turističko i tranzitno čvorište.

Istanbulski aerodrom je među najprometnijim u Evropi i ključna tranzitna tačka za Ruse koji zbog sankcija koje je uveo Zapad ne mogu da lete direktno na kontinent i drugde u svetu.

Turski predsednik Redžep Tajip Erdogan nastojao je da produbi ekonomske veze sa Rusijom u pokušaju da stabilizuje ekonomiju svoje zemlje, istovremeno zauzimajući jedinstvenu ulogu posrednika između Rusije, Ukrajine i Zapada.

Turska: Sankcije Rusiji su neefikasne

Kao deo rastućeg ekonomskog odnosa sa Rusijom, oligarsi privezuju jahte i parkiraju avione u Turskoj i kupuju milione dolara tamošnjih nekretnina, što je u Vašingtonu izazvalo uzbunu.

Turski zvaničnici kažu da su sankcije neefikasne i da Turska igra važnu ulogu kao sagovornik sa Rusijom.

Aeroflot je nastavio letove za Tursku u maju nakon što je obustavio većinu međunarodnih letova u martu nakon početka vojne operacije. Drugi po veličini ruski avioprevoznik, S7, zajedno sa Azur erom, Uter-om i beloruskom Belaviom takođe je leteo u Tursku prošle godine, uključujući korišćenje aviona Boing američke proizvodnje, pokazuju podaci o letovima.

Ovakav potez Ankare Turskoj je doneo i ekonomsku korist, posebno u situaciji kada je zemlja pretrpela krizu nestabilnosti domaće valute krajem 2021. Upravo su državljani Rusije bili drugi po broju dolazaka u Tursku od januara do avgusta prošle godine, sa više od tri miliona posetilaca, što je povećanje od 23 odsto u odnosu na prethodnu godinu, prema statistici turske vlade.

image