Ekonomija

Toliko od američkog sna: Novi automobili nedostižni za mnoge Amerikance

Prosečna cena za novi automobil u Americi u martu dostigla 48 hiljada dolara
Toliko od američkog sna: Novi automobili nedostižni za mnoge AmerikanceGetty © Justin Sullivan / Staff

Čak i dok inflacija popušta i globalna nestašica u snabdevanju čipovima počinje da se rešava, sve više Amerikanaca ne može da priušti novi automobil, pokazuju podaci industrije i vlade.

Potrošnja na nove automobile među najmanje platežnim Amerikancima pala je na najniži nivo u poslednjih 11 godina. U međuvremenu, potrošnja na nove automobile najplatežnijih dostigla je najviši nivo u istoriji, još od 1984. godine, prema najnovijim podacima iz Ankete o potrošnji za 2021, koji nisu prilagođeni inflaciji.

"Nova vozila možda nikada nisu bila proizvod za svakoga u Americi", rekao je Čarls Česboro, viši ekonomista u "Koks otomotivu" i dodao: "Volimo da verujemo da jesu, ali verovatno nisu već dugo. Ali danas su svakako još manje."

Problemi potiskivanja novih automobila van domašaja za obično stanovništvo su dvostruki, piše "Vašington post". Što se tiče potražnje, rastuće kamatne stope učinile su kredite za automobile daleko skupljima - prosečna mesečna uplata je dostigla 686 dolara sredinom 2022, prema podacima Edmundsa. Prošlog meseca rata je dostigla 730 dolara.

Ali čak i ako kupci mogu da ostvare pristojnu kamatnu stopu, ponuda automobila dostupnih za kupovinu je daleko skuplja, delom zato što su proizvođači usmeravali resurse u napredne verzije skupih modela i smanjivali jeftinije opcije.

"Dženeral motors" je krajem aprila najavio da će ukinuti proizvodnju svog najprodavanijeg električnog vozila "ševi bolt", čime će do kraja godine izbrisati jedno od najpristupačnijih električnih vozila u Sjedinjenim Državama. To je, navodi list, nastavak dugogodišnjeg trenda.

U 2017. godini, na primer, bilo je 11 modela dostupnih na američkom tržištu za manje od 20.000 dolara, prema podacima "Koksa". Do kraja 2022. bilo ih je četiri. Zatim, do marta 2023, samo dva.

Krajnji rezultat je sve veći jaz između onih koji mogu da priušte nove automobile i onih koji ne mogu. Prosečna cena novog automobila u Sjedinjenim Državama dostigla je 48.008 dolara u martu, što je 30 odsto više u odnosu na mart 2020, prema pokazuju podaci "Keli blu buka".

Proizvođači automobila prodaju manje novih vozila u Sjedinjenim Državama nego pre pandemije - oko 13,9 miliona prošle godine, naspram 17 miliona u 2019. godini. Ali njihov prihod u 2022. je i dalje bio 15 milijardi dolara veći nego u 2019, jer su automobili koje prodaju skuplji, navode iz "Koksa".

Veliki razlog zašto su se proizvođači automobila u velikoj meri oslanjali na skuplja vozila je globalna nestašica čipova.

Nedostatak sićušnih elektronskih komponenti, uzrokovan pandemijom i kretanjem ponude i potražnje, ali i sankcijama SAD prema Kini - što "Volstrit džornal" ne pominje - primorao je proizvođače automobila da smanje proizvodnju, podižući cene novih i polovnih vozila. Nestašica je primorala proizvođače automobila da racionalizuju svoje komponente, što su i uradili rezervišući ih za svoja najprofitabilnija, vrhunska vozila.

Nedostatak radne snage

Proizvođači automobila su se takođe suočili sa većim troškovima proizvodnje, zahvaljujući zatvaranju fabrika u Kini tokom pandemije i stalnom nedostatku radne snage. Neki od tih problema se ublažavaju. Ali proizvođači su počeli da drže više delova na zalihama kako bi se zaštitili od budućih nestašica, što je strategija koja povećava njihove troškove, rekao je Ambroz Konroj, stručnjak za automobile u konsultantskoj kući "Seraf".

U međuvremenu, automobilska industrija ulaže veliki novac u remont fabrika za proizvodnju električnih vozila, što je veliki trošak koji takođe doprinosi rastu cena, dodao je Konroj.

Te promene su ubrzale višegodišnji trend koji je već istiskivao pristupačne automobile sa američkog tržišta, pošto su proizvođači automobila prešli na proizvodnju Ej-Ju-Viova (SUV) i kamiona sa većom maržom. Više od jedne decenije, proizvođači automobila u SAD su pojačavali oglašavanje kamiona i terenskih vozila koje je bilo isplativije prodavati u Sjedinjenim Državama jer je uvozna carina od 25 odsto štitila mnoge od njih od strane konkurencije.

"Izgleda da su svi bili uslovljeni da voze SUV ovih dana", rekao je Konroj.

image